Koszt pracy własnej a wartość początkowa środka trwałego

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w dość jednoznaczny sposób określają, co należy uwzględnić ustalając wartość początkową środka trwałego. W większości przypadków jest to cena nabycia danego składnika majątku lub też jego koszt wytworzenia – jeśli został on wytworzony przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie. Czy do wartości początkowej nie zalicza się wówczas pracy własnej przedsiębiorcy? Sprawdźmy!

Wyłączenia z wartości początkowej środka trwałego

W art. 22g ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poza wskazaniem, co należy rozumieć pod podjęciem „koszt własny wytworzenia”, znajdziemy informację o tym, co takiego kosztu stanowić nie może.

Koszt wytworzenia – co to takiego?

Koszt wytworzenia to wartość, wyrażona w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi oraz inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych.

Na podstawie ww. do wartości początkowej środka trwałego wytworzonego we własnym zakresie nie zaliczymy:

  • wartości pracy własnej przedsiębiorcy,
  • wartości pracy jego małżonka i małoletnich dzieci,
  • kosztów ogólnego zarządu,
  • kosztów sprzedaży,
  • pozostałych kosztów operacyjnych,
  • kosztów operacji finansowych (z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania).
▲ wróć na początek

Wartość początkowa bez pracy własnej przedsiębiorcy

Jak widać wyżej, wartość pracy własnej przedsiębiorcy została wyłączona z definicji kosztu wytworzenia, a co za tym idzie – także z wartości początkowej środka trwałego wytworzonego we własnym zakresie. Oznacza to, iż nawet jeżeli właściciel firmy jest w stanie określić wartość swojej pracy wykonanej w trakcie wytworzenia środka trwałego, nie wpłynie ona na podstawę do wyliczenia odpisów amortyzacyjnych.

Sprawdź, jak ustalić wartość początkową środka trwałego!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

23 godziny temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

23 godziny temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

24 godziny temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

1 dzień temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

3 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

3 dni temu