Zanim pieniądze stały się najpopularniejszym środkiem płatniczym, dużą część transakcji handlowych stanowił barter – wymiana towaru za towar, usługi za usługę lub usługi za towar. Dzisiaj również zawieranie takich transakcji jest możliwe, jeśli obie strony transakcji są dla siebie zarówno nabywcami, jak i sprzedawcami.
Barter – na czym polega i jak go rozliczyć? Obejrzyj nasz materiał video!
Zanim pieniądze stały się najpopularniejszym środkiem płatniczym, dużą część transakcji handlowych stanowił barter – wymiana towaru za towar, usługi za usługę lub usługi za towar. Dzisiaj również zawieranie takich transakcji jest możliwe, jeśli obie strony transakcji są dla siebie zarówno nabywcami, jak i sprzedawcami.
Co to jest barter?
Barterem określamy taką transakcję handlową, w ramach której dochodzi do wymiany dwóch dóbr o równej wartości – usług lub towarów. Strony nie dokonują tu żadnych rozliczeń pieniężnych.
Uwaga!
Fakt, że nie dochodzi tu do żadnych rozliczeń pieniężnych, jest główną cechą umowy barterowej. Jeśli zatem mielibyśmy do czynienia z częściowym rozliczeniem wzajemnych należności rzeczowo, a częściowo – gotówkowo, nie będzie to już transakcja barterowa, ale częściowa kompensata zobowiązań.
Jak dokumentować barter?
Generalnie umowa barterowa nie została wprost uregulowana w przepisach – nie ma o niej wzmianki w Kodeksie cywilnym. Przyjmuje się zatem, że aby doszło do wymiany barterowej, potrzebne jest oświadczenie woli obu stron. Forma takiego oświadczenia również nie ma usystematyzowanej struktury; mimo to w praktyce umowę barterową zawiera się w formie pisemnej, najlepiej z podpisami obu stron. Jest to najbezpieczniejsze rozwiązanie, chroniące strony przed wzajemnymi roszczeniami.
Z uwagi na specyfikę barteru, w umowie barterowej najlepiej jest zawrzeć przynajmniej:
Dane stron (imiona i nazwiska, nazwy, adresy, NIP)
Datę zawarcia umowy oraz datę jej wykonania (np. wykonania usług, dostarczenia towarów)
Przedmiot umowy – rodzaj towaru lub usługi, ewentualne cechy szczególne
Wartość przedmiotu umowy.
Podatki a barter
Wymiana barterowa – choć specyficzna pod względem rozliczenia – w świetle ustaw podatkowych stanowi co do zasady standardowądostawę towarów lub usług. Dlatego też gdy umowę podpisujemy w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa, transakcję należy udokumentować standardowymi fakturami.
Jeśli chodzi o podatek dochodowy, warto zwrócić uwagę, aby wartość towarów lub usług była zbliżona do rynkowej bądź aby ewentualne rozbieżności można było racjonalnie uargumentować. Jest to istotne, ponieważ urząd skarbowy może zakwestionować zawartą umowę barterową, jeśli uzna, że wartość transakcji była określona nierzetelnie. Jeśli strony nie mają argumentów uzasadniających przyczynę przyjęcia danej wartości barteru, urząd może we własnym zakresie oszacować wartość wzajemnego zobowiązania.
W przypadku VAT sprawa jest prostsza – naliczamy wartość podatku na podstawie wartości określonej w umowie. Wystawiając fakturę stosujemy stawkę właściwą dla danego towaru albo usługi.
Umowa barterowa nie ma wpływu na możliwość zaliczenia wydatku w koszty oraz odliczenia VAT – w obu przypadkach stosujemy standardowe wytyczne (przede wszystkim związek z uzyskaniem przychodu oraz z działalnością opodatkowaną).
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Barter - co to jest?
Barterem określamy transakcję handlową, w ramach której dochodzi do wymiany usług lub towarów o równej wartości, bez rozliczeń pieniężnych.
Jak dokumentować barter?
Umowa barterowa nie jest uregulowana w przepisach. Przyjmuje się zatem, że aby do niej doszło do potrzebne jest oświadczenie, najczęściej w formie pisemnej, z podpisami obu stron.
Jak rozliczyć barter?
Wymiana barterowa stanowi dostawę towarów lub usług, więc gdy podpisuje ją przedsiębiorstwo, musi ją udokumentować fakturami. W przypadku VAT naliczamy wartość podatku na podstawie wartości określonej w umowie.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Twoja marka wygląda tak samo jak pięć lat temu? Klienci to widzą – i potrafią to odczuć. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest rebranding w e-commerce, jak ocenić, czy naprawdę go potrzebujesz, i jak przeprowadzić go z głową – od audytu po komunikację zmiany.
Każda firma zarejestrowana w CEIDG będzie miała obowiązek korzystania ze specjalnej skrzynki e-Doręczeń w sprawach związanych ze swoją działalnością. Sprawdź, od kiedy adres do e-Doręczeń będzie obowiązkowy dla przedsiębiorców i jak go założyć.
Aby się zarejestrować do VAT, musisz złożyć w urzędzie skarbowym formularz VAT-R. Zobacz, jak wypełnić VAT-R, czyli zgłoszenie rejestracyjne do VAT oraz VAT UE w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej (osoby fizycznej).
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo