Blog

Jakie wyzwania stoją przed markami w kontekście transgranicznego e-commerce?

Jednak wkroczenie na arenę międzynarodową to spore wyzwanie. Żeby mu sprostać, należy od początku wziąć pod uwagę kilka kwestii.

E-commerce na rynku międzynarodowym

Liczba polskich przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż internetową za granicę systematycznie rośnie. Skupia się ona raczej na krajach Unii Europejskiej (prym wiodą Niemcy, dalej są Francja, Czechy i Słowacja), jednak obserwuje się wzrost towarów eksportowanych również poza wspólnotę, m.in. do USA czy Chin.

O powodzeniu zagranicznej ekspansji zadecyduje dobre przygotowanie do tego etapu rozwoju biznesu. Znaczenie ma kierunek, czyli na rynek którego kraju chce wejść dany przedsiębiorca, ale również branża, w której działa.

E-commerce – sprzedaż zagraniczna a budowa sklepu

W przypadku e-commerce w handlu transgranicznym bardzo ważna będzie budowa sklepu. Musi być on jak najlepiej dopasowany do zagranicznych klientów. Na jakie aspekty należy w szczególności zwrócić uwagę?

Marketplace czy własny sklep?

Na samym początku każdy właściciel firmy musi się zdecydować, czy chce sprzedawać za pośrednictwem marketplace’u czy też własnego sklepu internetowego. Konsumenci wskazują marketplace jako główne miejsce, gdzie dokonują międzynarodowych zakupów. Najpopularniejsze platformy w poszczególnych krajach to: eBay (Wielka Brytania, Niemcy), PriceMinister (Francja), Flipkart (Indie), Amazon (Hongkong). Jest to bardzo wygodna opcja, ponieważ klienci mają wtedy w zasięgi ręki różnorodne produkty z rozmaitych branż. Mogą za jednym zamachem kupić rower i laptopa.

Z kolei własny sklep pomoże zbudować rozpoznawalność marki, a także zaufanie klientów do danego przedsiębiorstwa. Będzie również wolny od wszystkich wymogów, które należy spełnić, zakładając konto na danym portalu. Łatwiejsze będzie również ustanawianie różnych promocji i rabatów.

Projekt strony

Twój sklep internetowy musi przyciągnąć potencjalnych klientów. Nie chodzi tylko o względy estetyczne, ale również jego funkcjonalność. Struktura strony musi być na tyle prosta, aby klient swobodnie się po niej poruszał. Odwiedzający musi mieć zapewniony łatwy dostęp do wyszukiwarki, kategorii i koszyka. Ciekawe, graficzne ikony przykują wzrok i ułatwią nawigację.

Wersja językowa

Twój sklep internetowy koniecznie musi być przygotowany w lokalnej wersji językowej. Jest to absolutna podstawa, bez której ani rusz. Chodzi o wszystkie informacje zawarte na stronie, szczególnie komunikaty pojawiające się w trakcie procesu zakupowego, a także opisy produktów, kategorii czy artykuły blogowe. Czasami warto również przygotować nową domenę, jeśli dotychczasowa nazwa Twojego biznesu była typowo polska i obcokrajowcom może nic nie mówić.

Dla zagranicznych konsumentów bardzo istotna będzie również obsługa klienta prowadzona w ich rodzimym języku. W przypadku zwrotów czy reklamacji towaru musi dojść do porozumienia i rozwiązania problemu pomiędzy obiema stronami. Należy pamiętać, że nie każdy porozumiewa się w języku angielskim. Dlatego nawet jeśli będzie to wymagało zatrudnienia etatowego tłumacza, trzeba zdecydować się na ten krok.

Dopasowanie do specyfiki rynku

Zanim zdecydujesz się na sprzedaż międzynarodową, musisz dokładnie poznać konkretny rynek i jego klientów. Jeśli chodzi o konsumentów, to przede wszystkim dowiedz się, co ich motywuje do zakupów u zagranicznych sprzedawców. Może to być niższa cena, odkrywanie nowych produktów czy dostęp do unikalnych towarów, możliwych do zdobycia tylko w danym kraju. Taka wiedza pozwoli Ci lepiej dopasować swoją ofertę.

Każdy rynek ma pewne cechy charakterystyczne. Dotyczą one tego, czy klienci chętnie wykorzystują media społecznościowe i różne fora internetowe do dzielenia się opiniami o produktach i sprzedawcach. Jeśli tak, może być to pomocne do zbudowania zaufanego grona stałych klientów.

Logistyka towarów

Dużym wyzwaniem w transgranicznym e-commerce jest kwestia logistyki. Jest ona szczególnie problematyczna dla małych przedsiębiorstw. Ze względu na duże odległości do pokonania, nieuregulowane kwestie prawne, a także większe różnice kulturowe, sprawy transportu dóbr są obciążone dużą dozą ryzyka zarówno dla klientów, jak i sprzedawców.

Należy pamiętać o tym, że konsumenci zwracają szczególną uwagę na gwarantowany czas realizacji zamówienia, w którym mieści się czas dostawy. Kupujący musi zdawać sobie sprawę z tego, że kupując produkt u sprzedawcy z Azji, termin dostarczenia paczki z pewnością będzie dopiero po dwóch, trzech tygodniach od daty zamówienia.

Wysoka cena dostawy

Bardzo wielu klientów obawia się wysokich kosztów zagranicznych przesyłek, a także tego, że w przypadku zwrotu towaru, wymiany, reklamacji lub odesłania do naprawy gwarancyjnej, istnieje ryzyko niezwrócenia im ich należności. Dlatego należy zadbać o zaufanie klientów i w miarę możliwości, po przeliczeniu kosztów i przychodów, ustalić najkorzystniejszą opłatę za przesyłkę.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Jednoosobowa działalność gospodarcza a komornik – co można zająć w firmie?

Komornik, egzekucja, wyprzedaż majątku – te słowa zazwyczaj kojarzą się z dłużnikami, którzy w swoim…

22 godziny temu

Czy refaktura opłaty za media w przypadku najmu powinna być opodatkowana ryczałtem?

Zastanawiasz się, czy zwrot kosztów za media powinien być opodatkowany ryczałtem przy najmie? W dzisiejszym…

23 godziny temu

AI w rekrutacji – opracowywanie materiałów rekrutacyjnych krok po kroku

Systemy korzystające ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji zostały zaklasyfikowane w AI Act jako systemy…

24 godziny temu

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

4 dni temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

4 dni temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

4 dni temu