Google Ads. Jak reklamować się w wyszukiwarce?

wynikach wyszukiwania w Google, są jednym z najpopularniejszych sposobów promowania marki w sieci. Niski próg wejścia i intuicyjny panel administracyjny sprawiają, że wyjątkowo chętnie sięgają po niego małe firmy i freelancerzy. Jak z niego korzystać? Google Ads, które przez prawie dwie dekady funkcjonowały pod nazwą Google Adwords, pojawiła się na rynku zaledwie dwa lata po tym, jak wystartowała wyszukiwarka Google. I niemal z miejsca stała się jednym z najważniejszych źródeł przychodów giganta. Na czym polega jej fenomen?

Czym właściwie jest Google Ads?

Google Ads to płatna platforma reklamowa oparta na modelu efektywnościowym, w którym reklamodawca płaci za kliknięcie (PPC – pay per click) lub za wyświetlenie (CPM – cost per mille) reklamy. Serwis Hootsuite podaje, że obecnie współczynnik klikalności w Google Ads wynosi prawie 8 procent. W przypadku użytkowników gotowych do zakupu płatne reklamy w Google uzyskują 65% kliknięć, a 43% klientów kupuje coś, co zobaczyli w reklamie YouTube.

Reklama w Google Ads więc działa, ale – by przyciągała użytkowników rzeczywiście zainteresowanych usługą, a nie jedynie “puste kliki” – trzeba ją dobrze zaplanować.

Reklamy z platformy Google Ads obejmują kilka kanałów, nie tylko wyszukiwarkę Google, ale też YouTube, Blogger i miliony innych witryn zrzeszonych w sieci reklamowej Google (Google Display Network). W tekście skupimy się jednak na reklamie w wyszukiwarce, czyli takich jak ta poniżej.

google

Jak reklamować się w wyszukiwarce Google?

Pierwszym etapem jest założenie konta na stronie ads.google.com oraz zalogowanie się do panelu. Tam można dokonać konfiguracji ustawień reklamy.

Początkujących adeptów systemu Google Ads może onieśmielić obowiązująca tam hierarchia. Reklamy zgromadzone są bowiem w grupach, te z kolei w kampaniach. Po co? Taki układ ułatwia organizację pracy reklamodawcom, którzy prowadzą wiele działań promocyjnych, np. dla różnych e-sklepów lub grup produktowych.

W panelu ustawia się również tytuł reklamy i jej treść, a także frazy kluczowe, po wpisaniu których ma się ona wyświetlać.

Elementy, z których składa się reklama w wyszukiwarce Google:

  • tytuł (max. 30 znaków);
  • tekst (max. 80 znaków);
  • wyświetlany adres (adres widoczny poniżej reklamy)
  • końcowy URL (adres, na który reklama ma przekierować użytkownika)

Nie wiesz, jaki opis będzie najskuteczniejszy? Możesz przetestować kilka różnych wariantów. Będą się wyświetlać naprzemiennie i – jeśli jeden okaże się wyjątkowo skuteczny – resztę można wyłączyć.

Słowa kluczowe i ich dopasowanie

To jednak nie wszystko. Reklama w sieci wyszukiwania, wyświetla się w odpowiedzi na konkretne hasła wpisywane przez użytkowników. Ich dobór jest więc kluczowym warunkiem skuteczności każdej kampanii. Plan zakłada bowiem, że ma ona docierać do użytkowników, którzy są zainteresowani konkretnym produktem bądź usługą.

Jeśli więc użyjesz fraz bardzo ogólnych, Twoja grupa docelowa może być jedynie ogólnie zainteresowana tym, co oferujesz. Można bowiem przypuszczać, że użytkownik, który szuka w Google “butów sportowych” nie ma jasno sprecyzowanych oczekiwań, ale po wstępnym researchu będzie już szukał konkretniej, wpisując np. “buty nike”. Nie warto jednak przesadzać w żadną stronę. Fraza sformułowana zbyt wąsko, może nie trafić do nikogo.

Wiadomo jednak, że użytkownicy formułują zapytania często w bardzo zaskakujący sposób. By “wyławiać” te, które z perspektywy reklamodawcy są szczególnie cenne, trzeba zastosować tzw. dopasowania. Pomagają one kontrolować to, które wyszukiwania będą powodować wyświetlenie reklamy.

▲ wróć na początek

Google sugeruje, by czego zacząć zaczynać od dopasowania przybliżonego. To domyślny typ dopasowania wszystkich słów kluczowych (trzeba wpisać je bez żadnych dodatkowych znaków). Reklamy mogą wtedy wyświetlać się w wynikach wyszukiwania synonimów, podobnych wyszukiwań, haseł z błędną pisownią i innych trafnych odmian.

Jeśli na przykład masz słowo kluczowe „kapelusze damskie”, Twoja reklama wyświetli się osobie, która wpisała hasło „kup kapelusze dla kobiet”. źródło: Support Google

By zapobiec wyświetlaniu reklam zawierających określone hasło, należy dodać tzw. wykluczające słowa kluczowe.

Jeśli więc Twoja firma sprzedaje nakrycia głowy, ale nie sprzedaje czapek baseballowych, możesz dodać wykluczające słowo kluczowe oznaczone znakiem minusa (-czapki baseballowe). źródło: Support Google

Dopasowanie przybliżone to niejedyny sposób optymalizacji wyświetleń. Bardziej zaawansowane opcje pozwalają segmentować określone zestawy wyszukiwań.

Co Google oddaje do dyspozycji?

  • Dopasowanie do wyrażenia, gdzie słowo kluczowe wpisywane w cudzysłowie (np. kapelusze damskie”) powoduje wyświetlenie reklamy w wynikach wyszukiwania dopasowanych do zawartego w cudzysłowie wyrażenia lub ich bliskie odmiany z dodatkowymi słowami przed lub po nich (np. niebieski kapelusz damski czy kapelusz damski cena.
  • Dopasowanie ścisłe (słowo kluczowe wpisywane jest w kwadratowym nawiasie, np. [kapelusze damskie]), gdzie reklama wyświetla się przy wynikach, które zawierają dopasowania ścisłe do hasła lub jego bliskie odmiany o tym samym znaczeniu (np. kapelusze damskie, kapelusze dla pań, kapelusze dla kobiet, kapelusze kobiety)
  • Modyfikator dopasowania przybliżonego (zapisywany po plusie, np. +kapelusze +damskie). Powoduje wyświetlenie reklam w wynikach zawierających wszystkie hasła określone za pomocą znaku „+” (lub ich bliskie odmiany) w dowolnej kolejności. Oprócz tych słów mogą też pojawić się inne (np. damskie szaliki i kapelusze, kapelusze na zimę dla kobiet).

Po ustaleniu słów kluczowych i wyborze typu dopasowania, pozostaje jeszcze budżet. Trzeba ustalić maksymalne kwoty za pojedyncze kliknięcie w link oraz za całą kampanię w ciągu dnia.

Ma to niebagatelne znaczenie dla wyświetleń, ponieważ Google Ads wyświetla te reklamy które wygrały w automatycznej licytacji: im wyższa więc stawka, tym większa szansa na lepsze miejsce reklamy.

Stawka nie jest jednak jedynym kryterium. O tym, czy gdzie, jeśli w ogóle, ostatecznie pojawi się reklama decyduje tzw. ranking reklamy (Ad Rank), obliczany na podstawie:

  • stawki za kliknięcie,
  • Wyniku Jakości – przewidywanego współczynnika klikalności, trafności reklamy oraz jakości strony docelowej,
  • ▲ wróć na początek

    Jeśli reklama wyświetla się na niskich pozycjach, to informacja, by poprawić treści, słowa kluczowe, jakość strony docelowej albo zwiększyć stawkę.

Popularne posty:

UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zostaw
komentarz

Nasi eksperci również chętnie
uczestniczą w dyskusji i odpowiadają
na Wasze komentarze.

kawaDzielimy się wiedzą nie tylko na bloguksiazka

Ponad 30 porad księgowych

POBIERZ E-BOOKI