Przedsiębiorcy, którzy rejestrują sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i na rzecz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania takiej sprzedaży na kasie fiskalnej. Do tej pory księgowanie raportów z kasy fiskalnej nie było w żaden szczególny sposób oznaczane w VAT. To się jednak zmieniło i od 1 października 2020 r. w ewidencjach VAT sprzedaż na kasie fiskalnej musi być odpowiednio oznaczona – sprawdź, jak stosować oznaczenie RO.
Oznaczenie RO – kto i kiedy je zastosuje?
Jak już wspomniano powyżej, obowiązek wystawiania paragonów dotyczy przedsiębiorców dokonujących dostawy towarów i usług na rzecz konsumentów i rolników ryczałtowych.
Zgodnie z przepisami wykonawczymi (mowa o rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług), w nowym pliku JPK dla dowodów sprzedaży zarejestrowanych na kasie fiskalnej należy wystawić dokument zbiorczy wewnętrzny oznaczony jako “RO”.
Czy w nowym JPK_VAT z deklaracją możliwe jest wykazywanie każdego paragonu z osobna w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?
W odpowiedzi MF informuje, że sprzedaż na rzecz osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej, należy wykazać na podstawie dokumentu zbiorczego. Przedsiębiorca może dokonać wpisów w ewidencji, oznaczonych tym znacznikiem, na podstawie zbiorczych zestawień dobowych lub zbiorczych zestawień miesięcznych. Jeżeli firma ma zainstalowane kilka kas wówczas można jednym zapisem wprowadzać sprzedaż z tych kilku kas.
Jak wykazywać sprzedaż z tzw. „obcej” kasy rejestrującej, na której jest ewidencjonowana sprzedaż prowadzona przez agenta lub pośrednika na rzecz lub w imieniu podatnika?
W odpowiedzi MF informuje, że sprzedaż z oznaczeniem „RO” wykazuje wyłącznie podmiot będący faktycznym sprzedawcą (podatnikiem), a nie podmiot ewidencjonujący tę sprzedaż występujący w roli agenta lub pośrednika. Agent lub pośrednik w swojej ewidencji nie wykazuje sprzedaży prowadzonej w imieniu innego podmiotu.
Podsumowanie
W ewidencji VAT będzie rejestrowana cała wartość sprzedaży, jaka została przeprowadzona na kasie fiskalnej, bez pomniejszania jej o wystawione faktury do paragonów. Przypomnijmy, że faktura do paragonu może być wystawiona zarówno na żądanie konsumenta, jak i na rzecz przedsiębiorcy, jeżeli podał numer NIP na etapie wystawiania paragonu.
Do końca 2020 roku nie wykazuje się w JPK_V7 odrębnie w ewidencji VAT faktur do paragonów wystawionych również dla firm, obowiązuje rozporządzenie w tym zakresie. Najprawdopodobniej z początkiem 2021 roku takie faktury trzeba będzie księgować pojedynczo w JPK i wówczas powinien się zmienić sposób ujmowania zapisów z raportów fiskalnych, żeby kwoty sprzedaży się nie dublowały, raz na fakturze, a drugi raz na raporcie.
Jeżeli będzie coś wiadomo na temat zmiany przepisów na pewno poinformujemy w naszych cyklicznych publikacjach.
FAQ - najczęściej zadawane pytania
Co to jest RO?
Zgodnie z przepisami wykonawczymi (mowa o rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług), w nowym pliku JPK dla dowodów sprzedaży zarejestrowanych na kasie fiskalnej należy wystawić dokument zbiorczy wewnętrzny oznaczony jako “RO”.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Gdy w sklepie internetowym pojawiają się sprzeczne opisy produktów, skutki są natychmiastowe: spada sprzedaż, rośnie liczba reklamacji, a budżet marketingowy idzie na marne. PIM w e-commerce pozwala przerwać ten chaos. W tym artykule przeczytasz, jak działa i kiedy warto go wdrożyć.
Czterodniowy tydzień pracy w Polsce coraz bliżej. Rząd planuje uruchomić program pilotażowy, który zweryfikuje, czy skrócony czas pracy służy zarówno przedsiębiorcom, jak i pracownikom. Co wiemy o tym projekcie, a także na co powinni przygotować się właściciele firm?
Według analityków Bain & Company wartość rynku produktów AI będzie zwiększać się przez kolejne trzy lata w tempie od 40% do 55% rocznie. W efekcie sztuczna inteligencja przestaje być jedynie technologiczną nowinką, ale staje się fundamentem zmian w różnych branżach – od finansów po sektor zdrowotny. Ile wkrótce będzie wart rynek produktów AI i co napędza jego rozwój?
Otwarcie likwidacji w spółce z o.o. nie zawsze musi prowadzić do zakończenia działalności spółki. Zdarza się niekiedy, że decyzja o likwidacji spółki została podjęta pospiesznie czy też w związku z trudnościami o charakterze przejściowym, które często można rozwiązać bez konieczności likwidowania podmiotu. W takich przypadkach warto wiedzieć, że istnieje możliwość wycofania się z likwidacji spółki.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo