Blog

Nowe funkcje Google Gemini. Co warto wiedzieć?

Zastępując poprzednika – Barda, Gemini wprowadza szereg innowacji, które zmieniają sposób, w jaki korzystamy z internetu i narzędzi Google. Zmiana ta nie jest tylko odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie rynku na chatboty AI wyposażone w coraz to nowe funkcje, ale również świadectwem nieustających starań firmy w dążeniu do utrzymania swej dominującej pozycji na rynku wyszukiwarek internetowych. W tym artykule przyjrzymy się bliżej, jakie nowości przynosi Google AI i jak mogą one wpłynąć na codzienne korzystanie z narzędzi Google w firmie.

Google Gemini zastępuje Barda

Bard, chatbot ogłoszony po raz pierwszy 6 lutego 2023 przez Sundara Pichai, CEO Google i Alphabet, został uruchomiony nieco ponad miesiąc później, 21 marca 2023 roku. Był on pierwszym krokiem Google w kierunku eksperymentalnych chatbotów AI.

Niemal rok później, Bard został przemianowany na Gemini. Stanowi to symboliczny początek nowego rozdziału w historii Google AI. Jak powiedział rzecznik Google, “Gemini otwiera nowe możliwości dla użytkowników, oferując bardziej zaawansowane narzędzia i integracje”.

Zmiana Barda na Gemini to jednak nie tylko zmiana nazwy, ale przede wszystkim wprowadzenie nowych, lepszych funkcji i możliwości dla użytkowników. To krok naprzód w rozwoju AI w Google, który z pewnością wpłynie na sposób, w jaki korzystamy z internetu.

Jak korzystać z Gemini w koncie Google?

Dostęp do Gemini jest prosty. Wystarczy odwiedzić stronę Gemini (https://gemini.google.com/) i zalogować się przy użyciu konta Google. Dla użytkowników indywidualnych przeznaczony jest plan Google One, natomiast firmy mogą korzystać z Gemini w Google Workspace. W firmowych kontach Duet AI zostanie przekształcony w Gemini dla Workspace, a wkrótce użytkownicy subskrypcji Google One AI Premium będą mogli korzystać z Gemini w Gmailu, dokumentach, arkuszach, prezentacjach i Google Meet.

Co interesujące, Gemini Pro – czyli model o możliwościach porównywalnych z darmową wersją ChatGPT, jest również dostępny za darmo. Za bardziej zaawansowane funkcje oferowane w ramach Gemini Ultra trzeba będzie zapłacić.

Podstawowy plan AI Premium to koszt około 100 zł miesięcznie ($30). Oprócz dostępu do Gemini Ultra można w nim korzystać z 2 TB przestrzeni w chmurze, a wkrótce także z pomocy w pisaniu bezpośrednio w Gmailu i Dokumentach Google – od generowania pomysłów po dopracowanie ostatecznej wersji.

Dostajemy również możliwość tworzenia oryginalnych obrazów w Prezentacjach, a nawet poprawę jakości wideo w Meet poprzez redukcję szumów, zwiększenie ostrości i korygowanie oświetlenia.

Źródło: Google Gemini Advanced (https://gemini.google.com/app)

Integracje Google AI, czyli Gemini Extensions

Korzystanie z Gemini jest bardzo przyjemne – głównie ze względu na możliwość głosowego wprowadzania tekstu, łatwe załączanie obrazów, a także możliwość wyboru spośród kilku wersji odpowiedzi i zmiany jej tonu na bardziej profesjonalny czy bardziej potoczny. Jednak tym, co naprawdę wyróżnia Gemini, są integracje ze środowiskiem innych narzędzi Google.

Gemini Extensions to funkcja, która otwiera przed użytkownikami nowe możliwości integracji z innymi usługami Google, takimi jak:

  • YouTube – funkcja wyszukiwania w treści filmów, które są opatrzone napisami bardzo poszerza możliwości zdobywania wiedzy,
  • Google Flights, Hotels i Maps – na przykład, pytając Gemini o sugestie popularnych miejsc turystycznych w Seattle, otrzymamy wyniki bezpośrednio w Google Maps.
  • Gmail – po wygenerowaniu wiadomości email, możemy przesłać ją do nadawcy bezpośrednio z okna Gemini, bez konieczności przeklejania tekstu wiadomości
  • Google Workspace – daje możliwość korzystania z materiałów zamieszczonych na Google Drive, w tym dokumentów i arkuszy Google, co znacznie poszerza opcje rozmowy o firmowych rozwiązaniach.

To pokazuje, jak narzędzia Google AI mogą uczynić korzystanie z internetu bardziej intuicyjnym i zintegrowanym. Gemini umożliwia takżę łatwe udostępnianie wątków, co jest szczególnie przydatne w pracy zespołowej i podczas dzielenia się informacjami. Wystarczy odnaleźć pod odpowiedzią ikonę udostępniania, by wygenerować link gotowy do przesłania mailem. Ta funkcja ułatwia współpracę i komunikację, czyniąc procesy biznesowe bardziej efektywnymi.

Główne zalety Gemini

Gemini wyróżnia się na tle innych narzędzi AI dzięki kilku kluczowym zaletom:

  • udoskonalony model językowy (LLM) – Gemini w darmowej wersji wykorzystuje dopracowaną wersję Gemini Pro dla języka angielskiego, co zapewnia lepszą jakość generowanych treści, zaś w płatnej wersji Advanced daje możliwość korzystania z Gemini Ultra dorównującego GPT-4,
  • generowanie obrazów – choć funkcja dostępna jest na razie tylko dla wybranych użytkowników, dzięki Imagen 2, najbardziej zaawansowanemu modelowi tekst-na-obraz, Gemini może generować obrazy wysokiej jakości,
  • kreatywny co-pilot – Gemini jest zaprojektowane, aby pomagać w pisaniu, burzy mózgów, uczeniu się i wielu innych działaniach, co czyni je niezastąpionym narzędziem w pracy kreatywnej i planowaniu.

Wady Google Gemini

Mimo wielu zalet, Gemini ma także swoje wady. Pierwszą z nich dzieli ze wszystkimi wielkimi modelami językowymi – może podawać nieprawdziwe informacje. Na szczęście Google AI daje możliwość sprawdzenia informacji bezpośrednio w oknie chatu. Pod każdą odpowiedzią widoczne jest kolorowe logo. Po jego naciśnięciu informacje, które udało się potwierdzić na stronach internetowych, podświetlane są na zielono.

Druga istotna wada to czas. Google AI kazało użytkownikom naprawdę długo czekać na wersję sztucznej inteligencji dorównującą ChatGPT od OpenAI.

Źródło: DALL·E 3, prompt: Marta M. Kania (https://www.linkedin.com/in/martamatyldakania/)

Google AI nadrabia zaległości? Podsumowanie

Gemini stanowi ważny krok naprzód dla Google AI, pozwalając firmie nadrobić zaległości wobec konkurencji i dostarczając użytkownikom potężnego narzędzia do interakcji z cyfrowym światem. Rozwój Gemini, wzbogacony o nowe modele językowe i funkcje, jest dowodem na to, że Google nie spoczywa na laurach, lecz dąży do ciągłego udoskonalania swoich produktów.

Dzięki temu, że Google AI staje się coraz bardziej zaawansowane i dostępne, przedsiębiorcy mają unikalną szansę na wykorzystanie tych narzędzi do optymalizacji swoich działań. Google Gemini, z jego nowymi funkcjami i możliwościami, może stanowić klucz do efektywniejszego zarządzania, komunikacji i innowacji w biznesie.

Marta Matylda Kania

Założycielka Superpowered by AI. Opracowuje dla biznesu procesy tworzenia treści przez generatywną sztuczną inteligencję. Interesuje się przyszłością AI w biznesie, pisze zaawansowane prompty i prowadzi szkolenia z ChataGPT dla firm.

Najnowsze artykuły

Pracownik zatrudniony w trakcie roku a wniosek o wyższe zaliczki na podatek

Zastanawiasz się jak obliczać wyższe zaliczki na podatek pracownika zatrudnionego w trakcie roku? W dzisiejszym…

1 dzień temu

Na czym polegają dopłaty w spółce z o.o.?

Pojęcie dopłaty zazwyczaj kojarzy się z dofinansowaniem, dokapitalizowaniem jakichś zasobów. Czym są dopłaty w spółce…

2 dni temu

Jawność wynagrodzeń od 2026 roku

Każdy pracodawca będzie miał obowiązek wprowadzenia systemu płac zapewniającego równe wynagrodzenie za taką samą pracę…

2 dni temu

Emocjonalny branding – jak tworzyć marki, które ludzie pokochają

Branding emocjonalny to strategia marketingowa, która skupia się na budowaniu głębokich, osobistych i emocjonalnych więzi…

2 dni temu

Bon energetyczny — zasady 2024

Jak podaje resort rządowy, pomimo stabilizacji na europejskim i światowym rynku energii, skutki kryzysu energetycznego…

2 dni temu

Kiedy druk jest traktowany jako usługa a kiedy jako towar?

Zastanawiasz się kiedy druk jest traktowany jako towar a kiedy jako usługa? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu