Zakładając działalność gospodarczą – szczególnie produkcyjną lub handlową – przedsiębiorcy często zastanawiają się nad prowadzeniem magazynu. Czy jest on konieczny?
Konieczność prowadzenia gospodarki magazynowej wynika przede wszystkim z Ustawy o rachunkowości – czyli podstawy prawnej dla wszystkich tych firm, które prowadzą pełne księgi handlowe. Najczęściej do tej grupy zaliczają się spółki osobowe i kapitałowe (np. akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością); dużo rzadziej znajdują się tam jednoosobowe działalności gospodarcze i spółki cywilne, które utraciły lub zrezygnowały ze statusu małego podatnika.
Większość działalności jednoosobowych i spółek cywilnych działa na podstawie księgowości uproszczonej – podatkowej księgi przychodów i rozchodów bądź ewidencji przychodów ryczałtu ewidencjonowanego. W takiej sytuacji podstawą prawną jest odpowiednio Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak widać, magazynowe przepisy Ustawy o rachunkowości nie mają zasadniczo zastosowania do mikroprzedsiębiorców. Oznacza to, że takie firmy nie mają obowiązku prowadzenia magazynu; choć oczywiście mogą się na to zdecydować.
Magazyn a spis z natury
Tym, co czasem niepokoi przedsiębiorców, którzy zrezygnowali z prowadzenia magazynu, jest konieczność stworzenia spisu z natury (remanentu). Taki dokument należy już do obowiązkowych nawet w mikroprzedsiębiorstwach.
W tym wypadku warto zauważyć, że spis z natury polega na zewidencjonowaniu rzeczywistego stanu posiadanych towarów, materiałów czy produktów na dany dzień (najczęściej – początek i koniec roku podatkowego). Zatem należy w tym celu spisać, ile fizycznie konkretnych zasobów posiadamy – ewentualne stany magazynowe w komputerowej bazie nie mają w tym wypadku znaczenia.
Uwaga!
Warto zauważyć, że prowadzona wcześniej ewidencja magazynowa może być oczywiście przydatna – z jej pomocą łatwo ustalić ewentualne braki lub nadwyżki w magazynie, dociec źródła niezgodności czy też je wyeliminować.
Konieczność prowadzenia gospodarki magazynowej wynika przede wszystkim z Ustawy o rachunkowości – czyli podstawy prawnej dla wszystkich tych firm, które prowadzą pełne księgi handlowe.
Obowiązek prowadzenia magazynu - czy dotyczy mikroprzedsiębiorców?
Magazynowe przepisy Ustawy o rachunkowości nie mają zasadniczo zastosowania do mikroprzedsiębiorców. Oznacza to, że takie firmy nie mają obowiązku prowadzenia magazynu; choć oczywiście mogą się na to zdecydować.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Jestem na KPiR. Czy jeśli wysyłałam plik jpk_mag mogę w każdej chwili zaprzestać ?
Dodaj komentarz
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Z dniem wejścia w życie nowej ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia przestaje obowiązywać ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Ustawa o rynku pracy to nie tylko nowy akt prawny, ale początek dużej zmiany w podejściu do rynku pracy w Polsce.
Zawieszenie działalności gospodarczej wiąże się również z zawieszeniem większości działań w firmie. Możliwe jest jednak ponoszenie określonych kosztów – takich, które są niezbędne do zabezpieczenia lub utrzymania firmy.
Facebook – mimo rosnącej konkurencji ze strony TikToka, LinkedIna czy YouTube’a – nadal pozostaje jednym z najpotężniejszych narzędzi do prowadzenia działań reklamowych w internecie.
Nawet najlepszy produkt nie zrekompensuje klientowi złego doświadczenia w sklepie internetowym. A nic nie psuje tego doświadczenia szybciej niż dark patterns – manipulacyjne sztuczki ukryte w interfejsie. W tym artykule wyjaśniamy, czym są dark patterns, jak je rozpoznać i co grozi za ich stosowanie.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo
Jestem na KPiR. Czy jeśli wysyłałam plik jpk_mag mogę w każdej chwili zaprzestać ?