E-Urząd Skarbowy – założenie konta dla organizacji

Chcesz wiedzieć jak założyć konto dla organizacji w e-Urzędzie Skarbowym? Przygotowaliśmy dla ciebie artykuł na ten temat.

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Możliwość załatwiania spraw online okazała się strzałem w dziesiątkę i na dobre weszła do codziennego życia. Coraz więcej osób chętnie korzysta z dostępnych funkcjonalności, a urzędy ograniczają kontakt osobisty z klientem. W zabieganym świecie czas jest na wagę złota, a dzięki wprowadzanym rozwiązaniom informatycznym można wygospodarować go więcej i wykorzystać w inny sposób. W dzisiejszej publikacji napiszemy co to jest konto organizacji i jak założyć konto dla organizacji przez e-Urząd Skarbowy.

Jak skorzystać z usług e-Urzędu Skarbowego?

Dostęp do e-Urzędu Skarbowego (eUS) mają wszyscy, którzy dysponują komputerem i posiadają internet. Nie trzeba instalować żadnej aplikacji, wystarczy wejść na stronę internetową podatki.gov.pl, przejść na stronę logowanie do eUS i wybrać sposób logowania. Na zrzucie ekranu poniżej widzimy dostępne formy logowania.

 
 
Uwaga!
Wybierając logowanie z wykorzystaniem danych podatkowych dostępna będzie jedynie usługa Twój e-PIT, pozostałe usługi przygotowane w ramach eUS będą niedostępne

W jaki sposób dokonać rozliczenia przez usługę Twój e-PIT można przeczytać w podlinkowanej publikacji.

Co to jest konto organizacji?

Do tej pory przez eUS swoje sprawy mogły załatwiać jedynie osoby fizyczne wybierając “Konto osoby fizycznej”. Pod koniec 2023 roku dołożona została nowa funkcjonalność: “Konto organizacji”.

 
 
Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym pozwala na załatwianie spraw online wszystkim podmiotom, bez względu na formę organizacyjną, będą to w szczególności:
  • spółki osobowe, w tym spółki cywilne,
  • spółki prawa handlowego,
  • spółdzielnie,
  • stowarzyszenia,
  • fundacje,
  • inne jednostki organizacyjne

Jak uzyskać dostęp do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym?

Organizacja, która będzie chciała się ubiegać o dostęp do konta w eUS musi posiadać numer NIP. Jednak dostęp do konta organizacji będzie miała osoba fizyczna posiadająca numer PESEL, w tym celu organizacja musi złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego.

Przyznanie dostępu do konta organizacji w eUS jest możliwe na podstawie wniosku złożonego przez organizację do naczelnika urzędu skarbowego
Wzór wniosku dostępny jest na stronie podatki.gov.pl
Wniosek można przesłać za pośrednictwem:
  • e-Urzędu Skarbowego,
  • e-PUAP,
  • operatora pocztowego,
  • złożyć osobiście w urzędzie skarbowym
Ważne!
Dostęp do konta organizacji w eUS oznacza, że osoba fizyczna jest upoważniona do podejmowania czynności w imieniu organizacji. Podjęte czynności mają taki sam skutek prawny, jakby te czynności podejmowała organizacja

Jakie dane są wymagane na wniosku o przyznanie dostępu do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym?

Konstrukcja wniosku jest bardzo prosta, zakres podawanych informacji jest ograniczony.

Po pierwsze: Dane identyfikacyjne organizacji

W części C.1 należy wpisać dane identyfikacyjne organizacji i jej aktualny adres:

 
 

Po drugie: Rodzaj przyznanego dostępu do konta organizacji

W części C.2 organizacja ma do wyboru zakres dostępu, jakim będzie dysponowała upoważniona osoba:

  • podstawowy – użytkownik z dostępem podstawowym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym,
  • rozszerzony – użytkownik z dostępem rozszerzonym może wykonywać wszystkie czynności w e-Urzędzie Skarbowym oraz dodatkowo nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji.
 
 

Po trzecie: Dane użytkownika, któremu ma być przyznany dostęp

W części D należy podać numer PESEL, imię i nazwisko osoby fizycznej, która ma mieć przyznany dostęp do konta organizacji.

 
 

Jak widać na tym samym druku organizacja może odebrać dostęp do konta.

Po czwarte: Dane i podpisy osób reprezentujących organizację

W części E podawane są dane imienne wraz podaniem zajmowanego stanowiska lub pełnionej funkcji. Podpis złożony w tej części stanowi jednocześnie Oświadczenie o odpowiedzialności karno-skarbowej za podanie niezgodnych z prawdą informacji. Wniosek może zostać podpisany również przez pełnomocnika ogólnego.

 
 

Jakich czynności może dokonywać użytkownik konta organizacji?

Katalog czynności możliwych do zrealizowania przez konto organizacji w eUS jest obszerny, a znajdą się w nim w szczególności:

  • zgoda na doręczanie pism na konto eUS,
  • odbieranie pism na koncie organizacji doręczanych przez Krajową Administrację Skarbową (KAS),
  • składanie pism, wniosków, zawiadomień,
  • dostęp do danych rejestracyjnych organizacji,
  • dostęp do widoku sald i rozliczeń w urzędzie skarbowym,
  • możliwość wygenerowania “Raportu podatnika” o sytuacji podatkowej organizacji

Jak można przeczytać w pytaniach i odpowiedziach na stronie podatki.gov.pl konto organizacji może być udostępniane wielu użytkownikom, a jedna osoba fizyczna może mieć dostęp do wielu kont organizacji. Osoba fizyczna, która uzyska dostęp do konta organizacji loguje się na własne konto w e-Urzędzie Skarbowym, a następnie zmienia kontekst, w jakim jest zalogowana – przełącza się na konto odpowiedniej organizacji.

Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym – podsumowanie

Wprowadzenie możliwości założenia konta dla organizacji jest na pewno krokiem w dobrym kierunku. Dzięki temu wszyscy przedsiębiorcy będą mogli załatwiać swoje sprawy bez wychodzenia z domu. Wybierając osobę, która będzie miała dostęp do konta organizacji należy zdawać sobie sprawę, że podejmowane przez nią czynności mają taki sam skutek, jakby robiła to organizacja we własnym imieniu. Dlatego też ważne jest, żeby osoba, którą upoważnia organizacja cieszyła się jej zaufaniem. Uzyskanie dostępu wymaga złożenia wniosku do urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji i identyfikacji. Dopiero gdy wniosek zostanie zarejestrowany w organie podatkowym osoba fizyczna będzie miała dostęp do konta organizacji i będzie mogła z niego korzystać.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce