Pomysł na biznes: Jak założyć firmę sprzątającą?

Jak zacząć?

Przed założeniem jakiejkolwiek firmy dobrze jest zrobić rozeznanie na rynku i dokładnie sprawdzić zapotrzebowanie na dane usługi, a także konkurencję pod kątem cen, opinii i dostępnej oferty. Analizując konkurencję, warto też pamiętać o bardzo powszechnej w tej branży szarej strefie. Gdy już się to zrobi, nie pozostaje nic innego, jak przeanalizować własne możliwości i poszukać niszy – jeśli konkurencja specjalizuje się w sprzątaniu biur, to może dobrze byłoby wówczas postawić na sprzątanie domów i mieszkań?

Wbrew pozorom wariantów jest sporo – od czyszczenia biur i mieszkań po porządkowanie magazynów, sprzątanie lokalów po remontach, opiekę nad grobami i porządkowanie terenów zewnętrznych, na przykład placów, chodników i podjazdów. Przed podjęciem decyzji warto jednak to sobie dokładnie przemyśleć, ponieważ każda z tych opcji wiąże się z zapotrzebowaniem na inną liczbę pracowników, inny rodzaj sprzętu do sprzątania czy też kwalifikacje. Na przykład do mycia okien w wieżowcach potrzebne są uprawnienia alpinistyczne.

Kiedy Twój research przyniesie odpowiedź na pytanie, jaka firma sprzątająca sprawdzi się w Twojej okolicy najlepiej, możesz przystąpić do formalności związanych z jej założeniem.

Zakładanie firmy sprzątającej

Założenie firmy sprzątającej jest bardzo łatwe i nie wymaga zdobywania koncesji i zezwoleń. Wystarczy zarejestrować działalność gospodarczą, czyli:

  1. złożyć wniosek CEIDG-1 w dowolnym Urzędzie Miasta/Gminy/Dzielnicy,
  2. złożyć formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA w ZUSie,
  3. a także złożyć formularz VAT-R w Urzędzie Skarbowym w przypadku rejestracji do VAT.

Dodatkowo, w przypadku zatrudniania pracowników na umowę o pracę, w ciągu 14 dni od założenia firmy powinno się o tym powiadomić inspektora pracy.

Ponadto siedzibę firmy sprzątającej można umiejscowić we własnym mieszkaniu, gdyż usługi będziemy i tak świadczyć w konkretnych lokalach, a ewentualne spotkania z klientami zwykle odbywają się w ich domach lub firmach.

Właściciele firm sprzątających nie muszą zaopatrywać się w kasy fiskalne, pod warunkiem że wartość świadczonych przez nie usług na rzecz osób prywatnych nie przekroczyła w ciągu roku 20 000 złotych. W przeciwnym wypadku konieczny będzie zakup takiego urządzenia. Jednak jego częściowy koszt (do 90%) jest zwracany przez urząd skarbowy.

Sprawdź, jak założyć własną działalność gospodarczą.

Koszty związane z prowadzeniem działalności

Koszty prowadzenia takiej działalności nie powinny być duże, szczególnie w przypadku firmy jednoosobowej lub zatrudniającej kilku pracowników. Do głównych wydatków związanych z prowadzeniem firmy sprzątającej należą: zakup sprzętów i przyborów do sprzątania, dojazd do klientów, pensje dla pracowników oraz podatki. Warto pamiętać także o przeznaczeniu pewnego budżetu na reklamę, szczególnie na początku działalności. Firma powinna być obecna w sieci, zwłaszcza w social mediach. Warto również pomyśleć o profesjonalnej stronie internetowej.

Jeżeli chodzi o zakup sprzętów, to ich koszt zależy od rodzaju oferowanych usług. Na przykład w przypadku sprzątania biurowców konieczny będzie zakup profesjonalnego odkurzacza czy maszyny piorącej. Ceny odkurzaczy przemysłowych zaczynają się od 1500 zł (choć na początku można skorzystać z wypożyczalni lub kupić sprzęt używany). Wózek do sprzątania to wydatek od 250 zł do nawet 2000 zł. Sprzątając mieszkania, uwzględnić należy też koszt dojazdu do klienta.

Podstawowe artykuły do sprzątania, bez których ani rusz, to: ścierki, szmatki, środki czystości, mopy, rękawiczki gumowe, skrobaczki, szczotki (także do ubikacji), zmiotki, szufelki i gąbki. Dodatkowo warto pomyśleć o odzieży roboczej i dużej torbie, do której będzie można spakować wszystkie przybory.

Firma sprzątająca – pracownicy

Nie ma co ukrywać, że wraz z rozwojem firmy sprzątającej konieczne może okazać się zatrudnienie dodatkowych rąk do pracy. Tymczasem wynagrodzenia dla pracowników to lwia część wydatków, z jaką musi się liczyć przedsiębiorca. Koszty pozwoli w jakimś stopniu zniwelować zatrudnienie osoby studiującej lub niepełnosprawnej.

Firmy sprzątające chętnie angażują też do pracy cudzoziemców. Oczywiście w żadnym biznesie nadrzędnym celem nie powinna być oszczędność za wszelką cenę. Niskie wynagrodzenia mogą zniechęcać do świadczenia usług na wysokim poziomie. Mimo wszystko każda forma zatrudnienia wydaje się lepsza niż działanie w „szarej strefie”, a to, niestety, częsta przypadłość firm sprzątających.

Według portalu wynagrodzenia.pl średnia pensja pracownika sprzątającego to ok. 2105 zł brutto.

Ważne!

Chcesz założyć własną firmę jednak formalności wydają Ci się skomplikowane? Klienci biura rachunkowego mogą liczyć na wsparcie dedykowanej księgowej. Zarejestruj się i sprawdź sam.  

Firma sprzątająca – zarobki

Zarobki z takiej działalności gospodarczej jak firma sprzątająca wahają się średnio od 2, 5 do nawet 10 tysięcy złotych w dużym mieście. Dla porównania: cena usługi sprzątania biura o powierzchni do 100 m2 to ok. 90 zł, a mieszkania o powierzchni 40 m2 – ok. 70 zł. Najwięcej zarobić można oczywiście przy współpracy z dużymi firmami, bankami i urzędami. Dla takich firm zlecenie sprzątania firmom sprzątającym zewnętrznym jest bardzo opłacalne. Po pierwsze nie muszą zatrudniać własnych sprzątaczek, a zatem płacić podatków. Po drugie mają możliwość wpisania wydatków związanych z wynajęciem firmy sprzątającej w koszty prowadzenia działalności gospodarczej.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

15 godzin temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

16 godzin temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

16 godzin temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

16 godzin temu

Obowiązkowy KSeF – termin dla dużych firm od 1 lutego 2026 a dla innych 1 kwietnia 2026

Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…

17 godzin temu

Omnichannel – czym jest i dlaczego jest tak ważny? Spójrzmy na przykłady

Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…

17 godzin temu