Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak zadbać o widoczność e-sklepu w Google?

pozycjonowanie sklepu internetowego

Search Engine Optimization (SEO), czyli optymalizacja stron internetowych tak, aby wyświetlały się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, daje wyższy zwrot z inwestycji niż płatne kampanie reklamowe (PPC) czy działania w mediach społecznościowych, a mimo to wiele sklepów internetowych nie wykorzystuje w pełni potencjału wyszukiwarek.

Search Engine Optimization (SEO), czyli optymalizacja stron internetowych tak, aby wyświetlały się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, daje wyższy zwrot z inwestycji niż płatne kampanie reklamowe (PPC) czy działania w mediach społecznościowych, a mimo to wiele sklepów internetowych nie wykorzystuje w pełni potencjału wyszukiwarek.

Sklepy internetowe bardzo często wolą polegać na płatnych reklamach, które dają gwarancję pojawienia się w wynikach wyszukiwania w odpowiedzi na konkretne frazy; lub na mediach społecznościowych, które pozwalają docierać do bardzo wyselekcjonowanych grup odbiorców. Wszystkie te działania są świetne i – co ważne – odpowiednio mierzalne, ale mają jedną zasadniczą wadę – wymagają stałego strumienia wydatków. Pozycjonowanie sklepu internetowego jest inne. Mimo że wymaga stałego wysiłku, właściwie (jeśli nie korzystamy z usług agencji) nie musi wiele kosztować. Jak to możliwe?

Pomijając techniczne aspekty SEO, gros wysiłków skierowanych jest bowiem na budowanie pozytywnych doświadczeń użytkownika. W skrócie chodzi o to, by użytkownik dostał to, czego poszukuje, w formie, która będzie go satysfakcjonować.

Oczywiście o kolejności decydują algorytmy, ale – o ile kiedyś nie były w stanie w pełni „rozumieć” tekstu czytanego, o tyle dzisiaj są już bardzo, bardzo blisko. Rosnąca skuteczność Google’owych algorytmów, zwłaszcza po wprowadzeniu aktualizacji Panda, (jej celem było ograniczenie widoczności stron internetowych niskiej jakości, powstałych głównie jako źródło back linków), zmieniło świat SEO na zawsze. SEOwcy przestali skupiać się na tym, by algorytmy przechytrzyć i sztucznie zawyżyć pozycję swoich stron, bo teraz takie praktyki są nie tylko nieskuteczne, ale mogą nawet zakończyć się karą.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – co wpływa na jego widoczność w wyszukiwarce?

Google nie zdradza wszystkich swoich tajemnic i wiadomo, że bierze pod uwagę bardzo wiele czynników. Nie kryje jednak, że dbałość o treści jest najważniejsza. Jak więc je tworzyć, by zwiększyć swoje szanse?

Jak tworzyć treści dla Google?

Treści muszą być:

  • wyczerpujące,
  • aktualne,
  • odpowiednio ułożone,
  • nasycone odpowiednimi frazami kluczowymi.

W praktyce oznacza to, że trzeba się nad nimi napracować. Artykuły, które zamieszczamy np. na firmowym blogu, powinny jak najpełniej odpowiadać na zapytania użytkowników, czyli – zwykle – być po prostu obszerne i zawierać aktualną dawkę wiedzy oraz nie wprowadzać użytkowników w błąd. Bardzo dobrą praktyką jest też cytowanie źródeł. Linki wychodzące udowadniają bowiem algorytmom, że tekst opiera się na autorytetach w danej dziedzinie.

W nagłówkach warto umieszczać słowa kluczowe tak, by użytkownik był w stanie szybko znaleźć to, czego szuka. Jeśli chodzi o słowa kluczowe w akapitach, to owszem, powinny się tam znaleźć, ale naturalnie. Nie chodzi o to, by wykorzystać wszystkie już w leadzie. Zasada „pisz dla ludzi” jest tutaj zdecydowanie nadrzędna.

Treści to jednak nie tylko tekst, warto rozbudowywać je o multimedia i grafiki, koniecznie opisane odpowiednimi atrybutem. Ważny jest przede wszystkim alt, czyli alternatywny opis, który „podpowiada” algorytmom, co widnieje na danym obrazku.

UX liczy się coraz bardziej

Oprócz treści, nie mniej ważne jest tzn. doświadczenie użytkownika, czyli UX (user experience). Co to jest User Experience? To ogół wrażeń związanych z korzystaniem ze strony internetowej. Obejmuje zarówno wrażenia wizualne, łatwość nawigacji, jak i ocenę merytoryczną zawartych na niej treści. Google, analizując takie czynniki jak np. liczba odwiedzin, współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) czy czas spędzony na stronie, może bardzo dokładnie oceniać, czy użytkownik jest usatysfakcjonowany tym, co znajduje na stronie, czy nie.

Na jaką technologię postawić?

Oprócz treści i UX, na pozycję strony w wyszukiwarce wpływa też używana technologia, bo to od niej zależy np. performance, czyli wydajność strony. Jeśli używamy przestarzałych platform albo korzystamy ze zbyt wielu wtyczek, czas, w jakim Google wyświetli daną stronę, może wydłużać się ponad miarę, przy czym „ponad miarę” w przypadku użytkowników mobilnych to kilka sekund. A zwłaszcza tych użytkowników nie można lekceważyć. Już niemal połowa całego ruchu internetowego odbywa się na w mobile’u, więc „przyjazność urządzeniom mobilnym” jest – obok performance’u – kluczowa. Strony powinny być dopasowane do mniejszych ekranów i ładować się możliwie szybko.

Zwłaszcza w tym pierwszym przypadku warto jednak skorzystać ze wsparcia deweloperów, którzy mają doświadczenie w konkretnym temacie. Oprogramowanie open source, mimo że daje ogrom możliwości, wymaga bowiem wiedzy, która pozwoli na jego optymalizację, również pod względem wytycznych wyszukiwarki. Przeczytaj więcej o tym, którą platformę e-commerce wybrać.

Jakich praktyk unikać pozycjonując sklep w Google?

Do niedozwolonych praktyk można zaliczyć wszelkie celowo stosowane metody, które mają doprowadzić do sztucznego i szybszego zawyżenia pozycji w Google. Wśród tych najpopularniejszych można wymienić:

  • publikowanie automatycznie generowanych treści, sztucznie nasyconych frazami kluczowymi;
  • korzystanie z tzw. farm linków, czyli systemów, których jedynym celem jest „wymiana” linków;
  • tzw. cloaking, czyli udostępnianie robotom wyszukiwarek innej treści niż użytkownikom;
  • ukrywanie treści;
  • tworzenie stron internetowych zawierających złośliwe oprogramowanie.

W odpowiedzi na stosowanie tych praktyk Google może obniżyć pozycję strony lub nawet ją zbanować, czyli całkowicie usunąć z wyników.

▶ Przeczytaj również: E-commerce. Jak zwiększyć wartość zamówienia w sklepie internetowym?
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość