Duże zmiany od stycznia 2018 roku!
Numery indywidualnych rachunków są wysyłane do płatników za pośrednictwem poczty – listem poleconym. Warto więc wyczekiwać na przesyłkę, lub wygenerować numer samodzielnie na stronie eskladka.pl. Co istotne, obowiązek otrzymania rachunku bankowego jest po stronie płatnika. W przypadku braku tej informacji, od stycznia nie będzie można dokonać skutecznego przelewu składek do ZUS. Rachunek bankowy utworzony w ZUS będzie unikalny i przypisany wyłącznie do jednego płatnika składek, dzięki temu przelewy nie będą już musiały zawierać szczegółowych danych i identyfikatorów. Pozwoli to nie tylko zaoszczędzić czas, ale również ułatwić kwestie rozliczeń z ZUS. Od nowego roku, to ZUS będzie odpowiedzialny za rozdzielenie jednej płatności na poszczególne fundusze. W serwisie ifirma.pl numer rachunku bankowego możemy również wygenerować na podstawie numeru NIP poprzez zakładkę Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ ZUS DRA ➡ Edytuj ➡ Indywidualny numer rachunku składkowego. Numer rachunku należy samodzielnie zweryfikować z numerem podanym przez ZUS. Serwis wykorzystuje numer NIP podany w zakładce Pulpit ➡ Konfiguracja ➡ Dane firmy.PUE ZUS – co to takiego?
PUE ZUS – to Platforma Usług Elektronicznych, która jako zestaw zintegrowanych systemów informatycznych udostępnia obywatelom i przedsiębiorcom możliwość korzystania z usług objętych działalnością ZUS drogą elektroniczną. Za pomocą platformy można m.in. składać dokumenty ubezpieczeniowe, mieć stały dostęp do danych, jakie zgromadził ZUS o ubezpieczonym lub płatniku, a także składać wnioski i pobierać samodzielnie odpowiednie zaświadczenia i dokumenty. Dodatkowo można umówić się na wizytę w jednostce ZUS. Do czego służy PUE ZUS – więcej można przeczytać w naszym artykule na ten temat. Założenie konta na PUE ZUS nie jest trudne i nie wymaga dodatkowych wizyt w placówce ZUS, jeżeli posiadamy profil zaufany ePUAP lub podpis elektroniczny potwierdzony certyfikatem kwalifikowanym. Za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego jesteśmy w stanie potwierdzić naszą tożsamość w internecie, co w przypadku profilu na PUE ZUS jest konieczne. W przeciwnym przypadku należy udać się osobiście do placówki ZUS w celu potwierdzenia tożsamości przez urzędnika, który nas wylegitymuje. Potwierdzenie swojej tożsamości w platformie może zostać również przeprowadzone za pomocą bankowości internetowej (jeżeli bank, w którym posiadasz konto podpisał porozumienie z ZUS w tej kwestii). Bank dokonał weryfikacji danych podczas zakładania rachunku bankowego, stąd urzędy dopuszczają od niedawna taką formę potwierdzenia danych przez internet. Szczegółowa instrukcja rejestracji w PUE ZUS została opisana na naszej stronie: PUE ZUS – jak założyć konto?Jakie zalety posiadania PUE ZUS w związku ze zmianami?
Założenie profilu na platformie PUE ZUS jest wskazane, ze względu na zmiany, jakie mają wejść w życie od stycznia 2018 roku. Po uruchomieniu rozliczeń za pomocą jednego przelewu na indywidualny numer rachunku bankowego przypisanego do płatnika, będzie można mieć kontrolę i wgląd do rozliczeń z ZUS. Posiadanie dostępu do platformy PUE ZUS jest istotne ze względu na to, że stanie się głównym narzędziem, za pomocą którego będzie można uzyskać informacje od ZUS w zakresie prawidłowości rozksięgowania zapłaconych składek. W razie pomyłki naszej lub urzędnika ZUS, będziemy w stanie kontrolować sytuację rozliczeń i odpowiednio szybko zareagować na powstałe nieprawidłowości.Ważne! Od 1 lipca 2018 r. będą wystawiane wyłącznie zwolnienia elektroniczne eZLA, dlatego też każdy płatnik składek będzie zobowiązany do posiadania profilu na platformie PUE ZUS. Warto zatem zapoznać się z nim wcześniej.
Istotnym ułatwieniem będzie również możliwość samodzielnego wygenerowania w postaci elektronicznej zaświadczenia o niezaleganiu z wpłatami w ZUS, które będzie posiadało taką samą moc prawną, jak wersja papierowa wydawana w oddziale ZUS. Już teraz wystarczy złożyć elektronicznie wniosek RD-3 – Wniosek o informację o stanie konta płatnika składek. Od stycznia zmianie ulegają również zasady zaliczania bieżących wpłat na poczet zaległości. Otóż, w pierwszej kolejności będą rozliczane najstarsze zaległości w składkach. Ze względu na to, zalecane jest, aby płatnicy obecnie zalegający z opłatami, rozliczyli zaległości do końca grudnia 2017 roku.