Strategia firmy

Czym jest luka kapitałowa i jak ją wypełnić?

Chcesz dowiedzieć się, jak wypełnić lukę kapitałową i pozyskać potrzebne środki do rozwoju? O tym poniżej!

Czym jest luka kapitałowa?

Lukę kapitałową można traktować jako brak kapitału, środków finansowych na działalność danej firmy. Występuje ona na każdym etapie prowadzenia własnego biznesu, choć można przyjąć, iż najczęściej występuje na jego początku.

Najczęściej problem ten dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw. Przyczynami są zazwyczaj:

  • uwarunkowania gospodarcze,
  • duże bariery wejścia do branży,
  • możliwa niechęć do udzielania kredytów przez banki,
  • brak doświadczenia właścicieli,
  • niepewna historia działalności,
  • początkowo niewielkie przychody,
  • niemożność spełnienia wymagań niezbędnych do pozyskania kapitału ze środków publicznych,
  • podejście inwestorów, którzy zazwyczaj wolą wspierać inicjatywy, z dużą szansą powodzenia lub w jakimś stopniu zweryfikowane – przy początkujących biznesach ryzyko jest znacznie wyższe, gdyż nie wiadomo, czy rynek pozytywnie przyjmie oferowane rozwiązania. Jest to częsta sytuacja w przypadku start-upów.

Jak wypełnić lukę kapitałową?

Istnieje wiele możliwości sfinansowania potrzeb biznesowych firmy. Są to m.in.:

Private equity

Inwestycje w ramach funduszu private equity oprócz wykupywania akcji, udziałów wybranej firmy mogą obejmować udzielenie pożyczki, emisję obligacji itd. Podmiotami, które mogą zaangażować w ramach funduszu private equity są różnego rodzaju organizacje, instytucje finansowe, firmy czy prywatni inwestorzy. Najczęstszymi przedsięwzięciami, na które przeznacza się kapitał dotyczą wsparcia procesu fuzji i przejęć, działań optymalizujących koszty (np. wdrożenie praktyk lean managementu), zmiany w strukturze organizacyjnej, zakup nieruchomości, sprzętu.

Anioły biznesu

Kolejną możliwością jest skorzystanie z pomocy tzw. aniołów biznesów. Są to zazwyczaj prywatni inwestorzy, biznesmeni, którzy oferują pomoc finansową małym, rozwijającym się przedsiębiorstwom i start-upom. Oprócz uzyskania korzyści finansowej z takiej współpracy, firmy mogą liczyć na doradztwo strategiczne oraz poszerzenie kontaktów handlowych. Warunkiem jest jednak przekazanie określonej części udziałów przedsiębiorstwa. Warto samemu wychodzić z inicjatywą i poszukiwać osób wśród zorganizowanych sieciach aniołów biznesu – EBAN czy Cobin Angels. Co jakiś czas są również organizowane konkursy dla start-upów i innowatorów, gdzie można zaprezentować swoje pomysły i zyskać zainteresowanie inwestorów.

Crowdfunding

Określane także finansowaniem społecznościowym. Odbywa się na specjalnie utworzonych portalach crowdfundingowych, gdzie można umieścić ofertę swojego projektu, pomysłu biznesowego. Np. crowdfunding udziałowy umożliwia wsparcie wykorzystując giełdowe instrumenty finansowe (emitowanie akcji, obligacji). Inwestorzy, którzy często dążą do dywersyfikacji swojego portfela inwestycyjnego, również mogą chętnie korzystać z takiego rozwiązania.

Fundusze UE

W wypełnieniu luki kapitałowej mogą pomóc także fundusze w ramach projektów Unii Europejskiej. Przykładowo między 2021-2027 powołano program Inteligentny Rozwój. Jest to odpowiedź na na wybuch epidemii i wynikający z niej zastój gospodarczy. Dodatkowo udzielane jest wsparcie finansowe w ramach prac badawczo-rozwojowych i ich komercjalizacji, rozwoju nowoczesnych technologii, kształcenia personelu i współpracy między różnymi podmiotami. W celu upłynnienia finansów przedsiębiorstw oferowane są nieoprocentowane pożyczki. Fundusz oferuje usługi STEP lub Innovation Coach, dzięki którym możesz zaprezentować swoje pomysły i rozwiązania biznesowe. Jeżeli spotka się on pozytywną oceną, możliwe jest otrzymanie dalszych zaleceń umożliwiających wdrożenie oraz niezbędne środki pieniężne na wyznaczone cele.

Rynek NewConnect

Inną opcją jest wejście na Rynek NewConnect, który został stworzony przez Giełdę Papierów Wartościowych i działa poza regulowanym obrotem giełdowym. Dzięki temu małe i średnie firmy mają szansę realizować swoje projekty i pozyskiwać fundusze na dalsze inwestycje. Chcąc zadebiutować na tym rynku również należy spełnić określone wymogi m.in. przygotowanie dokumentacji o działalności do wglądu dla inwestorów, zmiana statusu prawnego spółki przed wejściem na giełdę (jeśli to konieczne), bycie emitentem akcji, korzystanie z usług doradców zajmujących się tym tematem. Udział na takim rynku zwiększa autentyczność i pozycję firmy w oczach inwestorów oraz szansę na uzyskanie wsparcia, nawiązanie relacji biznesowych. Jednakże porównując to z „tradycyjnym” rynkiem kapitałowym to bariery wejścia są znacznie bardziej liberalne i przystępne w szczególności dla początkujących przedsiębiorców.

Podsumowanie

Warto dodać, że przed przystąpieniem do poszukiwań dodatkowych nakładów u inwestorów, programów pomocowych, należy przyjrzeć się sytuacji w firmie pod względem dokumentacji i osiąganych wartościach wskaźników finansowych. Dopiero zapoznając się z twardymi danymi, będziesz w stanie ocenić, czy rzeczywiście zmagasz się z luką kapitałową i w jakich obszarach występują nieprawidłowości. Znając szerszą perspektywę, łatwiej będzie Ci określić czego potrzebujesz i będziesz wiedział/-a do jakich instytucji zwrócić się o pomoc.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu