Czym różni się zaliczka od zadatku?

Przy zawieraniu umów, szczególnie na początku współpracy, przedsiębiorcy często decydują się na różnego rodzaju zabezpieczenia przyszłej transakcji. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest wpłacenie przez nabywcę części należności jeszcze przed wykonaniem usługi lub dokonaniem dostawy, powszechnie nazywane zamiennie zaliczką lub zadatkiem. Okazuje się jednak, że mimo wspólnego celu, słowa te nie są synonimami i powodują różne skutki dla obu stron umowy.

Zaliczka – co to takiego?

Zaliczka to nic innego jak zapłacona wcześniej część ustalonej ceny (wynagrodzenia sprzedawcy) za daną usługę lub określony towar. Jeżeli zatem umowa dojdzie do skutku, nabywca płaci pozostałą część ustalonej ceny. Jednak jeśli okaże się, że umowa nie została zrealizowana (niezależnie z czyjej winy) lub została zrealizowana niepoprawnie, nabywca powinien otrzymać zwrot zaliczki.

Czym jest zadatek?

Również zadatek jest częścią zapłaty na poczet przyszłej dostawy towarów lub świadczenia usług, o którą konsument pomniejsza zapłatę, gdy umowa dojdzie do skutku. W tym wypadku jednak, jeśli umowa nie zostanie zrealizowana:

  • z winy nabywcy – sprzedawca zachowuje otrzymany zadatek,
  • z winy sprzedawcy – nabywca otrzymuje zwrot podwojonej kwoty wpłaconego zadatku.

Zaliczka a zadatek – różnice

Poniżej prezentujemy inne różnice miedzy zaliczką a zadatkiem.

ZALICZKA
ZADATEK
Zerwanie umowy przez nabywcę zwrot wpłaconych pieniędzy sprzedawca zatrzymuje otrzymane pieniądze*
Zerwanie umowy przez sprzedawcę zwrot wpłaconych pieniędzy zwrot dwukrotności otrzymanych pieniędzy*
Zapis w umowie nie ma obowiązku określenia, że przekazana kwota to zaliczka musi być wskazanie, że wpłacona kwota to zadatek
Moment zapłaty przed usługą/dostawą co do zasady – w momencie zawarcia umowy

* chyba że zerwanie umowy następuje z powodu wystąpienia okoliczności, za które strony nie podnoszą odpowiedzialności lub też rozwiązanie jej następuje w wyniku porozumienia stron – wówczas następuje zwrot zadatku, ale w wysokości wcześniej wpłaconej przez nabywcę (bez konieczności podwajania)

UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

20 godzin temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

21 godzin temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

2 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

2 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

2 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

2 dni temu