Wiele osób, które rozpoczynają prowadzenie firmy zastanawia się, czy wynajmować pomieszczenia na działalność, czy może jednak zostać ze swoją firmą w mieszkaniu. Decyzja należy do przedsiębiorcy, ale warto wiedzieć, jakie są plusy i minusy prowadzenia firmy w mieszkaniu i to będzie naszym dzisiejszym tematem.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim przyszły lub obecny przedsiębiorca, który zamierza prowadzić działalność w domu, powinien w miarę możliwości precyzyjnie określić, jaką część mieszkania/domu przeznaczy na prowadzenie działalności gospodarczej. Najlepiej jakby to był wydzielony konkretny pokój/pomieszczenie.
Jeszcze nie tak dawno fiskus stał na stanowisku, że jedynie określenie, jaki konkretnie pokój jest przeznaczony na potrzeby działalności gospodarczej daje prawo do proporcjonalnego odliczenia kosztów związanych z jego użytkowaniem. Na szczęście zmieniło się stanowisko organów podatkowych w wydawanych interpretacjach podatkowych.
Stanowisko fiskusa dotyczące prowadzenie firmy w mieszkaniu
Fiskus zmienił swoje podejście odnośnie wydzielania pomieszczeń na działalność. Obecnie może to być pomieszczenie wykorzystywane zarówno w prowadzonej działalności, jak i prywatnie. W jednej z wydanych interpretacji podatkowych nr DPP7.8220.20.2018.CRS z dnia 13 listopada 2018 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej uchylił interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach. Dyrektor IS uznał, że aby odliczyć częściowe koszty prowadzenia firmy w mieszkaniu konieczne jest wydzielenie całego pomieszczenia przeznaczonego na tę działalność. Szef KAS uznał taki tok rozumowania za błędny, dlatego dokonał zmiany interpretacji indywidualnej. Obecnie organ podatkowy nie upiera się już co do konieczności wydzielenia całego pomieszczenia na działalność.
Plusy i minusy prowadzenia firmy w mieszkaniu
W okresie trwającej pandemii, kiedy to obowiązują liczne ograniczenia, o ile jest możliwe prowadzenie firmy w mieszkaniu, to ma na pewno wiele zalet. Jedynym dużym ograniczeniem będzie rodzaj i rozmiar prowadzonej działalności gospodarczej, jak również warunki lokalowe, jakie posiadamy.
Plusy:
- ograniczenie kosztów prowadzenia działalności z powodu braku czynszu za najem,
- zgodnie z aktualnym stanowiskiem organów podatkowych można zaliczyć do kosztów, w odpowiedniej proporcji, sporą część ponoszonych wydatków,
- przedsiębiorca oszczędza również czas i pieniądze na dojazdy do firmy.
Minusy:
- brak możliwości fizycznego wydzielenia miejsca na spotkania z klientami,
- niektórzy mogą się borykać z problemem oddzielenia pracy od życia prywatnego,
- taki układ może również nie do końca odpowiadać pozostałym domownikom.
Jest jednak wiele branż typu IT, czy świadczenia usług i dostaw online, które mogą i korzystają z takiego rozwiązania. Zmiana podejścia organów podatkowych również nie pozostaje bez znaczenia.