Chat with us, powered by LiveChat

Błędny przelew do kontrahenta – jak odzyskać pieniądze

błędny przelew do kontrahenta

Pomyłka w nazwie odbiorcy, nieprawidłowy numer rachunku lub kwota przelewu – każdemu może się zdarzyć. Co zrobić w przypadku pomyłki? Czy można anulować lub cofnąć przelew? Sprawdź, jak odzyskać pieniądze.

Pomyłka w nazwie odbiorcy, nieprawidłowy numer rachunku lub kwota przelewu – każdemu może się zdarzyć. Co zrobić w przypadku pomyłki? Czy można anulować lub cofnąć przelew? Błędny przelew do kontrahenta – jak odzyskać pieniądze?

Przelew na zamknięte konto

Inaczej niż w przypadku np. numerów telefonów, banki nie przyznają starych numerów rachunków nowym klientom. Oznacza to, że jeśli wykonaliśmy przelew na zamknięte konto, to bank nie będzie próbował księgować pieniędzy na rachunku, który jest niedostępny, i odeśle je do nadawcy.

Na przelew zwrotny trzeba jednak poczekać nawet do 5 dni roboczych, w zależności od zasad księgowania zwrotów w danym banku. Niektóre banki udostępniają klientom możliwość automatycznego, samodzielnego anulowania przelewu, ale tylko wtedy, jeśli przelew nie został jeszcze wykonany przez bank.

Pomyłka w nazwie odbiorcy lub adresie

Taka pomyłka w przelewie nie jest zbyt kłopotliwa – jeśli numer rachunku kontrahenta jest prawidłowy, to pieniądze trafią pod właściwy adres. Bank nie weryfikuje bowiem, czy numer rachunku zgadza się z nazwą i adresem odbiorcy.

To, gdzie trafią środki, uzależnione jest tylko i wyłącznie od podanego przez nas numeru konta. Bank zrealizuje więc błędny przelew zgodnie z podanym numerem rachunku.

Błędny przelew do kontrahenta – złe konto

Jeśli popełniliśmy błąd w numerze rachunku odbiorcy, to bank może albo zrealizować przelew, albo go odrzucić.

Wszystko zależy od tego, czy numer rachunku, który wpisaliśmy, istnieje czy nie. Jeśli dany rachunek nie istnieje, bank odrzuci błędny przelew i odeśle środki do nadawcy. Jeśli jednak dany numer konta istnieje, płatność zostanie zrealizowana, bez względu na to, że numer rachunku nie zgadza się z nazwą i adresem odbiorcy.

Jak odzyskać pieniądze?

Jeśli zleciliśmy przelew na zły numer konta, to musimy skontaktować się ze swoim bankiem i poinformować go o tym. Liczy się czas – jeśli transakcja nie została jeszcze zrealizowana, wtedy będzie można cofnąć błędny przelew.

Jeśli jednak transakcja została zrealizowana i pieniądze trafiły już na konto przypadkowej osoby, wtedy za pośrednictwem banku należy wysłać do odbiorcy wezwanie do zapłaty. Odbiorca przypadkowego przelewu ma, według art. 405 Kodeksu cywilnego, obowiązek zwrotu pieniędzy. Bank nie może jednak ujawnić danych osobowych odbiorcy, dlatego – jako pośrednik – dokona wszystkich formalności w imieniu zgłaszającego. Warto pamiętać, że niektóre banki, w zależności od umowy, naliczają opłaty za udzieloną pomoc.

Jeśli właściciel rachunku, na który omyłkowo przelaliśmy środki, pomimo wezwania do zapłaty nie dokona zwrotu pieniędzy, wówczas konieczne będzie skierowanie sprawy do sądu. To jednak, ze względu na tajemnicę bankową, może być problemem – bank może odmówić ujawnienia danych osobowych adresata przelewu.

Pomyłki mogą zdarzyć się każdemu. Niektóre z nich mogą jednak okazać się bardzo kosztowne, dlatego przy dokonywaniu przelewów warto dokładnie sprawdzić, czy wszystkie wprowadzone dane są prawidłowe, a szczególną uwagę zwrócić na numer rachunku bankowego odbiorcy.

▲ wróć na początek
UWAGA

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress oraz Disquss. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane wyłącznie w celu opublikowania komentarza na blogu. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. Dane w systemie Disquss zapisują się na podstawie Twojej umowy zawartej z firmą Disquss. O szczegółach przetwarzania danych przez Disquss dowiesz się ze strony.

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Odwiedź nasz
kanał na

I sprawdź:

  • podstawy prowadzenia firmy,
  • rady i opinie ekspertów,
  • bieżące terminy podatkowe.

SUBSKRYBUJ

O księgowości wiemy wszystko,
żebyś Ty nie musiał

Daj się zaskoczyć profesjonalnej wiedzy naszych księgowych i oddaj swoje rozliczenia w dobre ręce. A może wolisz samodzielną księgowość? Nasz program do księgowania online jest wyjątkowo prosty i intuicyjny w obsłudze, podobnie jak narzędzie do wystawiania faktur. Wybierz to, co najlepiej odpowiada Twoim potrzebom - ręczymy za każdą z usług ifirma.pl.

Romek

z ifirma.pl

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami

Wygodne
integracje i ułatwienia

Sprawdź wszystkie integracje

Program do faktur ifirma.pl w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e-commerce, jak Shoper, Shoplo czy PrestaShop.

Ifirma.pl łączy się również z urządzeniami fiskalnymi oraz pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur - wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.