Zostały już wdrożone nowe pliki JPK. Zmiana przepisów, jak to zawsze bywa na początku, niesie mnóstwo pytań i wątpliwości. Jest to kolejne wyzwanie dla przedsiębiorców i księgowych. Wiele zagadnień rozstrzyganych jest na razie na płaszczyźnie teoretycznej, ale już od 1 października 2020 roku trzeba się będzie z nimi zmierzyć praktycznie. W tej publikacji opiszemy, jak będzie odbywać się podpisywanie JPK – autoryzacja nowych plików.
Podpisywanie JPK_V7
Podpisanie i przesłanie wcześniej przygotowanego pliku JPK_V7 kończy proces przekazywania pliku do organu podatkowego. Jeżeli przedsiębiorca zleca prowadzenie księgowości do biura rachunkowego, wówczas to właściciel biura ma obowiązek przygotowania i przesłania plików JPK w ramach posiadanych uprawnień.
W procesie wysyłki nowego pliku JPK_VAT przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z następujących metod autoryzacyjnych:
Profilu Zaufanego
jest to bezpłatny podpis elektroniczny, który osoba fizyczna może założyć niemal w każdym urzędzie, jak również za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Do skutecznego złożenia podpisu niezbędny jest kod autoryzacyjny, który jest wysyłany na wskazany kanał autoryzacji.
Kwalifikowanego podpisu elektronicznego
to płatny elektroniczny podpis służący do podpisywania dokumentów, który należy zakupić u jednego z certyfikowanych dostawców.
Danych autoryzujących
jest to bezpłatna metoda, w której do autoryzacji służą dane ewidencyjne: NIP lub PESEL, imię, nazwisko, data urodzenia oraz odpowiednia kwota przychodu osiągniętego w 2018 roku (w plikach składanych w 2020 roku).
Autoryzacja za pomocą danych autoryzujących jest przeznaczona tylko dla przedsiębiorców będących osobami fizycznymi. Podmioty, które prowadzą działalność gospodarczą np. w formie spółki cywilnej nie będą mogły w ten sposób autoryzować nowego pliku JPK.
Podpis profilem zaufanym został udostępniony przede wszystkim dla jednoosobowych działalności gospodarczych. Z opcji tej skorzystać mogą także inne podmioty jak np. spółka cywilna. Wymagane jest jednak w takim przypadku dodatkowo złożenie upoważnienia UPL-1 dla osoby, która będzie podpisywała deklarację spółki swoim profilem zaufanym może to być np. wspólnik spółki.
Przedsiębiorca może również skorzystać z usług pełnomocnika, który posiada elektroniczny podpis kwalifikowany. W takiej sytuacji musi także złożyć do właściwego miejscowo urzędu skarbowego pełnomocnictwo na formularzu UPL-1.
Pełnomocnikiem może być każda osoba mająca zdolność do czynności prawnych (np. księgowa, adwokat, radca, prawny czy doradca podatkowy).
Ostatnim etapem zamykającym proces przesyłania plików JPK po złożeniu i podpisaniu poprawnego JPK_VAT z deklaracją jest pobranie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).
Ministerstwo Finansów udostępnia narzędzia do nowego JPK_V7 – przeczytaj.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Co do zasady każda darowizna musi być zgłoszona do właściwego urzędu skarbowego przez osobę obdarowaną. Dotyczy to również członków najbliższej rodziny. Niedopełnienie tego obowiązku w terminie może przynieść przykre konsekwencje prawne i finansowe. Na szczęście dokonanie takiego zgłoszenia nie jest trudne, zwłaszcza że można go zrobić również online. Gdzie można znaleźć druk SDZ2, jak wypełnić formularz i co zawrzeć w poszczególnych jego częściach?
W tym roku NiuCon powraca z jeszcze większym rozmachem: nowe atrakcje, setki stoisk wystawców oraz konkursy, warsztaty i pokazy, które na długo zostaną w pamięci uczestników, goście specjalni z Japonii i Europy, a także IFIRMA w roli partnera wydarzenia. To idealna okazja, by zanurzyć się w świat japońskich inspiracji i poczuć się częścią międzynarodowej społeczności fanów kultury otaku.
We wrześniu 2024 rozpoczął się szósty nabór wniosków na dopłaty w ramach programu Mój Prąd z budżetem 400 mln zł. Ze względu na duże zainteresowanie dotacjami budżet programu został zwiększony do 1,25 mld zł oraz przedłużony do marca 2025! Sprawdź, na czym polega dofinansowanie z programu Mój Prąd, oraz kto i na co może je uzyskać w 2025 roku!
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo