Jak napisać profesjonalny scenariusz filmowy? Kilka sprawdzonych porad
Scenariusz filmowy jest formą literacką, będącą realizacją fabuły w praktyce. Jest on niezbędny w tworzeniu profesjonalnych materiałów wideo, seriali czy filmów.
Choć nie ma jednej prostej metody na to, jak napisać scenariusz, to jednak istnieje kilka wskazówek umożliwiających jego prawidłowe sformatowanie. A bez tego, chcąc stworzyć profesjonalne wideo, ani rusz.
Jak napisać scenariusz – zanim treść, najpierw forma
Pisanie scenariusza musi odbywać się w pewnych ramach przeznaczonych dla tego typu formy literackiej. Najważniejszą rzeczą jest zachowanie odpowiedniego, prostego i zwięzłego języka, umożliwiającego szybkie i dosadne przekazywanie treści. Ma być on bowiem pewnym skrótem myślowym, planem działania. Zamiast napisać “Purpurowe niebo zdaje się przybierać coraz ciemniejszy odcień” należy raczej napisać “Ściemnia się”.
Scenariusz filmowy musi być łatwy w rozumieniu i prosty w przekazie. Jest to intuicyjny dokument, który ma nakreślić prawidłowy odbiór sytuacji na planie. Reszta należy już do aktorów i reżysera. Choć scenariusz do filmu jest wykorzystywany w produkcjach telewizyjnych, coraz częściej również i filmy zamieszczone na portalach multimedialnych, takich jak YouTube, są oparte na przemyślanym planie.
Scenariusz filmowy – elementy składowe
Jak wygląda scenariusz, który został wykonany profesjonalnie? Oprócz kwestii językowych ważne jest zachowanie prawidłowości poszczególnych elementów planu:
Nagłówek granej sceny. Zazwyczaj oznacza się go cyframi arabskimi bądź rzymskimi. Po cyfrze zawiera się wytłuszczoną nazwę sceny. Mogą zostać wykorzystane także deskryptory, określające miejsce rozgrywania akcji.
Krótki opis akcji. Charakterystyka planu, opis pomieszczenia, przedmiotów, zachowania aktorów i kontekstu akcji. Ma przekazać widzowi w jak najprostszej formie to, co się dzieje na planie filmowym.
Aktor. Nazwy postaci pisane wielkimi literami, rozdzielane modułem dialogu.
Dialog. Rozmowa pomiędzy postaciami. Powinny zostać wyśrodkowane na schemacie dokumentu – tak samo jak imiona aktorów.
Jak napisać scenariusz – przykład
Scenariusz powinien być sporządzony na standardowym arkuszu, np. Wordzie w formacie A4. Tradycyjną czcionką wykorzystywaną do tworzenia scenariusza filmowego jest 12-punktowa Courier. Można pójść także krok dalej i skorzystać z programów automatycznie formatujących wykonywaną pracę. Są one jednak dosyć kosztowne – profesjonalny Final Draft, czyli oprogramowanie do pisania scenariuszy, kosztuje około 800 złotych za najnowszą wersję. Żmudną pracę można wykonać jednak samemu. Oto przykład fragmentu scenariusza, który można wykorzystać także w przypadku tworzenia contentu na portal YouTube:
I. Wnętrze. Kuchnia. Rano, godz. 6:30. W kuchni znajdują się tradycyjne przedmioty AGD. Czajnik na kuchence gwiżdże. ROBERT biegnie wyłączyć gaz. EWA leży w łóżku w pokoju obok.
EWA
Proszę to wyłączyć. Chcę spać!
ROBERT (zdyszany)
Już, już. Przepraszam. Myślałem, że zdążę.
EWA
Przez ciebie będę niewyspana.
ROBERT
Skoro wstałaś, może chcesz kawę?
Scenariusz spotu reklamowego – jak zrobić film na YouTube, który będzie profesjonalny?
Profesjonalizm prac zależy od stopnia trzymania się formy scenariusza. Jeśli dokument będzie zawierać wszystkie, precyzyjnie przekazane informacje, można stwierdzić, że jest on wykonany poprawnie. Scenariusz powinien być też właściwie sformatowany. Umożliwi to sprawne i szybkie odczytywanie najważniejszych informacji, przez co praca na planie będzie łatwiejsza. Profesjonalni YouTuberzy spędzają długie godziny na przygotowaniu perfekcyjnego scenariusza, który jest następnie realizowany bezpośrednio podczas tworzenia produkcji filmowej.
Podsumowując nasze rozważania o tym, jak napisać scenariusz filmowy:
Trzymaj się schematu
Używaj prostego języka
Opisuj tylko najważniejsze informacje
Czynności oraz stan postaci opisuj w nawiasach
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Czym jest scenariusz filmowy?
Scenariusz filmowy jest formą literacką - będącą realizacją fabuły w praktyce.
Jaki napisać scenariusz filmowy?
Trzymaj się schematu i używaj prostego języka. Ponadto opisuj tylko najważniejsze informacje a czynności oraz stan postaci najlepiej opisuj w nawiasach.
Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.
Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.
W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.
Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Ci, którzy wchodzą w świat biznesu, mają dużo motywacji i dobre pomysły, ale brakuje im doświadczenia. Zaoszczędź czas na popełnianiu błędów i naucz się na wpadkach tych, którzy już przeszli tę drogę. „Rozkręć startup” przeprowadzi Cię przez nią od krok po kroku.
Wyobraź sobie aplikację, która nie tylko ułatwia prowadzenie firmy, ale też rozwija się razem z Tobą. Teraz pomyśl, że możesz korzystać z jej nowych możliwości jeszcze zanim zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom. Brzmi zachęcająco? Tak właśnie działa program beta testów aplikacji IFIRMA.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo