Limit na kasę fiskalną – kiedy nie można z niego skorzystać?

Rozpoczynając sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności każdy przedsiębiorca powinien upewnić się, czy nie jest zobowiązany do ewidencjonowania przychodów za pomocą kasy fiskalnej. W większości przypadków instalowanie kasy nie będzie konieczne aż do przekroczenia limitu 20.000 zł w skali roku, ale istnieją sytuacje, kiedy paragony fiskalne musimy wystawiać już od pierwszej sprzedaży. Kiedy mamy z nimi do czynienia?

Limit na kasę fiskalną

O zwolnieniach z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej mówi Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z 16 grudnia 2016 r. Art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego zawiera listę towarów i usług, które – jeśli ich odbiorcami są osoby fizyczne – nie mogą podlegać zwolnieniom.

I tak, za pomocą paragonów fiskalnych należy ewidencjonować od pierwszej sprzedaży towary takie, jak:

  • gaz płynny,
  • części do silników, nadwozi, i inne części i akcesoria do pojazdów silnikowych,
  • przyczepy, naczepy, kontenery oraz części do tego typu pojazdów,
  • sprzęt radiowy, telewizyjny, telekomunikacyjny, fotograficzny,
  • nośniki danych cyfrowych i analogowych,
  • wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
  • wyroby tytoniowe oraz niektóre napoje alkoholowe,
  • perfumy i wody toaletowe.

Do usług, wymagających od początku posiadania kasy fiskalnej, należą natomiast:

  • przewozy pasażerskie w komunikacji samochodowej oraz taksówkami,
  • naprawy pojazdów silnikowych i motorowerów, w tym także wymiana opon lub kół oraz badania i przeglądy techniczne,
  • usługi lekarzy i lekarzy dentystów,
  • usługi prawne i doradztwa podatkowego,
  • wyżywienie świadczone przez placówki gastronomiczne oraz w ramach cateringu,
  • usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne.

Dlaczego paragony fiskalne są takie ważne? Urząd skarbowy będzie mógł sprawdzić każdy z nich – zobacz, w jaki sposób!
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

15 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

15 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

16 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

16 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

17 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

17 godzin temu