Porady dla początkujących startupowców

Uruchomienie startupu wydaje się być proste. Wystarczą chęci, pomysł, pieniądze i czasem kilka osób do pomocy. I rzeczywiście, czasem się udaje. Aby jednak mieć pewność, że wszystko pójdzie po naszej myśli warto poświęcić trochę czasu na analizę swojego pomysłu, przemyślenie tego, jak firma ma się w przyszłości rozwijać, sprawdzenie konkurencji i opracowanie działania startupu.
Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Uruchomienie startupu wydaje się być proste. Wystarczą chęci, pomysł, pieniądze i czasem kilka osób do pomocy. I rzeczywiście, czasem się udaje. Aby jednak mieć pewność, że wszystko pójdzie po naszej myśli warto poświęcić trochę czasu na analizę swojego pomysłu, przemyślenie tego, jak firma ma się w przyszłości rozwijać, sprawdzenie konkurencji i opracowanie działania startupu.  

1. Rób to, na czym się znasz

Jasne, można wypuścić na rynek świetną aplikację, nie znając się jednocześnie na programowaniu. To jednak wymaga znalezienia osób, które się na tym znają, które będą skłonne poświęcić dużo czasu na projekt, i którym najpewniej trzeba będzie zapłacić. Od samego początku jest się więc uzależnionym od drugiej osoby – od jej umiejętności, wizji, możliwości. Mając fach w ręku prawie wszystkim możesz zająć się samemu. Po swojemu.  

2. Sprawdź konkurencję

Sporządź listę konkurencyjnych projektów, przeklikaj każdy z nich i porównaj w czym się od siebie różnią, a w czym są podobne. Jakie ceny mają konkurenci, jakie mają produkty, czy są dużym zespołem, od kiedy istnieją na rynku, ilu mają klientów, jak bardzo są popularni, ile osób lubi ich na Facebooku, ile osób ściągnęło ich aplikację z Google Play, na jakich aplikacjach mobilnych działają, jaki stosują marketing, skąd czerpią fundusze (inwestor, dotacja?), co planują zrobić w najbliższym czasie… W miarę możliwości sprawdź próbki/wersję testowe ich produktów. Zrób listę wad i zalet każdego konkurenta. W czym jesteś od nich lepszy?  

3. Sprawdź, czy twój pomysł wypali

Zazwyczaj jest tak, że przy planowaniu startupu ma się w głowie wizje idealnie działającego produktu – popularnego, ładnego i uzbrojonego w mnóstwo funkcjonalności. Warto jednak na początku przetestować rynek i sprawdzić, jak klienci zareagują na produkt. Dobrą metodą na sprawdzenie reakcji klientów jest metoda MVP (Minimum Valuable Product), która opiera się na wypuszczeniu na rynek wersji demo produktu i zaproszenie użytkowników do testów. Dzięki temu szybko dostanie się feedback na temat tego, czy produkt się podoba, co należy w nim rozwijać, a także przede wszystkim w jaki sposób użytkownicy z niego korzystają. Innym dobrym pomysłem jest wykorzystanie crowdfundingu.  

4. Zadbaj o prawnika i księgowość

Szczególnie na początku działalności może pojawić się masa pytań na temat prawa i księgowości: jakie urzędy odwiedzić, jaką formę opodatkowania wybrać, co wrzucić w koszty, jakie płacić składki na ZUS, czy zakup bazy e-mailowej można wrzucić w koszta, jak napisać zgodną z prawem umowę, jak chronić dane osobowe klientów, co zrobić w przypadku plagiatu, jak prowadzić firmę zgodnie z prawem… Dobrze mieć więc pod ręką kontakt do prawnika oraz dobrej firmy księgowej. Chociażby dla samej oszczędności czasu, który można potem spożytkować na rozwój firmy.  

5. Napisz biznesplan

I trzymaj się jego założeń. Każdy przedsiębiorca powinien napisać biznesplan dla swojej firmy. Biznesplan przydaje się w formalnościach takich jak kredyt czy dotacja, pomaga w kreowaniu marki, zarządzaniu i planowaniu dalszych działań firmy, a także w analizie potencjalnych szans i zagrożeń dla biznesu. Podpowiadamy, jak napisać dobry biznesplan.   Warto przysiąść nad startupem i spróbować zrealizować choć część z wymienionych przez nas przykładów. Poświęcenie kilku godzin na biznesplan i analizę konkurencji może się w przyszłości bardzo opłacić. Usługi prawnicze czy księgowce wcale nie muszą być drogie, a wypuszczenie dema produktu można spróbować połączyć z PRem i promocją w mediach. Wystarczy tylko trochę chęci.

Podziel się z innymi

Biuro rachunkowe - ifirma.pl
Dodaj komentarz

Zachęcamy do komentowania naszych artykułów. Wyraź swoje zdanie i włącz się w dyskusje z innymi czytelnikami. Na indywidualne pytania (z zakresu podatków i księgowości) użytkowników ifirma.pl odpowiadamy przez e-mail, czat lub telefon – skontaktuj się z nami.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych osobowych jest IFIRMA S.A. z siedzibą we Wrocławiu. Dodając komentarz na blogu, przekazujesz nam swoje dane: imię i nazwisko, adres e-mail oraz treść komentarza. W systemie odnotowywany jest także adres IP, z wykorzystaniem którego dodałeś komentarz. Dane zostają zapisane w bazie systemu WordPress. Twoje dane są przetwarzane na podstawie Twojej zgody, wynikającej z dodania komentarza. Dane są przetwarzane w celu opublikowania komentarza na blogu, jak również w celu obrony lub dochodzenia roszczeń. Dane w bazie systemu WordPress są w niej przechowywane przez okres funkcjonowania bloga. O szczegółach przetwarzania danych przez IFIRMA S.A dowiesz się ze strony polityki prywatności serwisu ifirma.pl.

Klauzula/ zastrzeżenie prawne na ifirma.pl
Twój znajomy zakłada firmę Blog banner

Z biurem rachunkowym IFIRMA masz i czas, i firmę

Już za 149 zł

miesięcznie

  • Pomagamy w przeniesieniu dokumentów i formalnościach
  • Przydzielamy dedykowaną księgową
  • Wygodnie dostarczasz dokumenty,
a księgowa rozlicza miesiąc i wysyła deklaracje
Myślisz o zmianie księgowego?

Zostaw swój numer telefonu, a my znajdziemy księgowego dla Ciebie.

    Mobilnie. Wszędzie

    Z ifirma.pl masz księgowość w swoim telefonie. Wysyłaj dokumenty, sprawdzaj salda i terminy online, gdziekolwiek jesteś. Aplikację znajdziesz na najpopularniejszych platformach.

    Mobilnie

    Ułatwienia dla e‑commerce

    Wygodne integracje
    Wygodne integracje

    Program do faktur IFIRMA w prosty sposób zintegrujesz z Allegro i popularnymi platformami e‑commerce jak Shoper, WooCommerce czy PrestaShop.

    Sprawdź wszystkie integracje →

    Wygodne integracje
    Płatności w jednym miejscu

    ifirma.pl łączy się z urządzeniami fiskalnymi, pozwala na eksport przelewów do banku i zatwierdzanie ich jednym kodem, co znacznie usprawnia codzienną pracę i samodzielne księgowanie.

    Wygodne integracje
    Łatwe generowanie faktur

    Dzięki integracji z bazą GUS ułatwiamy też wystawianie faktur – wystarczy, że wpiszesz NIP kontrahenta, a reszta danych uzupełni się automatycznie.

    allegro integracja ecommerce
    woocommerce integracja ecommerce
    shoper integracja ecommerce
    prestashop integracja ecommerce
    shoplo integracja ecommerce
    magento integracja ecommerce