Duży dochód zawsze cieszy ale duży dochód w listopadzie oznacza, że w grudniu zapłacimy wyliczoną za listopad zaliczkę w podwójnej wysokości. Dochód można obniżyć zwiększając poniesione w listopadzie koszty, czyli dokonując w tym miesiącu zwiększonych zakupów na dobra inwestycyjne.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Zrób to za darmo z programem IFIRMA!
pozytywny
Dlaczego musimy w grudniu płacić podwójny podatek?
art. 44 ust. 6 updof
Zaliczki miesięczne od dochodów wymienionych w ust. 1, za okres od stycznia do listopada, uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za grudzień, w wysokości zaliczki należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia roku podatkowego. Zaliczki kwartalne za okres od pierwszego do trzeciego kwartału roku podatkowego podatnicy uiszczają w terminie do dnia 20 każdego miesiąca następującego po kwartale, za który wpłacana jest zaliczka. Zaliczka za ostatni kwartał jest uiszczana w wysokości zaliczki za kwartał poprzedni, w terminie do dnia 20 grudnia.
A co z osobami, które nie osiągnęły dochodu i nie opłacają zaliczki za listopad?
Jeżeli podatek za listopad wynosi 0 (zero) to nie wpłaca się żadnej kwoty (dotyczy przedsiębiorców rozliczających się miesięcznie).
Moja działalność rozpoczyna się w grudniu, rozliczam się kwartalnie a pierwszą fakturę również wystawię w grudniu. Czy dobrze rozumiem, że w tym przypadku również nie wpłacam żadnej kwoty?
Tak, dobrze Pan rozumie. Rozliczenie nastąpi w deklaracji rocznej składanej do 30-04-2012.
Mam pytanie techniczne, jak później wygląda rozliczenie rozczne podatku do strony technicznej – robię przelew z mBanku, co wówczas wpisać w “Okres rozliczenia” (za listopad było by to: 11M11) oraz “Symbol formularza lub płatności” (tutaj zawsze wybieram samo “PIT”)?
Tak, podaje Pan, że to wpłata za listopad. Jest ona płacona w podwójnej wysokości na mocy ustawy.
Tak, to wiem, mnie chodzi o roczną deklarację i ew. korektę podatku (jeśli w grudniu wyjdzie większa wartość podatku a niżeli wynika to z podwójnej zaliczki, w odwrotnej sytuacji był by zwrot).
Ja tak robiłem i US się przyczepił, że nie zapłaciłem podatku za grudzień – ich system jest głupi i jak widzi składkę 11M11 to zapisze ją na poczet listopada a w sprawie podatku za grudzień dostaniesz wezwanie do zapłacenia + odsetki. Najlepiej wysłać dwa przelewy z taką samą kwotą i różnymi okresami 11M11 oraz 11M12.
do Bartłomieja Barona: w trakcie roku wpłacamy zaliczki na podatek i dopiero w deklaracji rocznej po zsumowaniu dochodów z różnych źródeł, odliczeniu przysługujących ulg ustalany jest podatek za cały rok. Od tego podatku za cały rok odejmujemy wpłacone wcześniej zaliczki. Czasem wychodzi kwota do zwrotu a czasami do dopłaty. To, że za grudzień niejako przedpłacamy zaliczkę w wysokości jak za listopad wynika z art. 44 ust. 6 updof, który jest zacytowany powyżej.
W dalszym ciągu nie o to mi chodzi, to wszystko wiem. Proszę przeczytać uważnie moje pytanie za 1 i 2’gim razem bo nie wiem jak inaczej mam je zadać.
W “okres rozliczenia” wpisuje Pan 11R (że to za rok 2011) oraz PIT-36 (lub PIT36L, jeżeli rozlicza się Pan z działalności gospodarczej liniowo) w polu “Symbol formularza lub płatności”.
Dziękuję bardzo – właśnie o to mi chodziło 🙂
Warto zaznaczyć, że od roku 2012 ten przepis nie będzie obowiązywał :]
Mam pytaie : Mam wyliczony podatek (przypis) za listopad (powiedzmy dla uproszczenia 2000 zł) ale z poprzednich miesięcy mam nadpłatę w PIT 500 zł (więc de facto za listopad przelewam 1500zł).
Czy przelewając za listopad i grudzień łącznie powinienem zapłacić (2000-500) + 2000=3500 zł czy też 2x(2000-500)=3000 zł ?
Do Borysa: W grudniu 2012 umieścimy artykuł zgodny z przepisami obowiązującymi w 2012 🙂
Do Marka: zobowiązanie podatkowe to 2*2000 zł, czyli 4000 zł. Dopiero od łącznego zobowiązania odejmuje się nadpłatę. Wpłacić należy 3500 zł.
Witam. Mam do Państwa pytanie. Otóż moja firma w te chwili przynosi straty ok 2000 zł. W listopadzie po przeliczeniu przychodów i kosztów wyszedł mi dochód 500 zł. Czy w takim razie powinienem wpłacić do US 1000 zł (500 za listopad i 500 za grudzień), czy też ze względu na dotychczasową stratę firmy nie powinienem nic wpłacać? W poprzednich 2 miesiącach nie płaciłem podatku z uwagi ze koszty przewyższały przychody i stad 2000 zł straty. Bardzo prosze o odpowiedź.
Witam,
Firma w listopadzie nie odnotowała żadnego przychodu, a zatem zaliczka na podatek wynosiła 0 zł. Tym samym zaliczka za grudzień będącą równa zaliczce za miesiąc listopad wynosiła 0 zł. Co jednak w przypadku, gdy w miesiącu grudniu firma odnotowała przychód? W jakim terminie należy uregulować wyliczoną zaliczkę za miesiąc grudzień?
Do 30-04-2012 złoży Pani deklarację roczną (PIT-36 lub PIT-36L) na niej zostaną wykazane przychody i koszty za cały rok oraz wyliczony podatek do zapłaty. Od podatku zostaną odjęte wpłacane w trakcie roku zaliczki. Wyjdzie Pani kwota do dopłacenia lub do zwrotu, jeśli przysługują Pani ulgi.
A co jeżeli mam zawieszoną działalność od sierpnia za lipiec wykazałam podatek zapłaciłam do 20.10 (mam rozliczenie kwartalne) czy muszę jeszcze raz płacić w grudniu podatek skoro mam zawieszoną działaność?
Zgodnie z informacją uzyskaną w KIP, jeżeli działalność była zawieszona, to nie musi Pani opłacać zaliczki za 4 kwartał w wysokości zaliczki za 3 kwartał.