Jak wypełnić formularz IN-1? Jaki termin jest w tym zakresie wiążący? Gdzie znaleźć wzór wypełnienia druku IN-1? Zapraszamy do lektury artykułu, w którym postaramy się odpowiedzieć na wszelkie związane z tym tematem pytania.
Zgłoszenia nabycia nieruchomości dokonuje się u wójta, burmistrza lub prezydenta miasta właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości. Wyłącznym sposobem na dokonanie tego jest uzupełnienie ujednoliconego dla danego urzędu formularza IN-1, który znaleźć można na stronie internetowej właściwego urzędu.
Formularz ten stanowi podstawę do ustalenia wysokości podatku należnego od konkretnej nieruchomości. Wszelkie zgłoszenia dokonane z pominięciem tej formy są równoznaczne z brakiem dokonania zgłoszenia, z czym wiążą się określone dolegliwości przewidziane dla odpowiedzialności karno-skarbowej.
Zgodnie z art. 2. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają następujące nieruchomości lub obiekty budowlane:
1) grunty;
2) budynki lub ich części;
3) budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wraz z wyjątkami przewidzianymi od tej zasady, które znaleźć można w kolejnych punktach art. 2. (m.in. użytki rolne i lasy niezajęte na prowadzenie działalności gospodarczej).
Do 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego, a więc m.in. od dnia nabycia nieruchomości, podatnik (również zwolniony z opodatkowania) zobowiązany jest do dokonania zgłoszenia tego zdarzenia do odpowiedniego urzędu podatkowego.
Może to zrobić:
W odpowiedzi na tę informację urząd przesyła do podatnika decyzję o wysokości podatku i terminie jego uiszczenia.
Zgodnie z art. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych osoba fizyczna (ale też prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej) będąca właścicielem (ale też posiadaczem samoistnym, użytkownikiem wieczystym lub posiadaczem zależnym nieruchomości Skarbu Państwa) nieruchomości zobowiązana jest do uiszczenia podatku od nieruchomości. Czyni to w 4 ratach, przypadających na kolejno:
Dokonuje tego stacjonarnie – w kasie urzędu bądź w formie online – przelewem na wskazany w decyzji o wysokości podatku numer konta bankowego.
Jak zostało wspomniane, informacja w sprawie podatku od nieruchomości (IN-1) może stwarzać pewne wątpliwości co do prawidłowości jej wypełnienia. Aby zapobiec związanym z tą kwestią nieścisłościom, wyjaśniamy jak wypełnić druk IN-1 krok po kroku.
Przed przystąpieniem do wypełniania druku informacji o nieruchomościach należy pozyskać pewne dane.
Przechodząc do wypełniania formularza, należy postępować wedle kolejnych kroków:
Nr PESEL wpisują osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej oraz niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT-u, które objęto rejestrem PESEL, podczas gdy NIP – pozostali; poz. 2. – wypełnia organ;
Przeznaczona jest na wskazanie miejsca oraz celu składania deklaracji. Należy w niej wskazać dane organu właściwego ze względu na przedmiot opodatkowania, cel składania formularza – odpowiednio złożenie deklaracji po raz pierwszy lub jej korekta oraz okres obowiązywania deklaracji – miesiąc i rok, w którym powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z ustawą jest to pierwszy dzień miesiąca następujący po miesiącu, w którym zaistniały okoliczności uzasadniające jego powstanie).
Przeznaczona na wskazanie statusu prawnego podmiotu składającego deklarację względem przedmiotu opodatkowania – kolejno może to być status: właściciela, użytkownika wieczystego, posiadacza nieruchomości, współwłaściciela, współposiadacza wieczystego oraz współposiadacza nieruchomości.
Przewidziana na wskazanie danych podatnika, takich jak dane identyfikacyjne, adres zamieszkania oraz adres do doręczeń w sytuacji, gdy ten jest odmienny od wskazanego jako adres zamieszkania.
Przeznaczona jest na wskazanie danych odnośnie do przedmiotu opodatkowania.
Podzielona jest na podgrupy przypisane do poszczególnych rodzajów nieruchomości: gruntów, budynków lub ich części oraz budowli związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Sekcję tę należy wypełniać za kolejnością, wedle przedmiotu opodatkowania, których dotyczy składana deklaracja.
Podstawą opodatkowania gruntów jest ich powierzchnia, budynków lub ich części – powierzchnia użytkowa, zaś budowli lub ich części związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą – wartość, określona zgodnie z regulacjami o podatkach dochodowych.
Segmenty “inne grunty”, “inne budynku lub ich części” oraz “inne budowle lub ich części” przeznaczone są dla nieruchomości, których rodzaj określono w uchwale gminy w sposób odmienny względem tego ustawowego.
To informacja o załącznikach – miejsce na ujęcie ilości załączników dołączonych do deklaracji – oddzielnie dla załączników ZIN-1, ZIN-2 oraz ZIN-3.
Jej wypełnienie nie jest obowiązkowe, jednak może przyspieszyć załatwienie sprawy. Można w niej wskazać swoje dane kontaktowe/ dane kontaktowe osoby reprezentującej podatnika oraz dodatkowe informacje, np. odnośnie do zdarzenia, które spowodowało obowiązek złożenia deklaracji lub jej korekty.
Przeznaczona dla podpisów podatnika lub osoby go reprezentującej.
Tę część wypełnia organ.
Zastanawiasz się kogo dotyczy przekazywanie wpłat na ZFŚS do 31 maja? W dzisiejszym artykule odpowiemy…
Zasada stanowi, że udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością podlegają dziedziczeniu jak każdy inny składnik…
Wyobraź sobie świat, w którym Twoja firma może tworzyć wciągające, spersonalizowane wideo na każdą okazję,…
Nawet najdoskonalszy produkt czy usługa nie osiągną sukcesu na rynku bez odpowiedniej strategii komunikacji. Jeśli…
Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…
Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…