Podatek u źródła a koszty uzyskania przychodów

Zapłaciłeś z własnej kieszeni podatek u źródła w imieniu Twojego kontrahenta? Sprawdź, czy zaliczysz go w koszty podatkowe. Podatek u źródła (czyli zryczałtowany podatek dochodowy) charakteryzuje się szczególnym sposobem poboru – odprowadza go bowiem nabywca w imieniu sprzedawcy. Zgodnie z głównym założeniem, powinien on zostać potrącony z należności wynikającej np. z faktury. Jednak w praktyce polscy podatnicy płacą go z własnej kieszeni, bez pomniejszania zapłaty dla kontrahenta. Czy w takim wypadku mogą zaliczyć podatek u źródła do kosztów uzyskania przychodu?

Podatek u źródła – co to takiego?

Jest to podatek dochodowy, który mają obowiązek zapłacić zagraniczni kontrahenci, którzy uzyskują na terytorium Polski przychody m.in. z tytułu odsetek, praw autorskich lub praw pokrewnych, z tytułu usług doradczych, księgowych, prawnych itp. Podstawowa stawka zryczałtowanego podatku dochodowego wynosi 20% (w niektórych przypadkach jest to 10%).

Czasami jednak polski przedsiębiorca nie musi odprowadzać za dostawcę podatku u źródła lub może zastosować jego obniżoną stawkę (np. gdy zdobędzie jego certyfikat rezydencji) – wszystko zależy od zapisów zawartych w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a krajem, z którego pochodzi kontrahent (więcej o podatku u źródła przeczytasz tutaj).

Podatek u źródła a koszty uzyskania przychodów

Zgodnie z ogólną zasadą, polski przedsiębiorca zobowiązany do odprowadzenia podatku u źródła w imieniu zagranicznego kontrahenta, powinien jego wartość potrącić z należności płaconej dostawcy. Jednak w praktyce często jest tak, że polski podatnik kalkuluje podatek od całości należności i płaci go z własnej kieszeni.

Podejście takie potwierdzają także liczne interpretacje organów podatkowych. Wydatek taki należy zewidencjonować w kol. 13 KPiR na podstawie np. wyciągu bankowego lub noty księgowej w dacie zapłaty do US.

Sprawdź, jak udowodnić, że wydatek jest kosztem działalności gospodarczej?
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Wpłata na ZFŚS do 31 maja – kogo dotyczy?

Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…

2 dni temu

Dziedziczenie spółki z o.o. – jakie są zasady dziedziczenia udziałów w spółce?

Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…

2 dni temu

Generowanie wideo z AI: Nowe horyzonty w produkcji treści wideo dla firm

Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…

2 dni temu

Jak zaplanować działania komunikacyjne w firmie? 6 kroków, przez które musisz przejść

Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…

2 dni temu

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

4 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

4 dni temu