Przedstawiamy Wam Grażynę Maniecką i jej firmę Follygraph, która specjalizuje się w projektowaniu plakatów z infografikami. Wcześniej Grażyna przez wiele lat zajmowała się sztuką i nauką, aż wreszcie infografika pozwoliła jej na pogodzenie obu tych pasji ze sobą. Dziś opowie Wam o pracowitych początkach i niełatwej przeprawie z Izbą Celną, a także o tym, jak udało jej się rozkręcić biznes i jak to się stało, że o jej firmie napisał The Huffington Post. Zapraszamy.

Pomysł na biznes

Follygraph to jednocześnie studio projektowe i wydawnictwo. Projektujemy plakaty z infografikami. Pojęcie to jest jeszcze mało rozpoznawalne w Polsce, ale wierzę w nasz potencjał. Ten temat pasjonował mnie już od dawna – jak atrakcyjnie i przystępnie przedstawić suche fakty i informacje? Jak połączyć zdolności artystyczne i ścisły, uporządkowany umysł? Infografiki okazały się strzałem w sedno.

źródło: dawanda.com – plakaty Follygraph

Chociaż moja firma istnieje niecałe pół roku, to od początku wiedziałam, że chcę od razu działać międzynarodowo. Kiedy na etapie zakładania firmy szukałam biura rachunkowego, padały hasła PayPal, impost usług, eksport towarów, reklama na Facebooku i tym podobne. Widząc konsternację na twarzy potencjalnych księgowych, nie pozostawało mi nic innego jak podziękować i wyjść. Nawet nie wiecie jaką poczułam ulgę, gdy odezwał się do mnie ktoś z iFirma i wiedział o czym do niego mówię!

Niełatwe początki

źródło: Grażyna Maniecka, follygraph.com

Nie oznacza to jednak, że od początku było łatwo. Dobrze pamiętam, ile czasu i energii poświęciłam na przygotowanie się do pierwszego „eksportu”. Brzmi poważnie, prawda? Ale tak naprawdę było to po prostu wysłanie pierwszego plakatu do klienta prywatnego w USA. Phi, co to dla mnie, pomyślałam. I zaczęło się. Najpierw sprawdzenie wszystkich przepisów polskich i amerykańskich. Dużo, dużo czytania. Potem milion maili i zapytań do księgowego, Izby Celnej, Poczty Polskiej. Niby wszystko elektronicznie, ale w Izbie Celnej byłam tak częstym gościem z kolejnymi dokumentami, że celnicy tylko wzdychali na mój widok w drzwiach. Dopiero wtedy w pełni zrozumiałam słowa znajomego: „Zamieniłaś pracę 40h tygodniowo na 40h dziennie”. W końcu udało się i po miesiącu uzyskałam dostęp do ECS – systemu elektronicznych zgłoszeń celnych. Przez kolejny miesiąc zdobywałam program do zgłoszeń, certyfikaty, podpis elektroniczny, uczyłam się wypełniać zgłoszenia i jeździłam po urzędach pocztowych w całym mieście, szukając odpowiednich naklejek na przesyłki. Jednym słowem – biurokracja. Za to teraz: faktura eksportowa – 30 sekund, zgłoszenie celne – 1 minuta, druki na paczkę – 30 sekund. Poważnie zastanawiam się, czy nie zorganizować szkolenia dla początkujących.

Follygraph od kuchni

źródło: Grażyna Maniecka, follygraph.com

Swój dzień zaczynam obowiązkowo od kawy. O kawie był też mój pierwszy plakat: „38 Ways to Make a Perfect Coffee”. Kiedy umieszczałam ten projekt na portalu Visual.ly – największej na świecie społeczności i portalu z infografikami, chciałam poznać opinię na jego temat. Liczyłam na krytyczne uwagi i komentarze, które pomogłyby mi wprowadzić poprawki do projektu. Zamiast tego liczba wyświetleń rosła w ogromnym tempie, plakat stał się bardzo popularny, napisał o nim m.in. The Huffington Post, a ja nie nadążałam z odpowiedziami na maile: „Where can I buy it?”. W ten sposób zdobyliśmy pierwszych klientów i utwierdziłam się w przekonaniu, że podjęłam słuszną decyzję o zajęciu się infografikami. Codziennie zapisuję pomysły na nowe projekty. Brakuje mi tylko jednego, żeby zrealizować wszystkie plany – czasu. Pracuję codziennie do ok. godz. 15, potem spędzam czas z dziećmi, a wieczorem, gdy budzą się mieszkańcy drugiej strony świata, znowu siadam do komputera. Każdy, kto zastanawia się nad założeniem własnej firmy, musi zdawać sobie sprawę, że nienormowany czas pracy oznacza elastyczność, ale też wydłużenie godzin pracy.

Biznes kwitnie

źródło: Grażyna Maniecka, follygraph.com

Dzięki odwadze, wytrwałości i przezwyciężeniu biurokracji nasze produkty są dostępne na całym świecie. Wysyłam plakaty głównie do USA, ale też do Hong Kongu, Australii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Chile czy na Hawaje. Dzięki powszechnemu dostępowi do internetu Follygraph dociera do najdalszych zakątków na ziemi. Z klientami, księgowym czy celnikiem kontaktuje się mailowo lub telefonicznie. Daje to ogromne możliwości, dlatego zachęcam każdego do otwarcia się na Europę i Świat, naprawdę warto! Może i pracuję więcej niż na etacie, ale sama wybieram godziny pracy. Nie muszę zwalniać się z pracy, żeby odebrać dzieci z przedszkola. Nie muszę rezygnować ze szkoleń i konferencji, bo nie dostałam urlopu. Kiedy moja córka zachoruje, mogę być przy niej i jednocześnie pracować z domu. Zasypiam ze świadomością, że w USA jest południe, a na Dalekim Wschodzie zaczyna się dzień i wiem, że kiedy się obudzę, czeka mnie kilkadziesiąt nieprzeczytanych maili. To może być przytłaczające albo pobudzające. Ważne jest nastawienie. Podobno najtrudniejszy jest pierwszy rok prowadzenia firmy. Czy rzeczywiście? Odpowiem Wam w grudniu. Grażyna Maniecka Właścicielka studia projktowego i wydawnictwa Follygraph, które specjalizuje się w tworzeniu plakatów z infografikami. Wcześniej zajmowała się na zmianę nauką i sztuką, aż w końcu udało jej się znaleźć sposób na połączenie obu tych pasji – czyli właśnie infografikę. Strona www: follygraph.com i Instagram: instagram.com/follygraph
Prowadzisz własny biznes? Opowiedz nam o nim i pochwal się nim na ifirma.pl. A może interesują Cię inne ciekawe biznesy?
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

3 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

3 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

3 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

3 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

5 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

5 dni temu