Oferta pracy – co powinna zawierać?
Nie ma określonego wzoru oferty pracy, którego muszą się trzymać pracodawcy. Jednak podczas poszukiwania kandydatów na wolne stanowisko, warto przygotować ogłoszenie, które będzie zawierało wszystkie ważne dla potencjalnego pracownika informacje.
Co zawrzeć w ogłoszeniu o pracę?
- nazwa, opis i lokalizacja przedsiębiorstwa
- stanowisko
- obowiązki
- charakterystyka kandydata do pracy
- wynagrodzenie i benefity
- klauzulę o ochronie danych osobowych
Opis przedsiębiorstwa
Nazwa firmy oraz jej opis to pierwsze elementy, na które kandydat do pracy zwraca uwagę. Ten element nie powinien być jednak zbyt długi, a tylko nakreślić najważniejsze obszary działań organizacji. Kilka zdań będzie w zupełności wystarczające, ponieważ kandydatom, których zaprosimy na spotkanie, będziemy mieli szansę opowiedzieć więcej na żywo. Umieszczając informacje o firmie, dajemy również możliwość, aby osoby ubiegające się o posadę zapoznały się z naszą działalnością.
Stanowisko
W ogłoszeniu należy umieścić nazwę stanowiska, ponieważ od dzisiejszych pracowników często wymaga się wielu, różnorodnych czynności. Jest to jednak istotna kwestia, aby zawrzeć tę informację, ponieważ każdy chciałby wiedzieć jaką posadę w firmie ma szansę objąć.
Zakres obowiązków
Kandydat powinien również wiedzieć na czym polega praca na stanowisku, na które aplikuje oraz czym będzie się zajmował. Dokładnie opisując obowiązki, jakie pracownik będzie pełnił, jeśli przyjmie proponowaną przez nas posadę, może bardzo usprawnić proces rekrutacji. Kandydaci będą mieli szansę ocenić sami, czy mają wystarczające kompetencje oraz czy w ogóle chcą wykonywać daną pracę. Dzięki temu, oszczędzimy czas i nie będziemy przeprowadzać rozmów, które nie zbliżają nas do znalezienia idealnego kandydata. Wystarczy, aby osoba, która bierze udział w rekrutacji wiedziała z góry na co się decyduje.
Charakterystyka kandydata do pracy
Bardzo ważną kwestią jest opis kandydata do pracy. W tym punkcie należy jak najdokładniej określić wymagania, które przed nim stawiamy. Pomaga to zawęzić liczbę osób ubiegających się o posadę do tych o najistotniejszych dla nas cechach i umiejętnościach. Warto umieścić najważniejsze dla nas informacje na początku, a mniej znaczące w dalszych podpunktach. Warto również wspomnieć, że jakieś umiejętności będą przez nas mile widziane, ale jesteśmy również w stanie przeszkolić nowego pracownika np. z obsługi danego programu.
Wynagrodzenie
Dla wielu pracowników najważniejsza jest wypłata. Często oferty, które nie zawierają informacji o wynagrodzeniu są ignorowane, ponieważ pracownicy nie wiedzą czego się spodziewać lub z góry zakładają, że zapłata za ich pracę będzie zbyt mała. Jednak nie każdy pracodawca chce umieszczać dokładną informację o możliwym wynagrodzeniu. W takiej sytuacji warto umieścić chociaż tzw. “widełki”, czyli przedział, w którym kandydat do pracy może upatrywać swoje przyszłe zarobki.
Benefity
Benefity to nic innego jak dodatkowe zalety pracy w danej organizacji, dlatego powinno się o nich wspomnieć w ogłoszeniu. Jeśli Twoje firma oferuje opiekę medyczną, kartę multisport, bony świąteczne czy nawet dodatek do posiłków lub darmowe owoce – pochwal się tym. Są to benefity pozapłacowe, które pozytywnie wpływają na Twój wizerunek jako pracodawcy i zachęcają kandydatów do podjęcia z Tobą współpracy.
Zakończenie
Na końcu ogłoszenia, należy podsumować ofertę w kilku zdaniach i zaprosić kandydatów do kontaktu. Warto również umieścić informację o ochronie danych osobowych i wspomnieć, że należy umieścić potrzebną klauzulę w CV.
Czego unikać w ofercie pracy?
Często popełniany błąd to zbyt ogólnikowe sformułowania, które nic nie mówią o korzyściach płynących z przyjęcia posady, np. zwroty takie jak “atrakcyjne wynagrodzenie” czy “świetne warunki pracy”.
Jeśli nie umieszczamy w ogłoszeniu informacji o obowiązkach, które będzie pełnić nowy pracownik, zwiększa się prawdopodobieństwo jego rozczarowania posadą. Może to doprowadzić do wczesnej rezygnacji z pracy lub nieefektywnego wykorzystania potencjału nowozatrudnionej osoby.
W ogłoszeniu o pracę warto umieścić konkrety oraz informacje zgodne z prawdą, ponieważ zatajanie niewygodnych kwestii w ogłoszeniu można bardzo łatwo rozpoznać. Odkrycie kłamstwa na początku lub w późniejszych etapach rekrutacji, moze sprawić, że nasza firma nie będzie wzbudzać zaufania wśród kandydatów, co utrudni nam poszukiwania
Dobrze przygotowana i czytelna oferta pracy, zwiększy zainteresowanie kandydatów i zachęci ich do aplikacji na dane stanowisko. Firma, która nie szczędzi konkretnych informacji, ma szansę na wzbudzenie większego zaufania wśród potencjalnych pracowników, gdyż jest odbierana jako bardziej rzetelna. Jeśli pracodawca zamieści w ogłoszeniu sprecyzowane wymagania dotyczące nowego pracownika, prawdopodobnie dotrze do kandydatów o wyspecjalizowanych kwalifikacjach i tym samym zaoszczędzi czas. Warto stworzyć profesjonalną ofertę pracy już w początkowej fazie poszukiwań, ponieważ usprawni to proces rekrutacji i da większą możliwość na dotarcie do odpowiednich osób.