Wysokość składki zdrowotnej zależy od formy opodatkowania.
Skala podatkowa
Miesięczna składka zdrowotna wynosi 9% dochodu (liczonego narastająco od początku roku), jednak nie może być niższa niż 9% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego.
Rok składkowy dla celów ZUS trwa od 1 lutego [2026] do 31 stycznia roku następnego [2027]. Oznacza to, że składkę zdrowotną za styczeń 2027 obliczamy jeszcze według zasad ustalonych na luty 2026. Wówczas minimalne wynagrodzenie wynosiło 4 806 zł, a minimalna podstawa wymiaru składki to 432,54 zł.
W przeliczeniu na konkretne wartości minimalna miesięczna składka zdrowotna na skali podatkowej w roku 2027 wynosi:
za styczeń 2027: 432,54 zł (4 806 zł × 9%),
za luty–grudzień 2027: 445,50 zł (4 950 zł × 9%).
Podatek liniowy
Miesięczna składka zdrowotna to 4,9% dochodu za miesiąc poprzedni (liczonego w sposób narastający), jednak nie mniej niż 9% minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w pierwszym dniu roku składkowego. Obowiązują takie same zasady jak za rok składkowy dla składki zdrowotnej przy skali podatkowej.
W przeliczeniu na konkretne wartości, wysokość minimalnej miesięcznej składki zdrowotnej na podatku liniowym w 2026 to:
za styczeń 2027: 432,54 zł (4 666 zł × 9%),
za luty–grudzień 2027: 4445,50 zł (4 950 zł × 9%).
Ryczałt
Miesięczna składka zdrowotna to 9% od podstawy wymiaru, która na ryczałcie zależy od rocznych przychodów przedsiębiorcy.
Roczny przychód do 60 000 zł – 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2026 roku.
Roczny przychód od 60 000,01 do 300 000 zł – 100% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2026.
Roczny przychód powyżej 300 000 zł – 180% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2026 roku
Wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z IV kwartału 2026, a więc konkretną wysokość składki zdrowotnej na ryczałcie poznamy w okolicach 20 stycznia 2027, kiedy Główny Urząd Statystyczny wyda odpowiednie Obwieszczenie.
Na tej formie opodatkowania przedsiębiorca może wybrać sposób naliczania składki zdrowotnej:
na podstawie przychodów bieżących,
na podstawie przychodów ubiegłorocznych.
Czym różnią się te dwa sposoby, przeczytasz w podlinkowanym artykule.
Na ryczałcie rok składkowy dla celów składki zdrowotnej pokrywa się z rokiem kalendarzowym, czyli trwa od 1 stycznia danego roku [2027] do końca grudnia tego samego roku [2027].
Uwaga! Składka zdrowotna jest czym innym niż składka chorobowa – Składka zdrowotna i składka chorobowa to dwa różne rodzaje ubezpieczeń. Składka zdrowotna jest obowiązkowa dla przedsiębiorców i zapewnia dostęp do publicznej służby zdrowia (NFZ). Z kolei składka chorobowa jest dobrowolna i umożliwia uzyskanie np. zasiłku chorobowego, czy macierzyńskiego.
Ulga na start
Nowi przedsiębiorcy oraz osoby wracające do prowadzenia działalności po co najmniej 5-letniej przerwie mogą skorzystać z tzw. ulgi na start. Oznacza ona zwolnienie z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe) przez pierwsze 6 pełnych miesięcy prowadzenia firmy.
Uwaga! Ulga na start dotyczy tylko zwolnienia z opłacania składek społecznych. Nie ma natomiast zastosowania do składek zdrowotnych, które są obowiązkowe już od początku działalności.
Ulga na start ma charakter dobrowolny. Można z niej skorzystać, ale nie jest to obowiązkowe – przedsiębiorca może zrezygnować z ulgi na start zarówno na początku, jak i w trakcie jej trwania. Taka rezygnacja jest jednak ostateczna i nie ma możliwości powrotu do zwolnienia w czasie prowadzenia tej samej działalności. Ponownie z ulgi można skorzystać dopiero po 60 miesiącach (5 latach) od zawieszenia lub zamknięcia firmy.
Należy pamiętać, że brak opłacania składek społecznych wiąże się z brakiem prawa do świadczeń, takich jak np. zasiłek chorobowy, opiekuńczy czy macierzyński. Okres korzystania z ulgi nie jest również uwzględniany przy ustalaniu prawa do przyszłej emerytury.
Preferencyjny ZUS
Nowi przedsiębiorcy mogą skorzystać z planu preferencyjnego ZUS po wykorzystaniu ulgi na start lub po zrezygnowaniu z niej. Dzięki temu mogą opłacać składki na ubezpieczenia społeczne od preferencyjnej podstawy wymiaru przez następne 24 miesiące.
Ten plan opłacania ZUS zależy od wynagrodzenia minimalnego z danego roku. Wiemy już, że płaca minimalna w 2027 roku to 4950 zł.
Podstawą wymiaru dla preferencyjnego ZUS jest 30% minimalnego wynagrodzenia na dany rok, czyli, biorąc pod uwagę powyższą kwotę, będzie to 1485 zł. To oznacza, że przy powyżej kwocie minimalnego wynagrodzenia 2027, wysokość ZUS na planie preferencyjnym to:
*Stopa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi od 0,67% do 3,33% podstawy wymiaru, w zależności od liczby zgłoszonych pracowników. Dla firm zatrudniających do 9 osób wynosi 1,67%. Składka jest ustalana na rok składkowy, który trwa od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku.
Mały ZUS Plus w 2027
Mały ZUS Plus (MZ+) daje możliwość opłacania obniżonych składek ZUS przez 36 miesięcy (3 lata) w okresie każdych 60 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.
Podstawa wymiaru składek, a więc i ich wysokość, zależy od przeciętnego miesięcznego dochodu z działalności osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym. Dochód ten oblicza się według specjalnego wzoru:
((roczny dochód / liczba dni prowadzenia działalności) × 30) × 0,5
Przedsiębiorcy rozliczający się ryczałtem dzielą swój roczny przychód przez dwa i otrzymaną kwotę przyjmują w powyższym wzorze jako roczny dochód.
Podstawa wymiaru składek nie może być niższa niż 30% minimalnego wynagrodzenia ani wyższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.
Aby skorzystać z Małego ZUS Plus, działalność w poprzednim roku musi być prowadzona przez co najmniej 60 dni (2 miesiące), a roczny przychód nie może przekroczyć 120 000 zł.
Ponieważ wysokość składek w ramach MZ+ zależy od indywidualnego dochodu przedsiębiorcy, ich kwota jest różna w każdym przypadku. Dla przykładu, przy przeciętnym dochodzie w wysokości 80 000 zł rocznie, składki wynoszą:
składka emerytalna 641,75 zł,
składka rentowa 263,01 zł,
składka wypadkowa 54,9 zł,
składka chorobowa (dobrowolna) 80,55 zł.
Łącznie Mały ZUS Plus ze składką chorobową to 1 040,21 zł, natomiast bez składki chorobowej 959,66 zł.
Uwaga! Powyżej, w celach orientacyjnych, podajemy wyliczony Mały ZUS Plus dla przedsiębiorcy, którego przeciętny dochód wyniósł 80 000 zł.
Duży ZUS – ile wyniesie w 2027 roku
Plan opłacania składek Dużego ZUS-u dotyczy przedsiębiorców, którzy nie mają prawa do ulg, takich jak ulga na start, preferencyjny ZUS oraz Mały ZUS Plus
Podstawą wymiaru w przypadku Dużego ZUS-u jest co najmniej 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na dany rok. Można tę podstawę podwyższać.
Prognozowane przeciętne wynagrodzenie na 2027 to 10 033 zł (na podstawie projektu ustawy budżetowej), czyli podstawa wymiaru Dużego ZUS-u wynosić może 6019,8 zł (60% z 10 033 zł), a wysokość składek na 2027 to:
*Stopa składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi od 0,67% do 3,33% podstawy wymiaru, w zależności od liczby zgłoszonych pracowników. Dla firm zatrudniających do 9 osób wynosi 1,67%. Składka jest ustalana na rok składkowy, który trwa od 1 kwietnia do 31 marca następnego roku.
**Fundusz Pracy i Fundusz Solidarnościowy. Z tych składek zwolnione są kobiety po ukończeniu 55 lat oraz mężczyźni po ukończeniu 60 lat. Dodatkowo FP nie opłacają samozatrudnieni, gdy podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne jest niższa niż minimalne wynagrodzenie krajowe.
Uwaga! Prognozowane przeciętne wynagrodzenie zostało określone w projekcie ustawy budżetowej na 2027 rok, nad którym – w chwili publikacji artykułu – nadal trwają prace legislacyjne.
Wysokość składek ZUS 2027 – zestawienie
Składki ZUS, jaki musi płacić przedsiębiorca, zależne są od:
wynagrodzenia minimalnego z danego roku – składki preferencyjne ZUS;
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia krajowego bieżącego roku – składki dużego ZUS-u;
przeciętnego wynagrodzenia z IV kwartału roku poprzedniego – składki zdrowotne na ryczałcie.
Na dzień publikacji artykułu znane są już wskaźniki wskazane w pkt. a i b lub ich projektowane wartości, dzięki czemu możemy określić bądź oszacować wysokość składek ZUS na 2027 rok.
Plan opłacania ZUS
Wysokość składek
Duży ZUS z chorobowym* (wliczona składka na FP)
2052,15 zł
Duży ZUS bez chorobowego* (wliczona składka na FP)
1904,66 zł
ZUS preferencyjny z chorobowym
469,85 zł
ZUS preferencyjny bez chorobowego
433,47 zł
Ulga na start
0 zł
Składka zdrowotna
Forma opodatkowania
Wysokość składki zdrowotnej
Skala podatkowa
9% dochodu nie mniej niż:
za styczeń 2027: 432,54 zł
za luty – grudzień: 445,50 zł
Podatek liniowy
4,9 dochodu nie mniej niż:
za styczeń 2027: 432,54 zł
za luty – grudzień: 445,5 zł
Ryczałt
brak danych (odpowiednie wskaźniki poznamy ok. 20 stycznia 2027 na podstawie Obwieszczenia GUS)
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Program afiliacyjny w sklepie online pozwala rozwijać sprzedaż bez ryzyka i bez przepalania budżetu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wdrożyć program afiliacyjny w sklepie tak, by rzeczywiście działał, a nie tylko „wyglądał dobrze na papierze”, jesteś we właściwym miejscu.
Prowadzisz sprzedaż w ramach działalności nierejestrowanej lub dopiero planujesz rozpocząć własny biznes? Pamiętaj, że brak rejestracji firmy nie oznacza braku obowiązków wobec klientów, bowiem sprzedawca działający w ramach NDG również musi przestrzegać przepisów dotyczących ochrony konsumentów, w tym zasad odpowiedzialności za sprzedawane produkty i rozpatrywania reklamacji.
Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wielu osobom kojarzy się z koniecznością posiadania znacznego kapitału na start: wynajmu biura, zakupu sprzętu czy zatrudnienia pracowników. Jednak rzeczywistość 2026 roku pokazuje, że to już przeszłość.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo