Blog

Handel zagraniczny – gdzie i jak sprawdzić kontrahenta?

Wymiana handlowa pomiędzy krajami Unii Europejskiej, ale również poza nią daje wiele nowych możliwości. Często przedsiębiorcy boją się podjąć wyzwanie i rozpocząć wymianę handlową poza granicami naszego kraju. Warto poznać sposoby i źródła weryfikacji zagranicznego kooperanta, aby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań i stresów.

Metody weryfikacji kontrahenta zagranicznego

Przed podpisaniem kontraktu warto dołożyć wszelkich starań, aby sprawdzić naszego przyszłego partnera biznesowego. Oto praktyczne metody weryfikacji:

  1. Sprawdzanie firmy najlepiej rozpocząć od rejestru firm europejskich, który znajdziemy na stronie europejskiego portalu e-sprawiedliwość.
  2. Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie w bazie podatników VAT w UE. vSprawdzanie licencji na prowadzenie działalności gospodarczej w niektórych krajach, gdzie funkcjonuje taki system. System rejestracji i identyfikacji podmiotów gospodarczych na potrzeby celne EORI.
  3. Sprawdzenie czy firma nie prowadzi rejestru przedstawicielstw w Polsce. Jeżeli firmę znajdziemy w rejestrze można założyć, że firma istnieje i funkcjonuje. Możliwość sprawdzenia w biuletynie informacji publicznej.
  4. Nawiązanie kontaktu z placówką dyplomatyczną w kraju kontrahenta. Takim kanałem informacyjnym można wejść w posiadanie bezpłatnych informacji z organów rejestrowych, z izb czy wywiadowni gospodarczych. Można też w ten sposób zdobyć wiedzę o firmach, z którymi mają problemy polscy przedsiębiorcy. Często placówki dyplomatyczne prowadzą ewidencje firm, które nie są uczciwe wobec polskich firm. Wykaz placówek znajduje się tutaj.
  5. Dwustronne izby handlowe działające na terenie Polski mogą być cennym źródłem informacji o zagranicznych firmach. Są one członkami m.in. Krajowej Izby Gospodarczej.
  6. Sprawdzanie ogólnie dostępnych informacji w Internecie – strona internetowa, fora dyskusyjne, opinie o firmie, sprawdzamy na giełdach wierzytelności.
  7. Skorzystanie z odpłatnej usługi międzynarodowej wywiadowni gospodarczej. opłaty uzależnione są od zakresu danych jakie chcemy uzyskać i stopnia trudności z ich zdobyciem.
  8. Referencje od dotychczasowych kontrahentów, o które możemy poprosić naszego przyszłego kooperanta. Może to być również lista klientów, z którymi prowadzi współpracę. Kontakt z nimi pomoże potwierdzić jego wiarygodność.
▲ wróć na początek

Elementy umowy z zagranicznym kontrahentem

Bardzo ważne w przypadku problemów z zagranicznym kontrahentem jest właściwe przygotowanie kontraktu. Oto najważniejsze zapisy jakie powinny znaleźć się w umowie:

  1. Nazwy, adresy, numery identyfikacji podatkowej, szczegółowe określenie odpowiedzialności każdej ze stron.
  2. Przedmiot kontraktu: nazwa towaru, dane techniczne, szczegółowy opis,
  3. Cena jednostkowa, ilość i wartość transakcji,
  4. Warunki płatności i terminy dostawy.
  5. Reklamacje.
  6. Kary umowne.
  7. Umowa może być zawarta w wielu językach, istotne jest określenie wersji językowej na potrzeby ewentualnego sporu w sądzie.

Zabezpieczenie transakcji zagranicznej

W przypadku transakcji zagranicznych jest większa niepewność czy otrzymamy zamówiony towar, ale również dłuższy transport zwiększa ryzyko jego uszkodzenia. Dlatego też przedsiębiorcy decydują się na zawieranie umów ubezpieczeniowych w postaci:

  1. Polisy ubezpieczeniowej:
    • pojedynczej zawartej na określoną transakcję,
    • generalnej zawartej na określony z góry czas.
  2. Certyfikat asekuracyjny – ubezpieczyciel potwierdza zawarcie certyfikatu generalnego na całą dostawę.
  3. Noty pokrycia lub maklerskie noty kryjące – wystawiane zamiast certyfikatu ubezpieczeniowego. Zawierają informację, że dostarczona partia towaru została ubezpieczona w jednej lub kilku firmach ubezpieczeniowych według podziału opisanego w nocie.

Sprawdź jak zweryfikować kontrahenta w obrocie krajowym.
▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disqus. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disqus zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disqus. O szczegółach przetwarzania danych przez Disqus dowiesz się ze strony.
Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

13 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

14 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

14 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

14 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

15 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

15 godzin temu