W ramach umowy franczyzowej przekazywane są prawa (np. do posługiwania się nazwą i logiem firmy/sieci) i wiedzą (tzw. know-how). Niejednokrotnie w ramach umowy franczyzobiorca korzysta z licencji i patentów franczyzodawcy. Franczyzie towarzyszy umowa, która określa wzajemne prawa i obowiązki stron. Franczyza – sprawdź jak rozliczyć wydatki.

Franczyza  – wstępna opłata

Za wejście zwykle franczyzodawca pobiera wstępną opłatę franczyzową, którą dokumentuje fakturą. W ocenie organów podatkowych umowa franczyzy jest podobna do umowy licencyjnej i tak winna być rozliczana. Wartość opłaty wstępnej do kwoty 10 tys. zł może zostać jednorazowo rozliczona w kosztach, w przypadku wartości wyższej oraz wykorzystania wiedzy z zawartej umowy z zamiarem dłuższym niż rok – podatnik powinien potraktować ją jako wartość niematerialną i prawną, a co za tym idzie – poddać amortyzacji.

W myśl art. 22b ust. 1 pkt 5 oraz pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych amortyzacji podlegają nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

  1. licencje,
  2. wartość stanowiąca równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how),

– o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Wartość niematerialną i prawną do kwoty 10 tys. zł można rozliczyć jednorazowo, w przypadku kwot wyższych związanych z opłatą wstępną, należy rozliczyć je poprzez liniową amortyzację. W myśl art. 22m ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych okres amortyzacji winien być nie krótszy niż 60 miesięcy.

Dokonywane odpisy amortyzacyjne przedsiębiorca może rozliczać w kosztach w kolumnie 13 podatkowej KPiR.

Pozostałe opłaty

Najczęściej przedsiębiorca ponosi inne opłaty np. uzależnione od osiągniętego zysku, opłaty marketingowe. Opłaty te są również dokumentowane fakturami i powinny być rozliczane bezpośrednio w kosztach w kolumnie 13 podatkowej KPiR.

Szukasz pomysłu na biznes? Sprawdź czym jest franczyza!
Joanna Pindelska

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

22 godziny temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

23 godziny temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

23 godziny temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

23 godziny temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

24 godziny temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

24 godziny temu