GIODO, czyli Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych to organ państwowy, którego zadaniem jest  sprawowanie nadzoru nad procesem ochrony danych osobowych przetwarzanych na terenie Polski. Kto wyznacza GIODO? Na czym dokładnie polega jego działalność? Kiedy przedsiębiorca ma z nim kontakt?

Podstawowe informacje

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych jest powoływany i odwoływany przez Sejm, za zgodą Senatu. Kadencja na tym stanowisku trwa 4 lata. Co ważne, kandydat na GIODO musi spełnić szereg warunków. Musi być po studiach prawniczych, musi posiadać odpowiednie doświadczenie zawodowe, czy też charakteryzować się wysokim autorytetem moralnym.

GIODO – jakie ma zadania?

Do obowiązków Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy przede wszystkim:

  • kontrola zgodności procesu przetwarzania danych osobowych z przepisami go regulującymi (w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, GIODO ma uprawnienia do nakładania kar grzywny),
  • wydawanie decyzji administracyjnych oraz rozpatrywanie skarg w sprawach wykonania przepisów o ochronie danych osobowych,
  • prowadzenie rejestru zbiorów danych oraz rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji oraz udzielanie informacji na ich temat,
  • wydawanie opinii na temat projektów ustaw i rozporządzeń dotyczących ochrony danych osobowych,
  • uczestniczenie w pracach międzynarodowych organizacji zajmujących się problematyką ochrony danych osobowych.

Kiedy przedsiębiorca może mieć kontakt z GIODO?

Przedsiębiorcy, którzy przetwarzają dane osobowe swoich pracowników lub klientów (w celach marketingowych, np. przez tworzenie listy mailingowej do newslettera, gdzie poza adresem mailowym będzie zapisane imię i nazwisko jego właściciela) mogą być zobligowani do wypełnienia pewnych obowiązków względem GIODO (tu należy pamiętać o konieczności uzyskania zgody klienta na przetwarzanie jego danych). Jednym z nich jest zgłoszenie do tego organu prowadzonego rejestru danych osobowych (zgłoszenia można dokonać na papierze lub drogą elektroniczną). Ponadto inspektor może zadecydować o kontroli, jeśli istnieją podejrzenia, że w przedsiębiorstwie dane są przetwarzane w sposób niezgodny z przepisami prawa.

W swoim sklepie internetowym prowadzisz bazę danych? Sprawdź, czy musisz zgłosić ją jako rejestr danych osobowych do GIODO!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

16 godzin temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

17 godzin temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

2 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

2 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

2 dni temu