|
|
7 minut czytania

Jak założyć sklep na WooCommerce?

Prowadzenie własnego sklepu internetowego to współcześnie jeden z najbardziej opłacalnych pomysłów na biznes. Jednak sukces przedsięwzięcia uzależniony jest od sumiennego zaplanowania poszczególnych działań, wykorzystując odpowiednie narzędzia.

woocommerce - załóż swój sklep krok po kroku

Jak założyć sklep na WooCommerce - omówione zagadnienia:

Pokaż więcej ↓

e-commerce

Pokazujemy, krok po kroku, jak założyć sklep internetowy w oparciu o platformę WooCommerce.

Zapoznaj się także z naszym materiałem video.

   

Wybór domeny i hostingu

Podstawowym krokiem dla rozwoju Twojego sklepu jest wybór domeny i hostingu. W tym celu należy przejść do strony jakwybraishosting.pl , która stanowi przykładową witrynę pozwalającą na porównanie różnych hostingów.

Dostępny tam ranking hostów dostarcza cennych informacji na temat poszczególnych opcji, co pozwala na podjęcie decyzji dobrze dopasowanej do indywidualnych preferencji.

Przykładowo wybierzmy hosting SEO Host. W tym celu należy przejść bezpośrednio do strony SEO Host, gdzie można już skupić się na tworzeniu naszego planu. Do wyboru dostępnych jest kilka hostingów różniących się przede wszystkim pojemnością. Jednak w każdym momencie, gdy sklep będzie się rozwijał, bez problemu można ją zmienić.

Po wyborze i zamówieniu określonego pakietu pojawi się formularz rejestracyjny. Musimy wypełnić tam podstawowe dane, zaznaczyć zgody na przetwarzanie danych oraz zaakceptować regulamin serwisu.

Gdy to zrobimy, klikamy przycisk Zarejestruj. Po rejestracji na nasze konto pocztowe powinien zostać dostarczony link prowadzący do aktywacji konta. Wraz z zalogowaniem się na konto pojawi się panel SEO Host. Jednak oprócz serwera niezbędnym elementem jest też sama domena. Następny krok stanowi więc przejście do zakładki domeny, gdzie należy kliknąć przycisk Zarejestruj domenę.

Kluczowe jest tutaj sprawdzenie, czy dana domena jest wolna. Jeżeli tak, wystarczy ją dodać do koszyka, by ostatecznie opłacić wybrane usługi. Na tym etapie należy podać dane adresowe oraz wybrać formę płatności.

Po opłaceniu usług, w ciągu kilku minut, przyjdzie informacja, że serwer został uruchomiony. Przechodząc do panelu SEO Host, w zakładce serwery pojawi się nasz serwer. Klikamy Direct Admin i musimy wprowadzić dane, które przyszły nam w mailu – login oraz hasło.

Będąc już zalogowanym na konto naszego serwera, należy przejść do Zarządzania – Ustawienia domeny. Tam dodajemy domenę, którą właśnie kupiliśmy, zaznaczając opcje bezpiecznego SSL i dostępu do PHP, i klikamy Utwórz.

W kontekście konfiguracji pojawia się jeszcze jeden ważny element dla naszej domeny – certyfikat SSL. Przechodzimy do zakładki Zarządzaj – Certyfikat SSL i wybieramy pierwszą opcję. Korzystamy z dostawcy Let’s Encrypt, upewniając się, że wszystkie informacje są poprawne, zwłaszcza, czy wybrana została domena z przedrostkiem www oraz bez niego.

Po kliknięciu Zapisz otrzymamy informację, że certyfikat i klucz został zapisany. Dodając certyfikat SSL, warto zaznaczyć opcję Wymuś SSL z przekierowaniem HTTPS i zapisać zmiany.

Ważnym krokiem po dodaniu domeny staje się jej ustawienie jako domyślnej. Powinniśmy otrzymać informację, że akcja została wykonana z powodzeniem. Równolegle, ustawiając domenę jako główną, warto utworzyć również swoje konto pocztowe na tej domenie. W tym celu należy przejść do Zarządzania pocztą e-mail i wybrać konto e-mail.

Chwilę może potrwać zanim ta domena zostanie ustawiona jako domyślna, natomiast mamy tu potwierdzenie przy dodawaniu konta, że rzeczywiście utworzymy ją na naszej nowo dodanej domenie. Przy czym taką pocztę można następnie wykorzystać do konfiguracji WordPressa.

Instalacja WordPressa

Kolejny etap skupia się wokół instalacji WordPressa. W tym celu należy przejść do ostatniej zakładki, wybierając WordPress. Po przejściu do instalatora WordPressa klikamy Instaluj i zmieniamy z HTTP na HTTPS. Następnie upewniamy się, że mamy najnowszą wersję WordPressa. Pozostałe informacje można na razie zostawić jako domyślne. Musimy jedynie wprowadzić hasło dla administratora.

Wprowadzając dane dla konta administratora, uwzględniamy login, hasło oraz adres e-mail, na który chcemy otrzymywać zgłoszenia. Resztę opcji również pozostawimy jako domyślne. Sama instalacja może trochę potrwać. Po jej zakończeniu otrzymamy informację, że na naszym serwerze został prawidłowo zainstalowany WordPress.

WordPress – logowanie i ustawienia

Zainstalowany WordPress będzie dostępny pod naszą domeną – twojadomena/wp-admin.

Aby się do niego zalogować, należy wprowadzić login i hasło, które ustanowiliśmy przy instalacji.

Pierwszym elementem po zalogowaniu do naszego WordPressa będzie przejście do ustawień, gdzie, w zakładce Ogólne, zobaczymy nazwę witryny. W dalszej konfiguracji możemy dodać też ikonkę witryny pojawiającą się przy danej domenie.

Kolejnym ważnym ustawieniem są bezpośrednie odnośniki. Warto zadbać, by stała struktura odnośników dotyczyła nazwy wpisu. W ten sposób, tworząc nową stronę, jej nazwa będzie dostępna z poziomu przeglądarki, co dobrze wpływa na pozycjonowanie się nowych stron.

Na uwagę zasługuje również ustawienie samego motywu. Po przejściu do zakładki Wygląd – Motywy, wybieramy opcję Dodaj nowy motyw i wpisujemy motyw Astra. Wybieramy go i klikamy Zainstaluj. Gdy motyw został już zainstalowany, klikamy Włącz.

Na ekranie pojawi się informacja, że możliwe jest zastosowanie Starter Templates. Są to szablony dostępne na start. Warto więc skorzystać z takiej opcji. Następna decyzja dotyczy tego, czy chcemy budować stronę za pomocą sztucznej inteligencji, czy klasycznego szablonu.

Strona z wyborem szablonu umożliwia swobodne filtrowanie zamieszczonych tam rozwiązań. Dostępne są też różnego rodzaju, specjalnie oznaczone, szablony premium, które wymagają Astry w wersji płatnej.

Po wyborze konkretnego szablonu, nadal istnieje szansa na zmianę zawartych w nim elementów, włączając w to czcionkę, paletę kolorystyczną czy dopasowane do potrzeb sklepu logo.

Konfiguracja sklepu WooCommerce

Wraz z zainstalowaniem naszej strony pojawi się kilka nowych zakładek, między innymi wtyczka WooCommerce, która została automatycznie zainstalowana. To właśnie ona umożliwia dokonanie podstawowych ustawień sklepu.

W pierwszej zakładce Ogólne podajemy adres sklepu. Pozostałe ustawienia zostawiamy i zapisujemy zmiany.

Kolejną zakładką są Produkty. To właśnie tutaj należy wskazać podstronę prowadzącą do wszystkich naszych produktów. Pozostałe jednostki miary pozostają niezmienione.

Przechodzimy do następnej zakładki Podatek, w której można ustawić, czy chcemy korzystać z opcji cen z podatkiem zarówno w kontekście ich wyświetlania, jak i w koszyku czy w zamówieniu.

Sekcja Wysyłka umożliwia dodanie strefy wraz z dostępnymi metodami wysyłki. Istnieją też różne dodatkowe wtyczki, które umożliwiają wprowadzenie na stronę jeszcze bardziej zróżnicowanych form wysyłki.

Kolejny etap konfiguracji ma miejsce w zakładce Płatności. Włączając przykładowo opcję przelewu bankowego, należy podać numer oraz nazwę konta, a także nazwę banku oraz inne potrzebne informacje.

Konto i prywatność to sekcja, w której pozwalamy na rejestrację konta dla naszych kupujących. Warto więc zostawić bez zmian opcje ułatwiające założenie konta. Poniżej mamy ustawienia polityki prywatności, gdzie znajduje się link umożliwiający utworzenie strony polityki prywatności. Dostępny jest tam gotowy szablon, który należy dostosować do warunków obowiązujących w naszym sklepie.

Następną zakładkę stanowią Maile. To tu znajdują się różnego rodzaju powiadomienia zarówno dla sprzedawcy, jak i dla kupującego. Klikając Zarządzaj przy danym szablonie, możemy go zmienić i dostosować do potrzeb. Równolegle w karcie Integracja będą znajdowały się wszystkie nasze integracje.

Widoczność witryny określa widoczność naszej strony w sieci. Wszelkich konfiguracji w tym obszarze dokonuje się w osobnej zakładce – Widoczność witryny. Na etapie pracy nad sklepem najlepiej zadbać o to, by nie był on jeszcze dostępny dla odwiedzających. Po kliknięciu Live nasz sklep stanie się widoczny dla innych.

Ostatnia zakładka – Zaawansowane pozwala na określenie, która z naszych stworzonych stron ma odpowiadać za konkretne części sklepu, takie jak strona koszyka, strona zamówienia czy strona klientów.

Założenie sklepu a regulamin

Przy konfiguracji sklepu nie można zapomnieć o stworzeniu regulaminu. Jest to konieczny element, który zgodnie z przepisami trzeba odpowiednio dostosować do prowadzonej przez siebie działalności. W tym celu należy przejść do zakładki Strony – Wszystkie strony i kliknąć Utwórz stronę.

Następnie wracamy do zakładki WooCommerce – Ustawienia – Zaawansowane i wybieramy utworzony wcześniej regulamin. Zapisujemy wszystkie zmiany.

Sklep na Woocommerce – dodawanie produktów

Pierwszym krokiem jest przejście do zakładki Produkty – Dodaj nowy. W odpowiednim miejscu należy wprowadzić nazwę produktu, jego opis oraz krótki opis. Ważny element stanowi też zdjęcie produktu oraz cena, dzięki której przy przedmiocie pojawia się przycisk Dodaj do koszyka.

Przy Woocommerce istnieje możliwość definiowania kategorii produktów, które znajdują się na naszej stronie. Samą zmianę nazw kategorii można dokonać poprzez bezpośrednie przejście na daną kategorię lub, wykorzystując tak zwaną szybką edycję. Przy czym warto przetłumaczyć sobie wszystkie kategorie oraz pozostałe elementy dostępne w naszym menu, jak na przykład Kontakt czy O nas.

Wszystkie dodane wcześniej produkty, jeszcze bez przypisanej kategorii, można edytować, nadając im odpowiednie przyporządkowanie.

Edycja wyglądu strony

Każdy element dostępny na naszej stronie, łącznie z różnego rodzaju przyciskami i miejscami ich docelowych przekierowań, można zmienić, przechodząc do edycji w Elementorze .

Dodatkową zmianą jest konfiguracja stopki, którą można przekształcać na kilka sposobów – od wymiany samego logo, po zmianę koloru tła czy czcionki. W tym celu wystarczy przejść do Elementora lub kliknąć Customize. Wszystkie udoskonalenia powinny być od razu dostępne i widoczne.

Taki schemat działania można wykorzystać przy edycji każdego elementu, dostosowując go do określonych potrzeb.

Autor ifirma.pl

Damian Wizert

Product Owner w IFIRMA, ekspert w zakresie nowinek ze świata e-commerce. W na blogu oraz w filmach na kanale youtube dzieli się praktycznymi poradami dotyczącymi optymalizacji sprzedaży online i wskazówkami, jak poprawić wyniki swojego e-commerce.

Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Potrzebujesz
wystawić fakturę?

Zrób to za darmo z programem IFIRMA!

  • Wszystkie rodzaje faktur
  • Baza kontrahentów
  • Program magazynowy
  • Wsparcie techniczne BOK
Załóż darmowe konto

Może te tematy też Cię zaciekawią

Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Mobilnie. Wszędzie

Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

Mobilnie