Przedsiębiorcy, którzy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w zasadzie będą zwolnieni z obowiązku ich przechowywania i archiwizowania.
KSeF w pigułce – kluczowe informacje o KSeF w formie video:
Jak długo należy przechowywać dokumenty podatkowe?
Dokumenty podatkowe należy przechowywać do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Przykład
Faktury wystawione w roku 2022 (gdy termin płatności podatku przypada na rok 2022) należy przechowywać do końca roku 2027. Można je zutylizować dopiero od 1 stycznia 2028.
Faktury ustrukturyzowane są przechowywane w Krajowym Systemie e-Faktur przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione.
Po upływie 10-letniego okresu archiwizacji w KSeF, przedsiębiorca ma obowiązek przechowywać faktury ustrukturyzowane we własnym zakresie (poza KSeF) do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, zachowując przy tym wymagania dotyczące przechowywania faktur elektronicznych z art.112 i 112a ustawy o VAT.
Większość faktur w praktyce należy przechowywać przez 6 lat, co oznacza, że 10-letni termin przechowywania w KSeF w całości wyczerpuje ustawowy okres przetrzymywania dokumentów. Jednak mogą się zdarzyć dokumenty z dłuższym czasem upływu terminu przedawnienia zapłaty podatku.
Oczywiście, Krajowy System e-Faktur przechowuje te e-faktury, które zostały wystawione za jego pośrednictwem.
Przykład
Faktury wystawione w 2022 roku należy przechowywać do 31.12.2027 r.
Termin przechowywania w KSeF powyższych faktur, to 10 lat, czyli zakończy się 31.12.2032 r.
Jeśli jednak zobowiązanie podatkowe z pkt.1 przedawniałoby się np.31.12.2033 r., wtedy taki dokument przedsiębiorca już musi przez ostatni rok przechowywać sam, we własnym zakresie, poza KSeF.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Aktualizacja unijnej klasyfikacji NACE wymusza zmianę dotychczasowej Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli zmianę PKD 2007 na PKD 2025. Sprawdź, jakie zmiany czekają w kodach PKD od 2025 roku!
Zawarcie umowy z kontrahentem stanowi dla wielu przedsiębiorców niemałe wyzwanie, ponieważ wymaga uwzględnienia licznych zapisów – od precyzyjnego określenia przedmiotu współpracy, przez ustalenie terminów, aż po kwestie wynagrodzenia i odpowiedzialności za realizację umowy. Tym bardziej skomplikowane staje się to w handlu zagranicznym, gdzie dochodzą różnice językowe, odmienne systemy prawne oraz wiele innych istotnych pytań.
Czy do sprzedaży online potrzebujesz własnego e-sklepu? Nie zawsze. Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają prowadzić sprzedaż przez internet bez inwestowania we własną infrastrukturę e-commerce. Mowa między innymi o marketplace’ach i nowoczesnych platformach. Przyjrzyjmy się kilku popularnym.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo