Pierwszy rok prowadzenia działalności - omówione zagadnienia:
- Pierwszy rok firmy – trudne początki startujących przedsiębiorców
- Outsourcing księgowości
- Prawidłowe określenie zapotrzebowania rynku i poziomu konkurencji
- Pracuj nad rozpoznawalnością marki – postaw na spójny współczesny marketing
- Pomoc w prowadzeniu firmy – nie rób wszystkiego sam
- Pierwszy rok prowadzenia działalności - jakich błędów unikać?
W samym tylko 2021 roku wyłącznie w Polsce, zawieszono 274 tysiące firm. I to tylko jednoosobowych działalności gospodarczych. Co zrobić, by marzenia o własnym biznesie zamieniły się w dobrze, długo prosperującą działalność? Jak przetrwać pierwszy rok prowadzenia firmy? Wyjaśniamy!
Pierwszy rok firmy – trudne początki startujących przedsiębiorców
Pierwszy rok firmy można w pewnym stopniu porównać do pierwszego roku wdrażania się w nowe obowiązki jako świeżo zatrudniony pracownik. W obu przypadkach to czas na naukę, podczas którego zawsze pojawiają się mniejsze lub większe błędy. Najważniejsza różnica polega na konsekwencjach. Gdy pracujesz dla kogoś, otrzymujesz wsparcie starszych stażem pracowników, przełożonych, często także firmowych trenerów biznesu. W trakcie okresu wdrożeniowego jest się często traktowanym ulgowo, a za błędy odpowiadają ci, którzy szkolą.
We własnym biznesie jest nieco trudniej – tylko Ty jako przedsiębiorca, ponosisz konsekwencje. A te mogą być różne, od utraty jednego klienta, przez ogromny kryzys wizerunkowy, aż po sankcje finansowe nakładane przez urzędy czy w końcu, przy najgorszym scenariuszu, zawieszenie lub zamknięcie działalności. Co zrobić, by tak się nie stało, a firma przetrwała pierwszy rok?
Outsourcing księgowości
Jednym z elementów prowadzenia firmy, o które wyjątkowo łatwo się potknąć, jest prawo podatkowe. Początkujący przedsiębiorcy często stawiają na samodzielne prowadzenie księgowości. W pierwszych miesiącach, jeśli działalność nie przynosi jeszcze bardzo dużych obrotów, pilnowanie faktur, płacenia podatków i innych zobowiązań nie musi stwarzać problemu. Jednak wraz z rozwojem firmy rośnie liczba obowiązków, a tym samym przedsiębiorca ma coraz mniej czasu na pilnowanie finansów. Jeszcze mniej – na sprawdzanie, co dzieje się na rynku podatkowym.
A ten bywa bardzo zmienny. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest zatem outsourcing księgowości, czyli zlecenie jej wykonywania biuru rachunkowemu. Profesjonalny księgowy nie zajmuje się tylko księgowaniem faktur, ale również odpowiada na pytania związane z prawem podatkowym. Reprezentuje przedsiębiorcę w razie kontroli urzędniczych czy wspiera go w kwestiach kadrowych podczas zatrudniania pracowników. Słowem: w znacznej mierze go odciąża, dbając o to, co w firmie najważniejsze: bieżącą kontrolę finansów.
Prawidłowe określenie zapotrzebowania rynku i poziomu konkurencji
Kolejnym częstym powodem, dla którego firmy nie są w stanie przetrwać pierwszego roku, jest źle wykonana analiza rynku i konkurencji. Jako początkujący przedsiębiorca musisz pamiętać, że w każdej branży ktoś już działa. Podstawą możliwego sukcesu Twojej działalności będzie ustalenie, w jaki sposób możesz wyróżnić się na tle innych marek. Znajdź swoją niszę rynkową, czyli specyficzne niespełnione potrzeby Twojej grupy docelowej. „Wyjdź do ludzi” – zapytaj potencjalnych przyszłych klientów, czego brakuje im w danej branży, a czego jest za dużo. Sprawdź, jak działają inne firmy działające w Twojej branży i poczytaj opinie ich klientów; zarówno te pozytywne, jak i negatywne. Z pierwszych dowiesz się, co jest dla nich ważne, a z drugich, jakich błędów uniknąć.
Pracuj nad rozpoznawalnością marki – postaw na spójny współczesny marketing
Dobry marketing ma sprawić, że klienci nie tylko do Ciebie przyjdą, ale również będą o Tobie mówić. Nie wierz przy tym w stare powiedzenie: „nieważne jak mówią, ważne, żeby mówili” – o ile nie otwierasz działalności jako influencer, który ma przede wszystkim szokować. Skuteczna reklama to zatem taka, o której ludzie opowiadają sobie z uśmiechem i na którą czekają. Ta druga kwestia dotyczy zatem spójności w marketingu. Znajdź konkretny język lub styl tworzenia grafik internetowych, tak, by kojarzyły się wyłącznie z Tobą. Dopieść swoje hasło reklamowe, by jedno, ale dobre, towarzyszyło Ci przez długi czas.

Najłatwiej wyjaśnić to na przykładach firm, które „robią to dobrze”:
- Calgon – wielu osobom wystarczy przeczytanie nazwy tej marki, by zanucili w głowie: „Dłuższe życie każdej pralki to Calgon!”. Slogan nie tylko sugeruje, że właśnie ten produkt odpowie za dobrą żywotność pralki, ale przy okazji wpada w ucho. I od lat jest niezmienny!
- InPost – marka postawiła na kreatywne memy i odważny realtime marketing. Firma nie boi się nawiązywać do polityki (słynna grafika żartująca z Jacka Sasina) i innych bardziej wrażliwych tematów.
- Allegro – gdy w 2021 roku zbliżały się Święta Bożego Narodzenia, a Allegro jeszcze nie wypuściło kolejnej wzruszającej reklamy, użytkownicy sieci pytali na forach: hej, a gdzie kolejny hit od Allegro? Tak, jak przerwa reklamowa w telewizji raczej nie sprawia nikomu przyjemności, tak spoty tej marki są z przyjemnością oglądane przez wielu. Najlepiej świadczy o tym fakt, że reklama świąteczna Allegro z 2020 roku została odtworzona na samym YouTube ponad 24 miliony razy!
- Fritt – marka, której socjale są przykładem bardzo odważnego marketingu kierowanego głównie do pokolenia Z. Opiera się na memach, których treść zrozumieją tylko młodzi i osoby aktywnie obserwujące świat internetowych żartów. Absurd goni absurd, a każdy z postów na Facebooku ma po kilkadziesiąt komentarzy i minimum kilkaset reakcji, a także liczne udostępnienia.
Kilka marek, ogromny sukces, zupełnie inne podejście do marketingu – a każdą z nich łączy spójność metody i stosowanego języka. Dzięki temu stały się rozpoznawalne i stworzyły „swoją” społeczność. Zyskały nie tylko grono wiernych klientów, ale także prawdziwych fanów swojej reklamowej twórczości.
Pomoc w prowadzeniu firmy – nie rób wszystkiego sam
Punkt, który w ogromnej mierze jest powiązany z krokiem związanym z outsourcingiem księgowości. Ten jest bowiem przykładem pomocy w prowadzeniu firmy, której warto zasięgnąć – i to nie tylko na początku jej działalności, ale przez cały czas. Robienie wszystkiego samodzielnie na pewno jest dużo tańsze, jednak tam, gdzie znajdziesz oszczędność finansową, stracisz sporo czasu. Tego, który możesz przeznaczyć na pozyskiwanie klientów, opracowywanie dalszej strategii czy zwyczajną sprzedaż.
Warto korzystać z wiedzy specjalistów – chodzić na szkolenia (np. dotyczące sprzedaży w sieci), zlecić wykonanie strony internetowej profesjonaliście czy skorzystać ze wsparcia influencerów w reklamowaniu marki. W tym ostatnim przypadku bardzo dobrze sprawdzają się współprace barterowe. Ty oferujesz influencerowi dostęp do swoich usług lub wybranych produktów za darmo, a on je testuje i recenzuje swoim odbiorcom.
Pamiętaj też, że firma raz będzie przynosiła większe dochody, a raz mniejsze. Po prostu. Pracując na etacie, wiesz, jakiej wypłaty możesz się spodziewać; przy własnym biznesie nigdy nie będziesz mieć pewności, ile zarobisz. Grunt to reagować, gdy sprzedaż nagle spada i starać się szukać przyczyny – analizować konkurencję oraz potrzeby rynku nie tylko przed otwarciem firmy, ale również na bieżąco.
Podziel się z innymi: