RODO – nowe przepisy w sprawie ochrony danych osobowych

25 maja 2018 roku w życie ma wejść nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych – tzw. RODO, które zastąpi dotychczas obowiązujące przepisy w tym zakresie (określane mianem GIODO). Wprowadza ono sporo zmian i nowych obowiązków, także w polskich regulacjach, które w swojej działalności powinni wdrożyć zarówno mali przedsiębiorcy, jak i duże międzynarodowe korporacje. Co więcej, za niedostosowanie do nowych przepisów przewidziane są wysokie kary. Jakie zmiany wprowadza RODO?

RODO – kogo dotyczy?

Nowe przepisy dotyczące ochrony danych osobowych zawarte w RODO będą obowiązywały wszystkie firmy, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych, czyli pracowników i klientów.

RODO – obowiązki przedsiębiorców

Przedsiębiorcy, którzy w swojej firmie przetwarzają dane osobowe osób fizycznych, zgodnie z nowym rozporządzeniem powinni:
  • odpowiednio zabezpieczyć przechowywane dane,
  • przekazywać klientom szczegółowe informacje na temat przetwarzania ich danych (w tym umożliwić wgląd w historię zmiany danych, a także informować o celu zbierania danych),
  • uzyskać zgodę na wykorzystanie danych w kontekście prowadzonego procesu biznesowego,
  • przygotować i prowadzić na bieżąco dokumentację przetwarzania danych, w tym rejestr czynności przetwarzania oraz rejestr naruszeń,
  • zastosować takie środki techniczne i organizacyjne, które pozwolą na domyślne przetwarzanie tylko danych niezbędnych w danym procesie – tzw. zasada privacy by default,
  • zgłosić do organu nadzorczego incydent naruszenia bezpieczeństwa w ciągu 72 godzin od jego zajścia,
  • przechowywać informacje o tym, kto wyraził zgodę na przetwarzanie danych, kiedy to zrobił, w jakim zakresie oraz jakie informacje zostały mu przekazane przy okazji odbierania zgody.

Jak wdrożyć zmiany wynikające z RODO?

RODO pozostawia swobodę w zakresie doboru metod i zabezpieczeń pozwalających na ochronę danych osobowych na nowych zasadach. Mimo tego, znowelizowane przepisy spowodują konieczność zmiany stosowanych formularzy, klauzul oraz zgód na przetwarzanie danych osobowych klientów. Ponadto również zweryfikowania wewnętrznych procesów pod kątem bezpieczeństwa informacji, czy też wdrożenia struktury IT, a nawet przeszkolenia pracowników.

Wysokie kary za brak wdrożenia nowych przepisów

Przedsiębiorcy będą ponosić odpowiedzialność za złamanie przepisów RODO. Możliwe jest otrzymanie kary finansowej w wysokości:
  • 10 mln EUR lub 2% rocznego światowego obrotu firmy osiągniętego w poprzednim roku obrotowym
  • w niektórych przypadkach nawet 20 mln EUR lub 4% obrotu.
GIODO – co to takiego? Sprawdź!
Autor: Ewa Kozak – ifirma.pl
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

1 godzinę temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu