Blog

Ekspert ds. handlu transgranicznego – kim jest i ile zarabia?

Coraz więcej osób prowadzi sprzedaż poza granicami kraju. Ta ekspansja międzynarodowa doprowadziła do powstania nowego zawodu. Czym się zajmuje i jakie ma wynagrodzenie specjalista ds. handlu transgranicznego?

Czy ekspert ds. handlu transgranicznego jest potrzebny?

Nowe rynki zbytu, nowi klienci, duże pole manewru, jeśli chodzi o zarządzanie zasobami. To powody, dla których rośnie liczba właścicieli sklepów internetowych decydujących się na międzynarodową ekspansję. Chcą oni zwiększyć zyski poprzez sprzedaż swoich produktów w innych państwach.

Rozwiązanie to z pewnością ma sporo korzyści, jednak pociąga za sobą pewne wyzwania, którym trzeba sprostać. Będą one problematyczne szczególnie dla początkujących właścicieli firm. Dlatego często potrzebna jest osoba, która doskonale orientuje się w temacie – będzie nią właśnie specjalista ds. handlu zagranicznego, dlatego obecnie rośnie zapotrzebowanie na tego typu fachowców.

Czego wymaga się od specjalistów ds. handlu transgranicznego?

Jakie są wymagania pracodawców wobec takich ekspertów? Bardzo często są to języki obce – z reguły języki obowiązujące w krajach, do których będzie prowadzona sprzedaż. Sam język angielski nie wystarczy, zatrudniający mogą wymagać znajomości niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego, języków skandynawskich (norweskiego, duńskiego, szwedzkiego) lub języków państw azjatyckich (chińskiego, koreańskiego). Minimalny wymagany poziom to zazwyczaj B2, choć w cenie są eksperci deklarujący znajomość na poziomie C1 lub nawet C2.

Niektóre oferty pracy mogą wskazywać na konieczność znajomości branży, w której działa dany sprzedawcy. Szczególnie, gdy jest ona specyficzna i osoba jej nieznająca mogłaby sobie nie poradzić. Chodzi szczególnie o wiedzę z zakresu: energetyki, elektroenergetyki, automatyki przemysłowej, elektroniki lub elektrotechniki.

Osoba taka musi również wyróżniać się określonymi kompetencjami miękkimi. Powinna być komunikatywna, elokwentna i potrafiąca rozwiązywać problemy, ponieważ będzie miała kontakt z klientami z innych państw. Dlatego przyda jej się łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Często musi być także gotowa na wyjazdy służbowe.

Jakie obowiązki posiada ekspert ds. handlu transgranicznego?

Czym zajmuje się specjalista ds. handlu transgranicznego? Najczęściej monitoruje realizację zamówień, przygotowuje sposoby na dotarcie do nowych odbiorców, a także dba o utrzymanie dobrych relacji z dotychczasowymi klientami.

Do obowiązków należą m.in.:

  • przygotowywanie raportów i analiz,
  • prowadzenie dokumentacji związanej ze sprzedażą towarów,
  • obsługa kontaktów handlowych,
  • przygotowywanie transakcji od strony formalnej z uwzględnieniem norm prawnych obowiązujących uczestników kontraktu.

Zarobki specjalistów ds. handlu transgranicznego

Na pensję zasadniczą składa się podstawa, a także różnego rodzaju dodatki przyznawane uprawnionym osobom, np. stażowy, funkcyjny, za pracę w porze nocnej. Szczególnie efektywni pracownicy po spełnieniu określonych wymagań mogą otrzymać premię.

Inny składnik wynagrodzenia to benefity. Wśród korzyści pozapłacowych wymienia się m.in. prywatną opiekę lekarską, karty multisport, bony żywieniowe czy zniżki pracownicze. W prowizyjnym systemie można z kolei liczyć na dodatkową sumę pieniędzy np. od każdego nowego klienta czy każdego zawartego kontraktu.

Kwota wynagrodzenia eksperta ds. handlu transgranicznego będzie się różnić w zależności od kilku czynników. Z pewnością wpływają na nią kwalifikacje zawodowe, czyli chociażby znajomość języków obcych potwierdzona certyfikatami, ukończenie studiów podyplomowych czy zdobycia zaświadczenia o odbyciu potrzebnego kursu.

Pensja będzie zależeć również od doświadczenia zawodowego. Osoba, która od lat wykonuje swoje obowiązki, posiada szeroką wiedzę w danej dziedzinie, może też zarządzać zespołem. Dlatego powinna być adekwatnie wynagradzana proporcjonalnie do stażu pracy.

Naturalnie nie bez znaczenia będą też wykonywane obowiązki. Osoby piastujące określone stanowiska będą zarabiały więcej niż ich podwładni. Wiąże się to z odpowiedzialnością, jaką ponoszą za sukces całego projektu. Często też tacy pracownicy zostają po godzinach, by dopiąć wszystkie sprawy. Dlatego ich pobory powinny być większe.

Wynagrodzenie eksperta ds. handlu transgranicznego kształtuje się następująco:

  • młodszy specjalista – mediana 4 540 zł brutto (najniższa stawka rynkowa – 3980 zł brutto, najwyższa stawka rynkowa 5 240 zł brutto. Poniżej rynku zarabia 25%, a powyżej również 25%),
  • specjalista – mediana 5 360 zł brutto (najniższa stawka rynkowa – 4 610 zł brutto, najwyższa stawka rynkowa 6 410 zł brutto. Poniżej rynku zarabia 25%, a powyżej również 25%),
  • starszy specjalista – mediana 6 510 zł brutto (najniższa stawka rynkowa – 5 220 zł brutto, najwyższa stawka rynkowa 7 880 zł brutto. Poniżej rynku zarabia 25%, a powyżej również 25%).
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Jednoosobowa działalność gospodarcza a komornik – co można zająć w firmie?

Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…

9 godzin temu

Czy refaktura opłaty za media w przypadku najmu powinna być opodatkowana ryczałtem?

Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…

10 godzin temu

AI w rekrutacji – opracowywanie materiałów rekrutacyjnych krok po kroku

Systemy korzystające ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji zostały zaklasyfikowane w AI Act jako systemy…

11 godzin temu

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

3 dni temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

3 dni temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

3 dni temu