Kiedy korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności nie jest możliwe?

Split payment nie jest obowiązkowy – to nabywca sam decyduje, czy pieniądze za daną fakturę przeleje w tradycyjny sposób, czy też zastosuje mechanizm podzielonej płatności. Warto mieć jednak świadomość, że w określonych przypadkach skorzystanie z tej opcji nie będzie możliwe. Kiedy? Wszystkie szczegóły poniżej.

Split payment tylko do faktur z VAT

Mechanizm split payment, zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy o VAT, można zastosować wyłącznie w przypadku faktur z wykazaną kwotą tego podatku. W związku z powyższym, skorzystanie z tej metody zapłaty sprzedawcy nie będzie możliwe w przypadku:

Mechanizm podzielonej płatności tylko w B2B

Należy również pamiętać, że mechanizm split payment można stosować wyłącznie w relacjach między dwiema firmami profesjonalnie uczestniczącymi w obrocie gospodarczym (tzw. sektor B2B). Oznacza to, że jeśli klient nie prowadzi własnej działalności, nie ma on ani prawa ani możliwości skorzystania z podzielonej płatności (tzw. sektor B2C).

Split payment wyłącznie na podstawie faktury

Warto również podkreślić, iż nie powinno się stosować mechanizmu split payment nie posiadając faktury, za którą dokonywana jest płatność. W przelewie należy bowiem podać zawartą na dokumencie kwotę netto i VAT oraz numer faktury, której dotyczy.

Mechanizm podzielonej płatności wyłącznie do faktur wystawionych w złotych polskich

Kolejne ograniczenie w zakresie stosowania split payment dotyczy waluty, w jakiej została sporządzona faktura. Podzielona płatność jest bowiem dostępna wyłącznie dla dokumentów sprzedażowych wystawionych w polskich złotych.

Jeden przelew za jedną fakturę

Mechanizmu split payment nie można stosować w przypadku przelewów zbiorczych. Wybierając taką metodę zapłaty należy pamiętać, że jeden przelew może dotyczyć zapłaty za jedną fakturę (lub jej część).
Wiesz, że stosując split payment możesz skorzystać z przyspieszonego terminu zwrotu VAT? Dowiedz się więcej!
UWAGA Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

1 dzień temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

1 dzień temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

1 dzień temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

1 dzień temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

2 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu