Marketing

Jak wykorzystać społeczny dowód słuszności w marketingu?

Robert Cialdini, znamienity psycholog oraz twórca książki Influence: Science and Practice, dowiódł, iż ludzie dokonujący niepewnych wyborów, znacznie częściej kierują się doświadczeniami i opiniami innych osób. Oddziaływanie otoczenia, w wyniku którego dana osoba zmienia swoje nastawienie w sferze poznawczej, emocjonalnej czy behawioralnej, określane jest zbiorczo jako wpływ społeczny. Jedną z psychologicznych zasad wpływu społecznego jest zasada społecznego dowodu słuszności. Wykorzystujemy ją wszyscy, często nieświadomie, m.in. dokonując wyborów w sferze kupna określonego towaru, wybrania najlepszego hotelu, czy skorzystania z usług konkretnej restauracji. Na tym zjawisku opiera się też tzw. social proof marketing.

Społeczny dowód słuszności – trzy aspekty psychologiczne

Społeczny dowód słuszności w marketingu to nic innego jak podejmowanie decyzji o konkretnym wyborze usługi/produktu, na podstawie opinii osób posiadających jakiekolwiek doświadczenie w danej materii. Oznacza to, iż znacznie chętniej dokonamy konkretnego wyboru, jeśli zostanie on niejako zatwierdzony przez większość (skoro robią to wszyscy, to dlaczego ja nie mogę?).

Drugi aspekt społecznego dowodu słuszności w marketingu dotyczy opinii autorytetu. Często osoby znane, popularne znajdują angaż w reklamach, w których przedstawiają pozytywne cechy danego produktu czy usługi. Wykorzystanie wizerunku sławnej postaci potęguje przekonanie o tym, iż reklamowana rzecz jest wiarygodna, opłacalna i warta zakupu (przecież autorytet nie może się mylić…).

Trzecia kwestia to aspekt opinii: nawet jeśli produkt poleca ledwie garstka osób, to wybierzemy go chętniej, niż towar nieposiadający żadnego feedbacku (ktoś to wypróbował, więc mogę mu ufać).

Eksperyment nr 1: Wybór wody mineralnej

Jak można przedstawić społeczny dowód słuszności w praktyce? Wyobraźmy sobie najzwyklejszą, butelkowaną wodę mineralną. Na półce sklepowej dostępnych jest szereg niemalże bliźniaczych produktów, różniących się od siebie jedynie etykietą. Nie zależy nam na konkretnych cechach produktu: naszym celem jest tylko i wyłącznie ugaszenie pragnienia.

Cena produktów jest zbliżona do siebie, a wielu przypadkach – taka sama. Dokonując wyboru będziemy zatem kierować się swoimi doświadczeniami oraz popularnością danej marki. Decyzja będzie zależna od obejrzanych reklam, opinii przeczytanych w internecie, a także decyzji zakupowych innych osób obecnych w sklepie (chętniej sięgniemy po wodę, którą już ktoś inny włożył do koszyka). W taki sposób odrzucamy inne produkty konkurencyjne, pomimo iż nie muszą być wcale gorsze.

Eksperyment nr 2: Zakup smartfona w sieci

Jeszcze bardziej jaskrawym przykładem na oddziaływanie social proof marketing, jest dokonywanie zakupów za pośrednictwem sieci. Konsument nie ma bowiem wówczas do czynienia z bodźcami rozpraszającymi, mogącymi mieć wpływ na dokonanie wyboru (w sklepie możemy sięgnąć po produkt, który jest bliżej na półce czy posiada bardziej estetyczne opakowanie).

Dokonywanie zakupów w internecie wiąże się przede wszystkim z kwestią finansową i rekomendacjami. To właśnie opinie dotychczasowych klientów przekonają nas o zakupie smartfona z konkretnego sklepu elektronicznego. Jeśli dwa identyczne smartfony sprzedawane są za taką samą cenę, znacznie chętniej wybierzemy ten produkt, który posiada opinie i oceny wystawione przez internautów.

Jak zastosować społeczny dowód słuszności w e-commerce?

Znajomość mechanizmów społecznego dowodu słuszności może być skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży we własnym sklepie internetowym. Cialdini mówił wprost: kiedy wielu ludzi coś robi, to jest to postępowanie właściwe.

Im więcej możliwości kreowania spersonalizowanych opinii, tym więcej osób da się przekonać do skorzystania z asortymentu zaprezentowanego na naszej stronie online. Udostępnijmy naszym konsumentom możliwość swobodnego wypowiadania się na temat zakupionych produktów czy usług. Do tego celu służą nie tylko panele umożliwiające nadawanie ocen w różnych skalach, ale także pola tekstowe, zachęcające internatów do załączenia własnego feedbacku.

W większości przypadków nie będziemy mieli bezpośredniego wpływu na treść komentarzy (usuwanie nieprzychylnych będzie uważane za działanie nieuczciwe). Możemy jednak sprawnie zachęcać klientów do umieszczania pozytywnych bądź neutralnych opinii:

  • Pytaj o rzeczy neutralne (Czy rozmiar był dobry? Czy opakowanie było nieuszkodzone?)
  • Zachowaj luźny styl pytań (Hej! Podziel się opinią!)
  • Unikaj pytań o rzeczy, na które nie masz wpływu (Jak oceniasz pracę kuriera?)
  • Daj możliwość wypowiedzenia się o kwestiach negatywnych (Co moglibyśmy poprawić? Jakie są minusy produktu?)
  • Zachęcaj do wystawiania feedbacków, przedstawiając realny zysk (Zostaw opinię, by otrzymać zniżkę!)
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

2 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

2 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

2 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

4 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

4 dni temu