Blog

Karty podarunkowe w KUP – kiedy jest to możliwe?

Zakup bonów podarunkowych dla kontrahentów może stanowić koszt uzyskania przychodu pod warunkiem, że nie będzie to wydatek związany z reprezentacją. Co to oznacza i kiedy bony podarunkowe będą kosztem firmy?

Bony podarunkowe mają związek z przychodami

By zakup bonów podarunkowych mógł stanowić koszt uzyskania przychodu musi przede wszystkim spełniać warunki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że powinien wykazywać bezpośredni lub pośredni związek przyczynowo-skutkowy z uzyskiwanym w ramach działalności przychodem. Co więcej, wydatki takie muszą być właściwie udokumentowane, a także nie mogą znajdować się w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów z art. 23 ustawy o PIT.

Tego typu wydatki mają charakter marketingowy, który ma przełożyć się na zwiększenie kwoty osiąganych przez przedsiębiorstwo przychodów. Co więcej, żaden przepis nie uzależnia możliwości zaliczenia ww. wydatków do kosztów uzyskania przychodu np. od prowadzenia ewidencji osób obdarowanych (jak jest np. w przypadku prezentów o małej wartości w podatku od towarów i usług).

Reprezentacyjny charakter bonów podarunkowych nie pozwoli na ujęcie ich w kosztach

Nawet jeżeli wydatek spełnia warunki pozwalające uznać go za koszt uzyskania przychodu, może okazać się, że znajduje się w katalogu wydatków, o które zgodnie z ustawą o PIT nie można pomniejszyć dochodu z działalności. Wśród nich znajdują się wydatki na reprezentację. Po czym poznać, że zakup bonów podarunkowych stanowi wydatek o charakterze reprezentacyjnym? Otóż celem takich kosztów jest stworzenie dobrego obrazu firmy czy działalności podatnika, a także wykreowanie pozytywnych relacji z klientami.

Sprawdzając, czy dane wydatki mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeżeli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny i nie mogą zostać ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Ujęcie bonów podarunkowych w KPiR

W takim wypadku, na potwierdzenie poniesienia takiego wydatku, przedsiębiorcy najczęściej otrzymują noty obciążeniowe. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, podstawą dokonywania zapisów mogą być nie tylko faktury, ale także inne dowody stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

  • wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  • datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  • przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
  • podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych – oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.

Nota obciążeniowa potwierdzająca fakt zakupienia bonów podarunkowych dla klientów w większości przypadków zawiera ww. dane. Właśnie dlatego należy je uznać za dowód księgowy stanowiący podstawę ujęcia wydatku na zakup kart podarunkowych w kosztach uzyskania przychodu, w kol. 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Sprawdź, do czego służą poszczególne kolumny KPiR!
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

17 godzin temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

17 godzin temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

18 godzin temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

19 godzin temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu