Przedsiębiorcy bardzo często decydują się na wprowadzanie do firmy środków trwałych, które wcześniej były przez nich wykorzystywane prywatnie. Niesie to ze sobą określone konsekwencje na gruncie rozliczeń podatkowych. W dzisiejszej publikacji odniesiemy się do zmian, jakie wprowadza Polski Ład w wycenie takich środków trwałych.
Wycena środków trwałych wprowadzanych do firmy
Przedsiębiorca, który zdecyduje się na wprowadzenie majątku prywatnego do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ma możliwość ujmowania odpisów amortyzacyjnych od takich środków. Do końca 2021 roku wyceny środków trwałych można dokonać w oparciu o wartość historyczną danej rzeczy, a więc taką, która obowiązywała w momencie zakupu. Jeżeli posiadamy fakturę, rachunek, umowę kupna sprzedaży, to do ewidencji środków trwałych dokonujemy wpisu według wartości podanej na dokumencie i od takiej kwoty naliczamy odpisy amortyzacyjne. Polski Ład zmienia powyższą zasadę.
Wycena środków trwałych po wprowadzeniu Polskiego Ładu
Polski Ład zmienia przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wyceny środków trwałych używanych przez przedsiębiorcę przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które wcześniej nie były amortyzowane.
Wycena środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych
Do końca 2021 roku
Od 1 stycznia 2022 roku
W przypadku odpłatnego nabycia cena nabycia
W przypadku odpłatnego nabycia cena nabycia, która nie może być wyższa od wartości rynkowej środków trwałych
Jak należy tę zmianę rozumieć? Po zmianie większość środków trwałych będzie wprowadzana według wartości rynkowej, pomimo posiadania dokumentów potwierdzających ich nabycie. Dla celów dowodowych przedsiębiorca powinien posiadać dokumenty, w oparciu o które dokonywał wyceny. Mogą to być przykładowo wydruki z giełdy, portali sprzedażowych, niekiedy wycena rzeczoznawcy.
Przykład 1.
Przedsiębiorca chce wprowadzić do ewidencji środków trwałych samochód, który zakupił 3 lata temu za kwotę 30.000 zł. Obecnie według cen rynkowych wartość samochodu wynosi 15.000 zł. W takim przypadku, jeżeli samochód zostanie wprowadzony do ewidencji jeszcze w 2021 roku, to odpisy amortyzacyjne będą naliczane od kwoty 30.000 zł, a jeżeli ta czynność zostanie przeprowadzona już w 2022 roku, to odpisy będą naliczane od kwoty 15.000 zł.
Przykład 2.
Przedsiębiorca posiada maszynę, którą zakupił 2 lata temu za kwotę 20.000 zł. Jej obecna wartość rynkowa wynosi 40.000 zł. W tym przypadku mogą powstać 2 stany prawne:
W przypadku odpłatnego nabycia – bez względu na okres wprowadzenia maszyny do ewidencji środków trwałych – 2021 czy 2022 rok, odpisy amortyzacyjne będą naliczane od kwoty 20.000 zł.
Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia – przedsiębiorca nie posiada dokumentu zakupu, to wyceny powinno się dokonać według starych zasad, a więc według wartości rynkowej, w tym przypadku kwota 40.000 zł. W ustawie o Polskim Ładzie nie zmienił się bowiem przepis, który to reguluje (art. 22g ust.8).
Przykład 3.
Przedsiębiorca, wprowadził w 2021 roku do ewidencji środków trwałych samochód osobowy, który kupił 3 lata temu na umowę kupna sprzedaży za kwotę 30.000 zł. W momencie wpisu wartość rynkowa samochodu wynosiła 20.000 zł. Przedsiębiorca ma prawo do naliczania odpisów amortyzacyjnych od kwoty 30.000 zł i będzie mógł kontynuować dokonywanie amortyzacji również w 2022 roku i latach kolejnych.
Zmiana przepisów będzie dotyczyła sytuacji, w których dochodzi do wprowadzenia środków trwałych, dla których mamy ustaloną wartość odpłatnego nabycia na podstawie posiadanych dokumentów zakupu. W przypadku braku takich dokumentów wydaje się, że zasada wyceny będzie taka sama jak obecnie obowiązująca.
Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.
Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.
Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.
Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.
Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga.
O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.
Gdy w sklepie internetowym pojawiają się sprzeczne opisy produktów, skutki są natychmiastowe: spada sprzedaż, rośnie liczba reklamacji, a budżet marketingowy idzie na marne. PIM w e-commerce pozwala przerwać ten chaos. W tym artykule przeczytasz, jak działa i kiedy warto go wdrożyć.
Niekiedy zdarza się sytuacja, że pracownik musi odbyć podróż taksówką na zlecenie pracodawcy. Czy zwrot kosztów przejazdu taksówką stanowi wtedy przychód pracownika w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Sprawne zarządzanie sprzedażą to klucz do sukcesu na marketplace, zwłaszcza jeśli sprzedajesz na kilku kontach. Jakie możliwości daje Sales Center Allegro i komu najbardziej się przydaje?
Wigilia będzie dniem wolnym od pracy, ale dopiero w 2025 roku, co oznacza, że Polacy jeszcze w tym roku będą musieli wykonywać swoje obowiązki pracownicze w dniu 24 grudnia.
Klauzula informacyjna –
kontakt
telefoniczny marketing
Jeżeli wyrazisz zgodę, zadzwonimy do Ciebie, aby przybliżyć Ci naszą
ofertę. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie, wysyłając
wiadomość e-mail na adres iod@ifirma.pl. Administratorem Twoich
danych
osobowych będzie IFIRMA SA z siedzibą we Wrocławiu przy ul.
Grabiszyńskiej 241G, 53-234 Wrocław. Więcej o tym, jak chronimy
Twoje
dane dowiesz się na stronie: https://www.ifirma.pl/rodo