Prowadzenie działalności handlowej w formie dropshippingu jest dla wielu przedsiębiorców ciekawym rozwiązaniem. Zdejmuje z ich barków nieco ciężarów związanych z fizyczną pracą z towarem. Okazuje się jednak, że dropshipping i ryczałt ewidencjonowany nie zawsze są modelami możliwymi do połączenia. Sprawdźmy dlaczego.

Dropshipping w skrócie

Model dropshippingu zakłada co do zasady brak kontaktu sprzedawcy z towarem handlowym. Zatem, przedsiębiorca zajmuje się rozprowadzaniem danych towarów, jednakże działalność ta przyjmuje jedną z dwóch form:

  • Wynajem magazynu – przedsiębiorca nabywa towar handlowy od dystrybutora, a następnie odsprzedaje go swoim klientom; sam towar jest jednak wysyłany bezpośrednio od dystrybutora do ostatecznego nabywcy – przedsiębiorca nie przewozi i nie składuje towarów we własnym zakresie
  • Pośrednictwo – przedsiębiorca poszukuje odbiorców danego towaru, jednakże sama sprzedaż dokonywana jest już pomiędzy dystrybutorem a ostatecznym odbiorcą – przedsiębiorca uzyskuje przychód wyłącznie z usługi pośrednictwa.

Dropshipping a ryczałt ewidencjonowany

Ryczałt ewidencjonowany jest często rozpatrywaną przez przedsiębiorców formą rozliczania podatku dochodowego – stosunkowo niskie stawki i niewielkie formalności (podstawę opodatkowania stanowi przychód) kuszą wielu. Niestety, przepisy przewidują listę usług, których wykonywanie wyłącza możliwość korzystania z ryczałtu. Pełna lista dostępna jest w Załączniku nr 2 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; natomiast w kontekście dropshippingu istotne są pozycje 9-12, dotyczące pośrednictwa w hurtowej sprzedaży towarów, oraz pozycja 25, dotycząca pozostałych usług w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Jak widać, ewentualne pośrednictwo w handlu hurtowym wyłącza wprost możliwość korzystania z ryczałtu. Natomiast – zgodnie z opinią organów skarbowych, np. interpretacją indywidualną wydaną 30 września 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (IBPB-1-1/4510-387/15/WRz) – także pośrednictwo w handlu detalicznym podlegać będzie pod pozostałe usługi w zakresie informacji. Dlatego też ta forma dropshippingu będzie dla ryczałtowców niedostępna.

Można natomiast wnioskować, że dropshipping polegający na zakupie towaru i wyłącznie przechowywaniu go u dystrybutora nie powinien wykluczać możliwości skorzystania z ryczałtu – jest to bowiem działalność handlowa, nie pośrednictwo. Jednakże, z uwagi na niejasne stanowisko organów skarbowych, przed podjęciem takiej decyzji warto wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej.

Ryczałt i dropshipping? Rozlicz w serwisie ifirma – jako VATowiec i jako podatnik zwolniony z VAT!
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

6 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

7 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

7 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

7 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

8 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

8 godzin temu