W kuluarach rządowych trwają prace nad wprowadzeniem do Kodeksu pracy regulacji dotyczących pracy zdalnej. Choć nie jest jeszcze znany termin, kiedy nowe przepisy będą obowiązywać, to znane są już kluczowe obszary zmian w tym zakresie.
Pandemia COVID pokazała, że pracownicy nie muszą przychodzić do biura, aby móc wykonywać czynności zlecane przez pracodawcę w ramach stosunku pracy. Obecnie praca zdalna jest unormowana jedynie w ustawach Covidowych i będzie mogła być stosowana tylko przez okres obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19 oraz przez okres 3 miesięcy po ich odwołaniu. W związku z powyższym obecnie trwają prace mające na celu wprowadzenie regulacji dotyczącej pracy zdalnej na stałe do Kodeksu pracy.
Projekt zmian dotyczący regulacji pracy zdalnej
Po pół roku dialogu strony rządowej ze stroną pracodawców, Iwona Michałek – sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii odsłania pierwsze kulisy nowych regulacji w sprawie pracy zdalnej, informując, że:
obecne przepisy dotyczące pracy zdalnej zawarte w ustawach covidowych nie mogą być przeniesione wprost do Kodeksu pracy, ponieważ te funkcjonują dla stanów nadzwyczajnych, nie dotyczą zaś warunków typowych, codziennych. Stąd potrzeba nowych przepisów,
praca zdalna będzie mogła być wykonywana z różnych miejsc, pod warunkiem ustalenia tego z pracodawcą,
pracodawca jak i pracownik nie będą mogli miejsca świadczenia pracy zdalnej narzucić drugiej stronie, a zatem nie będzie całkowitej swobody wyboru miejsca wykonywania pracy zdalnej przez pracownika (tj. bez ustalenia tego miejsca z pracodawcą),
pracodawca będzie obowiązany m.in. dostarczyć pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia niezbędne do jej wykonywania oraz pokryć koszty związane z ich instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją, a także inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej, jak np. koszty energii, czy dostępu do łączy telekomunikacyjnych,
pracodawca może porozumieć się z podwładnym, aby do pracy zdalnej wykorzystywał swój sprzęt – w takiej sytuacji pracownikowi powinien przysługiwać ekwiwalent pieniężny w wysokości ustalonej między stronami,
wnioski jednostronne pracownika, dla których przepisy Kodeksu pracy przewidują formę pisemną, będą mogły być złożone w postaci papierowej lub elektronicznej. Forma pisemna zostanie jednak zachowana dla dokumentów, które wymagają podpisu obu stron, np. podpisanie, rozwiązanie umowy o pracę, o zakazie konkurencji itp.
pracodawca będzie zwolniony z zasad BHP w stosunku do stanowiska pracy pracownika zdalnego – za właściwą organizację stanowiska pracy zdalnej ma odpowiadać pracownik.
Powyższe to dopiero wstępny projekt zmian w Kodeksie pracy, nie jest jeszcze znana data wejście w życie nowych zasad – ostateczny kształt przepisów dotyczących pracy zdalnej może się zmienić. Przewiduje się jednak, że kolejne prace nad nowym Kodeksem pracy nie wpłyną zasadniczo na główne obszary dotyczące pracy zdalnej wskazane powyżej. Nie jest znana jeszcze data wejście w życie przepisów.
Księgowa i autorka tekstów. Jako księgowa w ifirma.pl każdego dnia zapewnia fachowe wsparcie swoim klientom – małym firmom usługowym i handlowym. Pomiędzy codziennymi obowiązkami dzieli się na blogu ifirma.pl swoim wieloletnim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą tematów księgowo-podatkowych.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Już 15 listopada o 11.00 odbędzie się bezpłatny webinar pt. „Jak robić reklamę online i ją rozliczać. Praktyczny przewodnik dla e-sklepów. Reklama w Internecie. Strategia, kanały i aspekty podatkowe”.
Nowości/ulepszenia: data zmiana 18.12.2024 Składka zdrowotna w 2025 roku Pit kasowy od 2025 roku: – ewidencja faktur rozliczanych metodą kasową – rozliczanie wydatków kasowo – faktura sprzedaży krajowej rozliczana kasowo w PIT PIT-8AR v14 PPS-1 v3 Najem – przychód bez wystawiania faktury E-commerce: Zestaw poprawek i ulepszeń Obsługa korekt w integracji Idosell
Rząd stawia kolejne kroki w kierunku w ramach pakietu deregulacyjnego. Do Senatu trafiła przegłosowana nowelizacja ustawy o VAT, która podnosi limit zwolnienia podmiotowego VAT.
Zastanawiasz się jak rozliczyć samochód elektryczny w firmie oraz czy stacja ładowania samochodu elektrycznego może stanowić środek trwały? W takim razie zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo