Blog

Jakie są zagrożenia związane z handlem transgranicznym?

Wszystko jednak jest obarczone pewnym ryzykiem, a na sprzedającego mogą czyhać pewne zagrożenia. Jakie one są i w jaki sposób można ich uniknąć?

Handel transgraniczny – zagrożenia dla sprzedających

Ewentualnych zagrożeń i kłopotów związanych z prowadzeniem sprzedaży transgranicznej może być bardzo wiele. Niektórych z nich nie da się całkowicie uniknąć, inne z kolei można zminimalizować. W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia problemów, zanim rozpocznie się ekspansję zagraniczną, należy się do tego odpowiednio przygotować.

Kluczowa będzie dogłębna analiza konkurencji, specyfiki lokalnego rynku i jego konsumentów. Musisz sprawdzić, kto sprzedający podobne produkty do Twoich już tam działa – jaką oferuje jakość, cenę, w jaki sposób się promuje. Trzeba również zweryfikować zapotrzebowanie na Twoje towary w danym kraju, a także zainteresowanie nimi przez potencjalnych kupujących. Rozważ także, czy to odpowiednia pora na wprowadzenie swojego artykułu, np. jeśli jest on sezonowy.

Handel transgraniczny – problemy, z którymi borykają się sprzedawcy w branży cross-border

Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej występujących kłopotów, z jakimi mierzyć muszą się wszyscy rozpoczynający swoją przygodę w handlu detalicznym.

Odmienne wymogi na różnych rynkach

Sprzedający i kupujący często mieszkają na dwóch różnych półkulach. Z reguły więcej ich będzie dzieliło niż łączyło – inny język, waluta, a także normy czy wymogi formalne dotyczące praw i obowiązków konsumenckich czy też sprzedażowych. Trzeba być tego świadomym i odpowiednio wcześnie prześledzić te różnice.

Obsługa klienta w jego języku

Klienci oczekują komunikacji w ich języku ojczystym. Informacje na temat produktu muszą być przygotowane w lokalnym języku. To wymóg, który koniecznie należy spełnić, jeśli chce się być skutecznym i wiarygodnym sprzedawcą. Poza tym konsumenci oczekują również sprawnej obsługi sprzedażowej w godzinach odpowiadających ich strefie czasowej. Najlepiej, jeśli ktoś mógłby być do ich dyspozycji przez 365 dni w roku, również w niedzielę czy święta. W końcu zakupy online są robione o każdej porze dnia i nocy.

Płatności

Musisz zawczasu dowiedzieć się, jakie formy płatności są najczęściej wykorzystywane na rynku, do którego chcesz dotrzeć. Obecnie prym wiodą różnego rodzaju płatności elektroniczne. Konieczne będzie przyjmowanie przelewów w lokalnej lub unijnej walucie.

Cło, podatki i inne kwestie prawne

Aspekty formalno-prawne to chyba największy problem wszystkich osób zajmujących się handlem transgranicznym. Dowiedzenie się o wszystkich wymogach czy ograniczeniach obowiązujących na danym rynku może być naprawdę czasochłonne. Sprzedaż do innych krajów Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością precyzyjnego naliczenia podatku VAT w odpowiedniej stawce, z kolei handel z podmiotami spoza Unii sprawia, że trzeba pamiętać o cłach.

Problem ten został dostrzeżony przez UE, dlatego w ostatnim czasie zostały wprowadzone dyrektywy mające na celu ujednolicenie w pewnym stopniu prawa konsumenckiego w krajach wspólnoty.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Jednoosobowa działalność gospodarcza a komornik – co można zająć w firmie?

Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…

14 godzin temu

Czy refaktura opłaty za media w przypadku najmu powinna być opodatkowana ryczałtem?

Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…

15 godzin temu

AI w rekrutacji – opracowywanie materiałów rekrutacyjnych krok po kroku

Systemy korzystające ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji zostały zaklasyfikowane w AI Act jako systemy…

16 godzin temu

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

4 dni temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

4 dni temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

4 dni temu