Porady dla początkujących startupowców

Uruchomienie startupu wydaje się być proste. Wystarczą chęci, pomysł, pieniądze i czasem kilka osób do pomocy. I rzeczywiście, czasem się udaje. Aby jednak mieć pewność, że wszystko pójdzie po naszej myśli warto poświęcić trochę czasu na analizę swojego pomysłu, przemyślenie tego, jak firma ma się w przyszłości rozwijać, sprawdzenie konkurencji i opracowanie działania startupu.

1. Rób to, na czym się znasz

Jasne, można wypuścić na rynek świetną aplikację, nie znając się jednocześnie na programowaniu. To jednak wymaga znalezienia osób, które się na tym znają, które będą skłonne poświęcić dużo czasu na projekt, i którym najpewniej trzeba będzie zapłacić. Od samego początku jest się więc uzależnionym od drugiej osoby – od jej umiejętności, wizji, możliwości. Mając fach w ręku prawie wszystkim możesz zająć się samemu. Po swojemu.

2. Sprawdź konkurencję

Sporządź listę konkurencyjnych projektów, przeklikaj każdy z nich i porównaj w czym się od siebie różnią, a w czym są podobne. Jakie ceny mają konkurenci, jakie mają produkty, czy są dużym zespołem, od kiedy istnieją na rynku, ilu mają klientów, jak bardzo są popularni, ile osób lubi ich na Facebooku, ile osób ściągnęło ich aplikację z Google Play, na jakich aplikacjach mobilnych działają, jaki stosują marketing, skąd czerpią fundusze (inwestor, dotacja?), co planują zrobić w najbliższym czasie… W miarę możliwości sprawdź próbki/wersję testowe ich produktów. Zrób listę wad i zalet każdego konkurenta. W czym jesteś od nich lepszy?

3. Sprawdź, czy twój pomysł wypali

Zazwyczaj jest tak, że przy planowaniu startupu ma się w głowie wizje idealnie działającego produktu – popularnego, ładnego i uzbrojonego w mnóstwo funkcjonalności. Warto jednak na początku przetestować rynek i sprawdzić, jak klienci zareagują na produkt. Dobrą metodą na sprawdzenie reakcji klientów jest metoda MVP (Minimum Valuable Product), która opiera się na wypuszczeniu na rynek wersji demo produktu i zaproszenie użytkowników do testów. Dzięki temu szybko dostanie się feedback na temat tego, czy produkt się podoba, co należy w nim rozwijać, a także przede wszystkim w jaki sposób użytkownicy z niego korzystają. Innym dobrym pomysłem jest wykorzystanie crowdfundingu.

4. Zadbaj o prawnika i księgowość

Szczególnie na początku działalności może pojawić się masa pytań na temat prawa i księgowości: jakie urzędy odwiedzić, jaką formę opodatkowania wybrać, co wrzucić w koszty, jakie płacić składki na ZUS, czy zakup bazy e-mailowej można wrzucić w koszta, jak napisać zgodną z prawem umowę, jak chronić dane osobowe klientów, co zrobić w przypadku plagiatu, jak prowadzić firmę zgodnie z prawem… Dobrze mieć więc pod ręką kontakt do prawnika oraz dobrej firmy księgowej. Chociażby dla samej oszczędności czasu, który można potem spożytkować na rozwój firmy.

5. Napisz biznesplan

I trzymaj się jego założeń. Każdy przedsiębiorca powinien napisać biznesplan dla swojej firmy. Biznesplan przydaje się w formalnościach takich jak kredyt czy dotacja, pomaga w kreowaniu marki, zarządzaniu i planowaniu dalszych działań firmy, a także w analizie potencjalnych szans i zagrożeń dla biznesu. Podpowiadamy, jak napisać dobry biznesplan.   Warto przysiąść nad startupem i spróbować zrealizować choć część z wymienionych przez nas przykładów. Poświęcenie kilku godzin na biznesplan i analizę konkurencji może się w przyszłości bardzo opłacić. Usługi prawnicze czy księgowce wcale nie muszą być drogie, a wypuszczenie dema produktu można spróbować połączyć z PRem i promocją w mediach. Wystarczy tylko trochę chęci.
Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

2 dni temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

3 dni temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

3 dni temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

3 dni temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

3 dni temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

4 dni temu