Chat with us, powered by LiveChat

Czy franczyza to dobry pomysł na biznes?

franczyza czy warto

Marzysz o prowadzeniu własnej firmy i szukasz złotego środka między ryzykiem a sprawdzoną receptą na sukces? Franczyza może być rozwiązaniem dla Ciebie.

Gotowa recepta na biznes, podana w przystępnej i niezbyt drogiej formie? Niejeden przedsiębiorca marzy o takim rozwiązaniu. Jest nią franczyza.

Czym jest franczyza?

To rodzaj ścisłej współpracy między przedsiębiorcami, w której franczyzobiorca prowadzi swój biznes na podstawie udostępnionych przez franczyzodawcę marki i know-how w zamian za opłatę. Na określenie tej formy współpracy przyjęło się również używanie angielskiego pojęcia „=franchising=”. Franczyzobiorca korzysta zatem z gotowego wzorca prowadzenia biznesu, bazując na dotychczasowej historii i rozpoznawalności marki franczyzodawcy. Może to w znacznym stopniu zmniejszyć ryzyko prowadzenia biznesu i zwiększa wiarygodność.

Przekazanie know-how biznesu – gotowy przepis na firmę

Franczyzodawca udziela licencji na markę i przekazuje wiedzę o prowadzeniu danego biznesu w sposób stały przez cały okres trwania umowy, natomiast franczyzobiorca jest zobligowany do przestrzegania wspólnych dla całej sieci zasad prowadzenia firmy i wnoszenie opłat franczyzowych.

Franczyzodawca przekazuje know-how prowadzenia biznesu danego typu. Często oferowane fachowe wsparcie obejmuje takie elementy jak m.in. dobór lokalizacji, pomoc merytoryczną – szkolenia dla przedsiębiorcy i pracowników, początkową bazę przywiązanych do marki klientów, kontrole jakości, wdrożenia z systemu informatycznego obsługującego grupę, wspólną reklamę grupy, wsparcie w negocjacji cen z dostawcami i odbiorcami lub przejęcie negocjacji warunków za franczyzobiorców z całej sieci.

Franczyza – duży kapitał niewymagany

Zwykle rozpoczęcie działalności w modelu franczyzowym nie wymaga dużego kapitału. Partnerów wiąże pisemna umowa. Model franczyzy zakłada opłatę wstępną licencyjną, za wejście do sieci (stanowiącą wartość niematerialną i prawną). Nie są to jedyne koszta dla franczyzobiorcy, umowy franczyzy standardowo przewidują wiele opłat wnoszonych przez franczyzobiorcę za pozostałe usługi franczyzodawcy, świadczone w trakcie umowy np. opłata za marketing, reklamę w grupie. Opłaty mogą być wg ustalonego cennika, jak i naliczane jako procent od obrotu.

Zarówno opłata licencyjna wstępna, jak i kolejne wynikające z łączącej strony umowy franczyzy dokumentowane są fakturami.

Dla franczyzodawcy jest to często korzystna forma prowadzenia biznesu. Rozwija w niej markę, zwiększa kanały dystrybucji swoich towarów i usług, zyskuje lokalnych partnerów, zarządzających siecią podmiotów. Również zmniejsza koszty prowadzenia i rozwoju przedsiębiorstwa, w szczególności dzięki działaniom na poziomie grupy.

Franczyza czy warto? O ryzyku

Do negatywnych stron tego modelu biznesowego należy ryzyko udzielenia licencji nierzetelnemu, nieuczciwemu franczyzobiorcy. Komuś, kto nie dba o standardy sieci bądź wykorzysta poznane know-how przeciwko sieci i marce.

Niezadowoleni klienci nierzetelnego partnera mogą również wpłynąć negatywnie na odbiór marki w ramach całej sieci. Franczyzodawca nie ma kontroli nad działaniem pracowników franczyzobiorcy.

Ryzyko ponosi również franczyzobiorca. Nie ma bowiem gwarancji zwrotu kosztu opłaty licencyjnej ani późniejszych kosztów wynikających z umowy, czy gwarancji, iż procent obrotów należny franczyzodawcy nie przekroczy jego rzeczywistych zysków. Ponosi konsekwencje błędnych decyzji czy kryzysów marki, nie tworzy bowiem własnej. Niezawiniony przez franczyzobiorcę bojkot marki może doprowadzić do dotkliwych strat czy też nawet zamknięcia przedsiębiorstwa. Ponadto franczyzobiorcy, działając pod kontrolą franczyzodawcy, mają znacznie ograniczoną samodzielność w prowadzeniu biznesu pod daną marką.

Znana marka może gwarantować jednakże większą rozpoznawalność na rynku, standardy, większą liczbę klientów i dostęp do zasobów, których dany przedsiębiorca nie jest w stanie samodzielnie zdobyć. W istotny sposób franczyza może zmniejszyć ryzyko niepowodzenia biznesu – sprawdzonego wszakże już przez wielu.

Jednymi z najbardziej znanych i rozpowszechnionych sieci franczyzowych w Polsce są restauracje szybkiej obsługi takie jak McDonald’s oraz stacje paliw np. Orlen.

Prowadzisz biznes oparty o franczyzę? Sprawdź jak rozliczać wydatki!

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Załóż darmowe konto i testuj ifirmę bez zobowiązań

Nowoczesna

Rzetelna

Księgowość