|
|
9 minut czytania

BDO a sklep internetowy – kto musi się zarejestrować?

Prowadzisz sklep internetowy i nie wiesz, czy musisz zarejestrować się w systemie BDO? To pytanie zadaje sobie wielu właścicieli e-commerce, zwłaszcza tych, którzy wysyłają produkty w opakowaniach. W tym artykule wyjaśniamy, czym jest BDO, kogo obejmuje rejestracja i jak krok po kroku dopełnić formalności.

Przetestuj integrator dla e-commerce
BDO a sklep internetowy

Co to jest BDO?

BDO, czyli baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami), to system prowadzony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, który służy do monitorowania gospodarki odpadami w Polsce. Jego celem jest:

  • kontrola ilości i rodzaju odpadów,
  • nadzór nad produktami i opakowaniami wprowadzanymi do obrotu,
  • wsparcie recyklingu i ograniczanie negatywnego wpływu działalności gospodarczej na środowisko.

Podstawą prawną działania BDO jest ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach oraz jej kolejne zmiany, w tym przepisy szczegółowe dotyczące wprowadzania produktów w opakowaniach, wytwarzania odpadów czy obowiązków związanych z recyklingiem. System ten umożliwia zarówno monitorowanie odpadów, jak i egzekwowanie obowiązków przedsiębiorców w zakresie ochrony środowiska.

Kto musi się wpisać do rejestru BDO?

Wniosek do BDO składają podmioty określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, a w szczególności w przepisie art. 50 ust. 1. Obowiązek rejestracji zależy od branży i zakresu działalności (na stronie BDO dostępna jest lista działalności wymagających wpisu oraz ankieta pozwalająca określić, czy podmiot musi się zarejestrować).

Obszary działalności wymagające wpisu:

  • oleje, preparaty smarowe, opony,
  • pojazdy (z wyłączeniem historycznych),
  • sprzęt elektryczny i elektroniczny,
  • baterie i akumulatory,
  • opakowania i produkty w opakowaniach,
  • transport odpadów,
  • wytwarzanie odpadów.
 

W IFIRMA obsłużysz wszystkie zamówienia e-commerce

Wystawiaj faktury, paragony i nadawaj paczki

 

Aż 30 dni testów bezpłatnie!

Kto jest zwolniony z obowiązku rejestracji do BDO?

Niektóre podmioty są zwolnione z obowiązku rejestracji w BDO, jeśli wytwarzają jedynie odpady komunalne, prowadzą działalność okazjonalną lub nie wprowadzają produktów w opakowaniach na rynek.

OSOBY FIZYCZNE I DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWANA

osoby fizyczne i jednostki organizacyjne nieprowadzące działalności gospodarczej, które wykorzystują odpady wyłącznie na własne potrzeby, rolnicy gospodarujący na obszarze poniżej 75 ha, podmioty stosujące komunalne osady ściekowe w uprawach nieprzeznaczonych do spożycia lub produkcji pasz, osoby prowadzące nieprofesjonalną zbiórkę odpadów opakowaniowych lub zużytych artykułów konsumpcyjnych (np. opakowania po lekach), osoby transportujące odpady wytworzone przez siebie.

SKLEPY I HURTOWNIE – sklepy i hurtownie, które nie oferują toreb z tworzyw sztucznych lub udostępniają wyłącznie lekkie torby „zrywki”, nie muszą rejestrować się w BDO w zakresie tych toreb. Jeżeli jednak w działalności powstają inne odpady podlegające ewidencjonowaniu, konieczne jest dokonanie wpisu w BDO dla tych odpadów.

ODPADY KOMUNALNE – osoby fizyczne lub przedsiębiorcy wytwarzający odpady o składzie i charakterze podobnym do odpadów komunalnych w ramach systemu odbioru odpadów komunalnych, są zwolnione z obowiązku rejestracji w BDO dla tych odpadów.

ODPADY BUDOWLANE I REMONTOWE – firmy świadczące usługi budowlane, remontowe, rozbiórkowe, czyszczenia zbiorników, sprzątania, konserwacji lub napraw są zwolnione z obowiązku wpisu do BDO, chyba że umowa stanowi inaczej. W tym przypadku wytwórcą odpadów jest wykonawca usługi.

Więcej na temat BDO przeczytasz w tym artykule.

Czy sklep internetowy musi być wpisany do BDO?

Sklep internetowy, który wprowadza na rynek produkty w opakowaniach, podlega obowiązkowi rejestracji w BDO, jeśli:

  • towary są wysyłane do klientów w kartonach, kopertach bąbelkowych, foliopakach lub pudełkach,
  • importowane są produkty lub opakowania spoza Polski,
  • produkowane lub sprzedawane są torby foliowe,
  • sprowadzany jest towar z zagranicy – nawet jeśli nie jest się producentem, a jedynie pośrednikiem, ponieważ wprowadzany jest produkt na polski rynek.

Nadany numer rejestrowy BDO należy umieszczać na dokumentach związanych z działalnością w zakresie produktów i odpadów, takich jak:

  • faktury,
  • paragony fiskalne,
  • umowy kupna-sprzedaży,
  • sprawozdania,
  • karty przekazania odpadów,
  • karty ewidencji odpadów.
  • W praktyce każdy sklep internetowy, który wysyła produkty w opakowaniach, podlega obowiązkowi rejestracji w BDO jako „wprowadzający produkty w opakowaniach”. Oznacza to, że właściciel sklepu musi posiadać numer rejestracyjny i realizować związane z tym obowiązki ustawowe – samodzielnie lub korzystając z usług organizacji odzysku.

    checklista black friday by ifirma

    Poznaj lepiej nasz integrator e-commerce! Sprawdź: wszystkie funkcje oraz integracje i rozkręć sprzedaż na maxa z IFIRMA!

    Przykład:

    Julia Nowak prowadzi sklep internetowy z ręcznie robioną biżuterią. Każda przesyłka do klienta jest pakowana w kartonowe pudełko z folią bąbelkową i papierem do wypełnienia. Zastanawiała się, czy musi zarejestrować się w BDO, bo jest mikroprzedsiębiorcą i wysyła tylko kilka paczek dziennie. Okazało się, że produkty wysyłane w opakowaniach fizycznych, wprowadzane na rynek w Polsce powodują, że Julia formalnie staje się „wprowadzającym produkty w opakowaniach”, a obowiązek BDO dotyczy każdego sklepu, niezależnie od wielkości sprzedaży. Aby działać zgodnie z prawem, Julia zarejestrowała się w BDO, uzyskała numer rejestrowy i prowadzi prostą ewidencję wszystkich wysyłanych opakowań. Współpracuje także z organizacją odzysku, aby wypełnić obowiązki recyklingowe. Dzięki temu Julia unika ryzyka kar, ma jasny system kontroli opakowań i może spokojnie rozwijać swój sklep internetowy.

    Kiedy sklep internetowy nie musi być w BDO?

    Sklep online nie będzie podlegać obowiązkowi rejestracji w BDO, jeśli:

    • oferowane są wyłącznie produkty cyfrowe (np. e-booki, kursy online, licencje, grafiki, oprogramowanie),
  • prowadzona jest sprzedaż usług niematerialnych (np. konsultacje online, sesje, projekty graficzne),
  • korzysta się z zewnętrznej firmy logistycznej, która formalnie odpowiada za pakowanie i wprowadzanie opakowań (wówczas to ona powinna być wpisana do BDO; warto jednak posiadać dokumentację potwierdzającą taki podział obowiązków).
  • Jak zarejestrować sklep internetowy w BDO?

    Rejestracja do BDO odbywa się w trybie online, co sprawia, że proces jest prosty i można go przeprowadzić samodzielnie. Wpis do BDO należy uzyskać przed rozpoczęciem działalności, która podlega obowiązkowi rejestracji.

    KROK I – LOGOWANIE

    • Wejdź na stronę bdo.mos.gov.pl.
    • Zaloguj się przez Login.gov.pl (Profil Zaufany lub e-Dowód).

    KROK II – WYPEŁNIJ WNIOSEK REJESTROWY

    • Wybierz opcję „Nowy wniosek rejestracyjny” i wskaż odpowiedni zakres działalności (np. wprowadzanie opakowań, wytwarzanie odpadów).
    • Uzupełnij dane: NIP, REGON, adres, dane kontaktowe i zakres działalności.

    KROK III – WNIEŚ OPŁATĘ REJESTROWĄ

    • Wpłać na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby działalności:
      • 200 zł – mikroprzedsiębiorcy,
      • 800 zł – pozostali przedsiębiorcy.
    • W tytule wpłaty wpisz nazwę firmy, REGON i rok, którego dotyczy wpłata.

    KROK IV – OCZEKUJ NA WPIS DO REJESTRU

    • Marszałek województwa ma do 30 dni na rozpatrzenie wniosku.
    • Po zatwierdzeniu otrzymasz numer rejestrowy BDO, który należy umieszczać na dokumentach firmowych (np. fakturach).
    • Rejestracja do BDO odbywa się w trybie online, co sprawia, że proces jest prosty i można go przeprowadzić samodzielnie. Wpis do BDO należy uzyskać przed rozpoczęciem działalności, która podlega obowiązkowi rejestracji.

    KROK I – LOGOWANIE

    • Wejdź na stronę bdo.mos.gov.pl.
    • Zaloguj się przez Login.gov.pl (Profil Zaufany lub e-Dowód).

    KROK II – WYPEŁNIJ WNIOSEK REJESTROWY

    • Wybierz opcję „Nowy wniosek rejestracyjny” i wskaż odpowiedni zakres działalności (np. wprowadzanie opakowań, wytwarzanie odpadów).
    • Uzupełnij dane: NIP, REGON, adres, dane kontaktowe i zakres działalności.

    KROK III – WNIEŚ OPŁATĘ REJESTROWĄ

    • Wpłać na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby działalności:
      • 200 zł – mikroprzedsiębiorcy,
      • 800 zł – pozostali przedsiębiorcy.
    • W tytule wpłaty wpisz nazwę firmy, REGON i rok, którego dotyczy wpłata.

    KROK IV – OCZEKUJ NA WPIS DO REJESTRU

    • Marszałek województwa ma do 30 dni na rozpatrzenie wniosku.
    • Po zatwierdzeniu otrzymasz numer rejestrowy BDO, który należy umieszczać na dokumentach firmowych (np. fakturach).

    Opłata rejestrowa i roczna w BDO

    Opłatę rejestrową i roczną wnosi się na konto urzędu marszałkowskiego właściwego dla siedziby firmy lub miejsca zamieszkania. Numer konta można łatwo znaleźć na stronie internetowej urzędu. Z kolei opłatę roczną należy uiścić do końca lutego za dany rok. Warto pamiętać, że jeśli w danym roku została wniesiona opłata rejestrowa, opłata roczna nie jest pobierana.

    RODZAJ PRZEDSIĘBIORCY OPŁATA REJESTROWA / ROCZNA
    mikroprzedsiębiorcy 200 zł
    przedsiębiorcy niebędący mikroprzedsiębiorcam 800 zł

    Opłata dotyczy przedsiębiorców wpisanych do BDO w zakresie wprowadzania produktów lub opakowań, sprzętu, baterii, akumulatorów, pojazdów, opon, olejów smarowych, produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz narzędzi połowowych zawierających tworzywa sztuczne. W przypadku działalności obejmującej kilka zakresów, wnosi się jedną opłatę rejestrową.

    Podmioty wpisane do systemu EMAS nie mają obowiązku wniesienia opłaty.

    Obowiązki po wpisie sklepu internetowego do BDO

    Co robi się z numerem BDO po wpisie?

    • Umieszczenie go na dokumentach firmowych, np. fakturach, paragonach, umowach z kontrahentami, sprawozdaniach.
    • Prowadzenie ewidencji odpadów i opakowań:
      • zapisuje się rodzaj i masę wszystkich opakowań wprowadzonych do obrotu;
      • ewidencja jest elektroniczna w systemie bdo i powinna być przechowywana co najmniej 5 lat.
    • Składanie rocznego sprawozdania w BDO
      • do 15 marca każdego roku;
      • sprawozdanie obejmuje m.in. masę wprowadzonych opakowań, poziom recyklingu i realizację obowiązków w ramach publicznych kampanii edukacyjnych (pke),
    • Aktualizowanie danych w systemie BDO w razie zmiany adresu, nazwy firmy lub zakresu działalności – w ciągu 30 dni.
    • Wykreślenie z rejestru przy zakończeniu działalności
      • Wniosek o wykreślenie składa się w ciągu 14 dni od zakończenia działalności.

    Kary za brak wpisu do BDO

    Prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do BDO grozi poważnymi karami finansowymi, a niektóre przewinienia mogą skutkować także karą aresztu.

    DZIAŁANIE KARA
    gospodarowanie odpadami niezgodne z danymi w rejestrze grzywna lub areszt
    brak wniosku o wpis, zmiany wpisu, wykreślenie z rejestru lub złożenie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym grzywna lub areszt
    prowadzenie działalności bez wymaganego wpisu do rejestru grzywna od 5 000 zł do 1 000 000 zł
    nieumieszczanie numeru rejestrowego BDO na dokumentach grzywna od 5 000 zł do 1 000 000 zł
    transport odpadów bez wpisu do BDO grzywna od 2 000 zł do 10 000 zł
    nieprzekazanie odpadów do miejsca przeznaczenia przez transportującego grzywna od 1 000 zł do 100 000 zł

    BDO a działalność nierejestrowana

    Działalność nierejestrowana to forma prowadzenia biznesu, która nie wymaga wpisu do CEIDG, pod warunkiem że przychody nie przekraczają połowy minimalnego wynagrodzenia miesięcznie. Czy taka zatem działalność musi być w BDO?

    • NIE, jeśli wytwarzane odpady są wyłącznie na własne potrzeby i nie prowadzi się działalności wprowadzającej produkty lub opakowania na rynek.
    • TAK, jeśli działalność nierejestrowana wprowadza produkty w opakowaniach na rynek, np. sprzedaż towarów online do klientów. Wtedy nawet przy małym obrocie powstaje obowiązek wpisu do BDO jako wprowadzający produkty w opakowaniach.

    Przykłady:

    RODZAJ DZIAŁALNOŚCI OBOWIĄZEK BDO? UZASADNIENIE
    sprzedaż rękodzieła online w kartonach/foliach tak produkty w opakowaniach są wprowadzane na rynek
    sprzedaż kursów online lub e-booków nie brak produktów fizycznych i opakowań
    sprzedaż okazjonalna rzeczy używanych (np. na OLX, lokalnie) nie przedmioty nie są wprowadzane na rynek w sposób ciągły ani profesjonalny
    działalność nierejestrowana generująca odpady opakowaniowe tak powstaje obowiązek jako wprowadzający opakowania

    Numer BDO a KSeF w sklepie internetowym

    Numer rejestrowy BDO musi być umieszczany na wszystkich fakturach i dokumentach związanych z produktami w opakowaniach.

    Od nowego roku wchodzi obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), co oznacza, że faktury B2B będą wystawiane wyłącznie elektronicznie. W związku z tym numer BDO powinien być widoczny także na e-fakturach w KSeF, co zapewnia zgodność z przepisami oraz umożliwia prawidłowe prowadzenie ewidencji opakowań i sporządzanie rocznych sprawozdań BDO.

    Więcej na temat KSeF w e-commerce przeczytasz tutaj.

    Podsumowanie

    Jeżeli prowadzisz e-sklep, wysyłając produkty w opakowaniach, prawie na pewno podlegasz obowiązkowi rejestracji w BDO. Zatem już teraz musisz wiedzieć jakie są Twoje główne obowiązki:

    • rejestracja w BDO
      • wypełniasz wniosek elektronicznie przed wysłaniem pierwszej paczki;
      • wybierasz Dział VI – Wprowadzający produkty w opakowaniach;
    • uzyskanie numeru BDO
      • numer należy umieszczać na fakturach, paragonach, umowach i sprawozdaniach;
    • prowadzenie ewidencji opakowań
      • zapisujesz rodzaj i masę wszystkich opakowań wprowadzonych do obrotu.;ewidencja powinna być przechowywana co najmniej 5 lat;
    • opłaty i recykling
      • musisz osiągnąć ustawowy poziom recyklingu lub uiścić opłatę produktową;
      • możesz zlecić te obowiązki organizacji odzysku opakowań;
    • publiczne Kampanie Edukacyjne (PKE)
      • minimalnie 2% wartości netto opakowań z poprzedniego roku;
      • możliwe do realizacji samodzielnie, przez urząd lub organizację odzysku;
    • roczne sprawozdanie BDO
      • składasz do 15 marca w systemie BDO, obejmujące masy opakowań, poziom recyklingu i realizację PKE.

    Autor ifirma.pl

    Adrianna Glapiak

    Autorka tekstów prawnych na ifirma.pl. Prawnik posiadająca wieloletnie doświadczenie w doradztwie prawnym oraz podatkowym. Na co dzień swoją wiedzę i doświadczenie poszerza dzięki pracy jako specjalista do spraw prawnych, a czas wolny poświęca na podnoszeniu kwalifikacji w zakresie aspektów prawnych w e-commerce i social mediach oraz szeroko pojętym prawie autorskim.

    Napisz do nas w sprawie integracji → ecom@ifirma.pl

    BDO a sklep internetowy – omówione zagadnienia:

    Pokaż więcej ↓

    Zacznij obsługiwać zamówienia e‑commerce i fakturowanie w jednym systemie

    Napisz do nas lub zadzwoń +48 735 209 003