Blog ifirma.pl

Polski Bon Turystyczny – kto może uczestniczyć w programie?

|
Jesteś przedsiębiorcą turystycznym i chcesz zgłosić się do programu? Sprawdź co i jak zrobić.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl

Regulacje dotyczące Polskiego Bonu Turystycznego zostały zapisane w ustawie. Uczestniczyć w programie mogą przedsiębiorstwa turystyczne i organizacje pożytku publicznego realizujące usługi hotelarskie lub imprezy turystyczne. Projekt poza tym, że jest skierowany do polskich rodzin ma również wspomóc branżę turystyczną, która ucierpiała z powodu COVID-19.

Jak należy rozumieć usługę hotelarską?

Usługa hotelarska to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych” – zgodnie z ustawą o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych.

Jak należy rozumieć imprezę turystyczną?

Impreza turystyczna oznacza połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, spełniające określone ustawą warunki” – zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.

Jakie warunki musi spełniać przedsiębiorca przystępujący do programu?

Przedsiębiorstwo turystyczne lub organizacja pożytku publicznego musi spełniać następujące warunki:

  • musi prowadzić legalną działalność polegającą na świadczeniu usług hotelarskich lub imprez turystycznych,
  • posiadać wpis do Krajowego Rejestru Sądowego lub
  • posiadać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej lub
  • posiadać wpis do ewidencji:
    • obiektów hotelarskich prowadzonej przez marszałka województwa,
    • pól biwakowych prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
    • innych obiektów hotelarskich prowadzonej przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta lub
  • posiadać wpis do rejestru organizatorów turystyki i przedsiębiorców ułatwiających nabywanie powiązanych usług turystycznych.

Polska Organizacja Turystyczna (POT) opublikuje listę zarejestrowanych przedsiębiorców turystycznych oraz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu na stronach internetowych POT:

W jaki sposób mogą przystąpić do programu przedsiębiorcy?

Przede wszystkim każdy przedsiębiorca musi posiadać konto na PUE ZUS. Następnie złożyć oświadczenie: „Oświadczenie przedsiębiorcy turystycznego lub organizacji pożytku publicznego w celu przystąpienia do programu Polski Bon Turystyczny” (PBT) jako przedsiębiorstwo turystyczne lub organizacja pożytku publicznego. Ten, kto zarejestrował podmiot turystyczny, zostaje managerem podmiotu turystycznego – wykonuje na PUE czynności w imieniu podmiotu turystycznego, m.in. może dodawać i usuwać recepcjonistów, managerów, może zmienić dane podmiotu. Każdy podmiot turystyczny, który przyjmuje płatności za pomocą bonu, musi mieć co najmniej jednego managera i recepcjonistę. Obie funkcje może pełnić ta sama osoba.

Taka informacja powinna być umieszczona przede wszystkim w miejscu realizacji usług hotelarskich lub imprez turystycznych, zobowiązanie jest zawarte w składanym na PUE oświadczeniu. Ponadto należy aktualizować dane podane przy rejestracji oraz poddać się czynnościom sprawdzającym, które mogą zostać podjęte przez Polską Organizację Turystyczną (POT).

Pozostałe informacje dla przedsiębiorców

  1. Rejestracji do programu przedsiębiorstwa mogą dokonywać do końca trwania, tj. do 31 marca 2022 r. Przyjęcie płatności do tego terminu pozwala również na realizację usługi w późniejszym terminie.
  2. Płatność bonem będą przyjmowane za pomocą aplikacji dla recepcjonisty. Przy realizacji płatności osoba płacąca za pomocą bonu nie okazuje żadnego dokumentu papierowego, podaje jedynie kod obsługi płatności, kod potwierdzający płatność, który otrzyma SMS-em w czasie transakcji. Jeżeli wartość usługi przekroczy środki w formie bonu nabywca może różnicę uregulować w innej formie: płatność gotówkowa, kartą, przelewem. Bon może być zaliczką na poczet przyszłej usługi.
  3. Rejestracji do programu dokonuje podmiot o profilu działalności turystycznej i hotelarskiej, a więc jeżeli taki podmiot posiada kilka obiektów na PUE ZUS rejestruje się tylko jeden raz.
  4. Usługa hotelarska lub impreza turystyczna są świadczone na rzecz dziecka, które musi być jej uczestnikiem. Nie jest konieczna rezerwacja na nazwisko dziecka. Nabywcą usługi hotelarskiej lub imprezy turystycznej jest klient nie ZUS. Paragon lub fakturę należy wystawić klientowi. Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym nie wymaga, by na fakturze była szczegółowa adnotacja o dziecku.
  5. Płatność za zrealizowany bon nastąpi w ciągu 14 dni od przyjęcia płatności za pomocą bonu przelewem na rachunek podany w oświadczeniu przy rejestracji na PUE ZUS.

Na PUE ZUS 25 lipca 2020 r. ruszyła już rejestracja podmiotów turystycznych do programu Polski Bon Turystyczny. Pytania i wątpliwości można przesyłać na adres e-mailowy: bon@zus.pl lub kontaktować się pod numerem telefonu 22 11 22 111.

Autor ifirma.pl

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Dodaj komentarz

    Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

    Biuro rachunkowe - ifirma.pl

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie