Co to jest strategia e-commerce?

strategia e-commerce

Planujesz założenie sklepu internetowego i zastanawiasz się, od czego zacząć?

Jak zaplanować działania? Potrzebujesz solidnej strategii e-commerce! Jak ją przygotować i co jest jej kluczowym elementem? W poniższym artykule znajdziesz odpowiedzi na te pytania.

Co to jest strategia e-commerce?

O strategię e-commerce muszą zadbać firmy skupiające się na sprzedaży swoich produktów lub usług w Internecie. Jest to zbiór działań, również zabiegów wizerunkowych, które mają wpłynąć na większą rozpoznawalność marki, a także przełożyć się na zwiększenie sprzedaży.

Pojęcie to jest bardzo szerokie i obejmuje zarówno czynności mające na celu promocję brandu w sieci, jak i pozyskiwanie nowych klientów.

Strategia biznesowa musi być dopasowana do dynamicznych, stale zmieniających się zasad rządzących branżą handlu elektronicznego. Trzeba na bieżąco ją weryfikować i wprowadzać stosowne zmiany. Jest ona niezbędna do tego, aby prowadzić dobrze prosperujący sklep internetowy.

Jak stworzyć strategię e-commerce?

Przy tworzeniu każdej strategii e-commerce liczy się kompleksowe podejście. Najpierw trzeba przeprowadzić dogłębną analizę – aktualnej sytuacji firmy, rynku, a także konkurencji. Warto przyjrzeć się temu, jakie wartości chce prezentować przedsiębiorstwo. Jakie ma mocne strony, które należy podkreślić, a jakie słabe, które warto wyeliminować albo chociaż przepracować.

Trzeba przyjrzeć się konkurencji – jakie oferuje produkty, ceny, jakie działania marketingowe stosuje. Wiedza ta pomoże wymyślić sposoby na wyróżnienie się z tłumu innych firm oferujących podobne towary.

Konieczne jest określenie, kim jest docelowy klient. Jakie ma preferencje, potrzeby, wymagania? Jakie są jego zainteresowania i zasobność portfela? Znajomość takiej sylwetki znacznie ułatwi przygotowanie celów biznesowych. Te z kolei muszą uwzględniać możliwości technologiczne firmy, a także budżet, jaki można przeznaczyć na ich realizację.

Kiedy już będzie wiadomo, jak zachowuje się konkurencja i potencjalni e-konsumenci, trzeba wybrać najbardziej odpowiedni asortyment sklepu internetowego. Musi być on jak najlepiej dopasowany do grupy docelowej. Później należy na bieżąco testować jego atrakcyjność, aby oferować produkty, które mają największą szansę zainteresować kupujących.

Marketing internetowy kluczem do dobrej strategii e-commerce

Marketing internetowy to bardzo efektywny sposób na zrealizowanie najważniejszych założeń każdej strategii e-commerce. U jego podstaw leży odpowiednia komunikacja marki. Polega ona na tym, żeby jak największe grono osób dowiedziało się o istnieniu sklepu. Można do tego wykorzystać reklamy w mediach społecznościowych – doskonale sprawdzą się wideo viralowe, czyli takie, które ludzie sami będą chcieli udostępniać. Do ich stworzenia potrzebne jest jednak wyczucie, a to, czy dany materiał odniesie sukces, zawsze jest loterią.

Bardzo ważna jest również komunikacja z klientem. Dlatego na stronie internetowej powinien znajdować się formularz kontaktowy, a także adres e-mail oraz telefon, pod którym kupujący może skontaktować się z firmą. Sama witryna może być także źródłem wartościowego contentu. Warto, aby ze sklepem internetowym był połączony blog, na którym będą pojawiać się artykuły poradnikowe czy recenzje produktów.

Niesamowicie istotne jest również SEO, czyli pozycjonowanie. To, na którym miejscu w wyszukiwaniach Google pojawi się Twój sklep, będzie decydowało o tym, czy klient go wybierze, czy może uda się do konkurencji. Podstawowym działaniem w tym zakresie jest umiejętne dobranie fraz kluczowych już na samym początku działalności w Internecie.

Efekty wdrożenia skutecznej strategii e-commerce

Przemyślana strategia e-commerce pomoże stworzyć biznes internetowy o solidnych podstawach, który będzie przynosił spore zyski. Opracowanie i wdrożenie jej pomoże uzyskać przewagę konkurencyjną, zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa, pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać stałych, a nawet doskonalić procesy zachodzące w firmie.

Dobrze przygotowana strategia musi umożliwiać monitorowanie efektów, aby można było szybko wychwytywać błędy i je naprawiać. Każdy pracownik powinien być zaznajomiony z jej założeniami, aby można było wspólnie działać w jednym kierunku.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online Księgowość Internetowa i biuro rachunkowe online

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość