Marketing

Growth hacking – czym jest i jak może usprawnić działanie firmy?

Czym różni się od tradycyjnego marketingu? Gdzie się sprawdzi i na jakich działaniach się skupia? Na czym polega zawód growth hackera i jakich umiejętności wymaga?

Co to jest growth hacking?

Growth hacking jest to relatywnie młoda koncepcja, której innowacyjność polega na nowym, świeżym spojrzeniu na podejmowane działania marketingowe. Tego rodzaju growth marketing jako cel przyjmuje osiągnięcie wzrostu i zysków firmy w krótszym czasie i przy użyciu nieszablonowych rozwiązań. Dzięki temu rozwój przedsiębiorstwa następuje szybciej niż w przypadku inwestowania w tradycyjne aktywności marketingowe.

Równocześnie zadaniem growth hackera jest stosowanie skalowalnych działań, które pozwalają zwiększyć liczbę klientów i generowane zyski.

Czym różni się growth hacking od tradycyjnego marketingu?

Idea growth hackingu opiera się na opracowaniu działań tańszych od typowego digital marketingu. Nie zakłada wykluczenia dotychczasowych metod, a efektywniejsze korzystanie z nich. Mowa np. o automatyzacji marketingu, monetyzowaniu obecności w social mediach czy o dokładniejszym targetowaniu.

Precyzyjne określenie grupy docelowej i sporządzenie charakterystyk potencjalnych klientów (person) to punkt wyjściowy do prowadzenia dalszych działań, które pomogą obniżyć koszt pozyskania leada.

Growth hacking a baza potencjalnych klientów

Niezależnie od tego, czym zajmuje się firma to klienci stanowią paliwo do dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Systematyczne gromadzenie kontaktów do osób, które w przyszłości mogą stać się płacącymi leadami to nadrzędny cel growth hackera. Jednym ze sposobów, który pozwoli zgromadzić zaangażowane audytorium jest regularne tworzenie bezpłatnego contentu. Aby zrealizował założony cel, powinien rozwiązywać problemy nurtujące przedstawicieli grupy docelowej i opisywać atrakcyjne dla niej zagadnienia.

Gdzie sprawdzi się growth hacking?

Pierwotnie ta taktyka była chętnie stosowana przez amerykańskie start-upy, które nie posiadały dużych kwot na działania marketingowe. Dla nich istotne było przede wszystkim dynamiczne zwiększanie grupy klientów dzięki maksymalizowaniu efektów z podejmowanych wysiłków.

Działania zmierzające do zwiększenia świadomości marki są w przypadku growth hackingu zastępowane przez dokładne targetowanie i wykorzystanie analityki do kierowania swoich reklam ku ściśle sprecyzowanej grupie odbiorców. Budowanie rozległych, ale nieefektywnych zasięgów nie dostarczy bowiem takich efektów jak dotarcie z komunikatem do odpowiedniej grupy docelowej.

Co musi umieć skuteczny growth hacker?

Prowadzenie efektywnych działań przez growth hackera jest możliwe przy posiadaniu wiedzy dotyczącej:

  • social mediów i metod dotarcia do ściśle dopasowanej grupy potencjalnych klientów,
  • content marketingu, który pomaga w budowaniu wizerunku eksperta w danej dziedzinie oraz gromadzeniu audytorium,
  • analityki i optymalizacji, dzięki której GH będzie w stanie śledzić skuteczność podejmowanych przez siebie działań oraz testów A/B.

Jakie jeszcze umiejętności powinien prezentować growth marketer? Przede wszystkim – interesować się nowinkami technologicznymi oraz być dobrym sprzedawcą. To pozwoli mu we wsłuchiwanie się w potrzeby i problemy grupy docelowej, a tym samym – na zaprojektowanie metod i komunikacji, która przyciągnie klientów.

Growth hacking – Lead magnet

Sukcesywne gromadzenie bazy potencjalnych klientów powinno stanowić punkt wyjściowy działań w każdej firmie. Jak skutecznie przyciągać do siebie osoby, które w przyszłości mogą stać się stałymi klientami?

Jedną z takich taktyk jest opracowanie darmowego materiału (ebooka, narzędzia, dostępu do materiału video), który stanowi realną wartość dla użytkownika. Cel, jaki powinien przyświecać przy tworzeniu takiego cyfrowego produktu to spełnienie oczekiwań potencjalnego klienta w jakimś wąskim zakresie – poradnik rozwiązujący jakiś problem czy narzędzie on-line. Długofalowa perspektywa zakłada zwiększenie szansy na zmonetyzowanie takiego przedsięwzięcia dzięki zbudowanemu zaangażowaniu na linii marka-odbiorca.

Growth hacking w kontekście rozwoju firmy

Nie ma uniwersalnych hacków, które sprawdzą się wszystkich branżach. Kopiowanie konkurencji lub działań aktywizujących sprzedaż podejmowanych przez start-upy może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Śledzenie nowinek i trendów jest jak najbardziej wskazane w ramach inspiracji, jednak określenie ostatecznych kierunków działań w swojej niszy powinno być poprzedzone testami A/B oraz weryfikowaniem swoich przypuszczeń. Opracowanie skutecznych „hacków” wymaga czasu i prób.

Sam growth hacking wykorzystywany jest do zapewnienia jak najszybszego rozwoju firmy. Służyć temu mają wprowadzane kreatywne strategie marketingowe, a także eksperymentalne podejście oparte na danych. Kluczowe staje się więc dynamiczne zwiększanie grona docelowych odbiorców poprzez odkrywanie innowacyjnych sposobów skutecznie ułatwiających docieranie do poszczególnych grup.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 dni temu