Wszystko jednak jest obarczone pewnym ryzykiem, a na sprzedającego mogą czyhać pewne zagrożenia. Jakie one są i w jaki sposób można ich uniknąć?
Ewentualnych zagrożeń i kłopotów związanych z prowadzeniem sprzedaży transgranicznej może być bardzo wiele. Niektórych z nich nie da się całkowicie uniknąć, inne z kolei można zminimalizować. W celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia problemów, zanim rozpocznie się ekspansję zagraniczną, należy się do tego odpowiednio przygotować.
Kluczowa będzie dogłębna analiza konkurencji, specyfiki lokalnego rynku i jego konsumentów. Musisz sprawdzić, kto sprzedający podobne produkty do Twoich już tam działa – jaką oferuje jakość, cenę, w jaki sposób się promuje. Trzeba również zweryfikować zapotrzebowanie na Twoje towary w danym kraju, a także zainteresowanie nimi przez potencjalnych kupujących. Rozważ także, czy to odpowiednia pora na wprowadzenie swojego artykułu, np. jeśli jest on sezonowy.
Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej występujących kłopotów, z jakimi mierzyć muszą się wszyscy rozpoczynający swoją przygodę w handlu detalicznym.
Sprzedający i kupujący często mieszkają na dwóch różnych półkulach. Z reguły więcej ich będzie dzieliło niż łączyło – inny język, waluta, a także normy czy wymogi formalne dotyczące praw i obowiązków konsumenckich czy też sprzedażowych. Trzeba być tego świadomym i odpowiednio wcześnie prześledzić te różnice.
Klienci oczekują komunikacji w ich języku ojczystym. Informacje na temat produktu muszą być przygotowane w lokalnym języku. To wymóg, który koniecznie należy spełnić, jeśli chce się być skutecznym i wiarygodnym sprzedawcą. Poza tym konsumenci oczekują również sprawnej obsługi sprzedażowej w godzinach odpowiadających ich strefie czasowej. Najlepiej, jeśli ktoś mógłby być do ich dyspozycji przez 365 dni w roku, również w niedzielę czy święta. W końcu zakupy online są robione o każdej porze dnia i nocy.
Musisz zawczasu dowiedzieć się, jakie formy płatności są najczęściej wykorzystywane na rynku, do którego chcesz dotrzeć. Obecnie prym wiodą różnego rodzaju płatności elektroniczne. Konieczne będzie przyjmowanie przelewów w lokalnej lub unijnej walucie.
Aspekty formalno-prawne to chyba największy problem wszystkich osób zajmujących się handlem transgranicznym. Dowiedzenie się o wszystkich wymogach czy ograniczeniach obowiązujących na danym rynku może być naprawdę czasochłonne. Sprzedaż do innych krajów Unii Europejskiej wiąże się z koniecznością precyzyjnego naliczenia podatku VAT w odpowiedniej stawce, z kolei handel z podmiotami spoza Unii sprawia, że trzeba pamiętać o cłach.
Problem ten został dostrzeżony przez UE, dlatego w ostatnim czasie zostały wprowadzone dyrektywy mające na celu ujednolicenie w pewnym stopniu prawa konsumenckiego w krajach wspólnoty.
Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…
Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…
Systemy korzystające ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji zostały zaklasyfikowane w AI Act jako systemy…
Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…
Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…
Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…