E-commerce

E-commerce czy marketplace – którą opcję wybrać na początek

Czym jest marketplace?

Marketplace to platforma internetowa, która agreguje oferty od wielu sprzedawców. Ta dywersyfikacja propozycji działa na konsumentów jak magnes – mają bowiem rozległe możliwości wyboru od różnych dostawców. Atutem tego rozwiązania jest prosta implementacja – na marketplace można niekiedy zarejestrować się nawet za pośrednictwem swojego konta na Facebook’u. To oznacza, że wystartowanie ze sprzedażą swoich produktów można zacząć natychmiastowo. Przykład takich platform stanowi Amazon, Ebay, a na rodzimym gruncie – choćby Allegro.

 

Zalety sprzedaży na marketplace

Atutem tej formy e-handlu jest brak kosztów związanych z uruchomieniem własnej platformy. Mowa o inwestycji w domenę, hosting, obsługę sklepu i promocję. Wystawiając swoje przedmioty na marketplace nie jesteś obarczony żadnym z powyższych zobowiązań. To docelowa platforma zajmuje się utrzymaniem strony, reklamą, oferuje także bezpieczny system płatności. Jej pośrednictwo kończy się w chwili sfinalizowania transakcji – kupione dobra są przechowywane i wysyłane przez sprzedawcę.

 

Jakie wady ma sprzedaż na marketplace?

Wymienione wyżej aspekty są z pewnością kuszące szczególnie dla początkujących przedsiębiorców, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sprzedażą przez internet. Minusem jest jednak konieczność dzielenia się zyskami – platformy marketplace z reguły obciążają bowiem sprzedawcę prowizją od każdej sfinalizowanej transakcji. Alternatywą jest stała opłata członkowska. Wysokość takiej prowizji jest uzależniona od portalu i waha się od kilku do kilkunastu procent.

Własny ecommerce – czy to opcja dla Ciebie?

Posiadanie swojego sklepu internetowego odcina sprzedawcę od pośredników – przedsiębiorca może bowiem oferować swoje towary wielu klientom bez konkurowania z innymi kontrahentami. W cały proces zaangażowane są również tylko dwie strony – kupujący oraz sprzedawca.

Współczesny postęp technologiczny umożliwia założenie swojego e-sklepu bez znajomości kodowania. Popularne platformy zapewniają już na starcie wiele funkcjonalności, które ułatwiają samodzielne dodanie produktów do e-sklepu i skorzystanie z dostępnych szablonów. Warto zwrócić uwagę na możliwości takich platform e-commerce jak WooCoommerce, Shopify, Shopper czy Magento.

Kiedy opłaca się przejść na własny e-commerce?

Jeżeli Twoja oferta jest niszowa i dedykowana do wąskiej grupy klientów – wtedy opłacalnym krokiem będzie skumulowanie wysiłków nad założeniem swojego e-sklepu. Troska o pozycjonowanie, które skróci drogę dotarcia do Twojego biznesu online to przykład perspektywicznego działania, które pomoże Ci w ekspansji Twojego e-commerce’u. To także opłacalny krok w sytuacji, gdy spodziewasz się dużych obrotów – konieczność dzielenia się marżą z pośrednikami nie będzie wówczas dla Ciebie opłacalna.

Własny sklep internetowy pozwala również na proste zarządzanie stanami magazynowymi. Jeśli zatem Twoja marka ma już wypracowaną pozycję na rynku – wówczas bazowanie wyłącznie na rozwiązaniach typu marketplace nie jest najlepszą drogą. Można traktować takie platformy jako wsparcie głównego kanału sprzedaży.

E-commerce a marketplace – co jest bardziej opłacalne?

Marketplace E-commerce
Ruch Duża różnorodność produktów stanowi zachętę dla konsumentów. Sprzedawca musi samodzielnie zadbać o zapewnienie jakościowego ruchu w swoim sklepie.
Promocja Platformy marketplace operują własnym budżetem reklamowym przeznaczonym na promocję Własna platforma sprzedażowa wiąże się z koniecznością prowadzenia regularnych działań reklamowych
Koszty

Koszty związane z uruchomieniem biznesu są niemal zerowe – wystarczy intuicyjnie dodać zdjęcia i opisy produktów.

Każda transakcja jest jednak obarczona prowizją od sprzedaży.

Przy działaniu “na swoim” konieczne jest uwzględnienie kosztów serwera, domeny, pracy programisty.

Nie ponosisz jednak dodatkowych opłat z tytułu sprzedaży.

Czas uruchomienia Punktem wyjściowym jest tu dodanie produktów do platformy – od tej chwili są już gotowe do zakupu Założenie swojego e-sklepu wymaga skoordynowania kilku procesów w postaci samodzielnego zakupu domeny, serwera i zaimportowania produktów

E-commerce a marketplace – ciężko wskazać jednoznacznego faworyta w tym porównaniu – wszystko zależy od wielu czynników. Konkluzja jest jednak dość jasna – jeżeli dopiero zaczynasz sprzedawać swoje produkty przez internet, będzie to dla Ciebie o wiele wygodniejsza opcja. Nie musisz bowiem dbać o całe zaplecze techniczne związane z uruchomieniem własnej platformy – bazujesz na już zastanej platformie. Wadą jest jednak duża konkurencja oraz konieczność dzielenia się zyskami. Własny e-commerce to synonim inwestycji czasu i środków, daje jednak większą autonomię i brak konieczności uiszczania prowizji.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Europejski Akt o Dostępności – rozmowa z ekspertką

Wkrótce do Sejmu ma trafić przyjęty przez Radę Ministrów projekt o zasadach dostępności w produktach…

4 godziny temu

System kaucyjny – zmiany 2024. Kogo obejmą nowe obowiązki?

Zastanawiasz się co to jest i kogo dotyczy system kaucyjny? W dzisiejszym artykule zajmiemy się…

5 godzin temu

Co zrobić, gdy faktura VAT ulegnie zniszczeniu albo zostanie zgubiona?

Utrata faktury czy jej zniszczenie stanowią nadzwyczajne zdarzenia losowe, które są niemożliwe do przewidzenia. Dlatego…

6 godzin temu

Podatek Belki — czy zostanie zniesiony?

W Ministerstwie Finansów obecnie są prowadzone prace nad zniesieniem podatku od zysków kapitałowych, czyli podatkiem…

1 dzień temu

Placówka oświatowa – w jaki sposób można założyć, taką działalność? Rozliczenia względem ZUS i US

Zastanawiasz się jak założyć placówkę oświatową? W dzisiejszym artykule napiszemy kilka słów na temat takich…

1 dzień temu

Analiza sentymentu z wykorzystaniem AI. Jak pomaga wprowadzić zmiany w biznesie?

W dobie cyfrowej transformacji firmy mają dostęp do niespotykanej dotąd ilości danych na temat swoich…

1 dzień temu