Wielu przedsiębiorców na samym początku prowadzenia działalności decyduje się na prowadzenie firmy w mieszkaniu. Często taka decyzja pozostaje na dłużej, albo i na cały okres prowadzenia działalności, powodów może być wiele. O tym, jakie mamy możliwości przy prowadzeniu firmy w domu, opiszemy w tym artykule.
Decyzja o prowadzeniu firmy w domu niesie ze sobą określone konsekwencje, dlatego musi być dokładnie przemyślana. Niewątpliwie dla początkującego przedsiębiorcy mogą to być znaczne oszczędności – brak comiesięcznych opłat za czynsz. Wiele zależy od tego, jaki jest profil prowadzonej działalności. Najczęściej decyzję o prowadzeniu firmy w domu podejmują m.in.:
Oczywiście nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Wiele zależy od właściwego zorganizowania pracy w domu, z poszanowaniem pozostałych domowników. Znaczące są również nasze zdolności adaptacyjne do takich okoliczności. Nie każdy potrafi oddzielić życie prywatne od zawodowego.
Najczęściej w związku z prowadzeniem firmy w domu przedsiębiorca wydziela jakieś pomieszczenie lub jego część, w którym znajduje się wyposażenie niezbędne do wykonywania czynności zawodowych. Najlepiej jeżeli byłoby to wydzielone pomieszczenie/pokój, ale nie ma przeciwwskazań, żeby to był pokój wykorzystywany tylko w części.
Organy podatkowe nie narzucają już, że musi to być odrębny pokój, aby w kosztach uzyskania przychodów można było ująć część wydatków ponoszonych z utrzymaniem mieszkania/domu. Żaden z przepisów nie precyzuje, w jaki sposób należy wydzielać takie koszty, ale tutaj z pomocą przychodzi wypracowane stanowisko organów podatkowych na ten temat.
Co prawda na przestrzeni lat podejście fiskusa zmieniało się, ale obecnie przedsiębiorcy mogą zaliczać do kosztów część wydatków związanych z utrzymaniem domu w ustalonej proporcji. Klucz podziałowy najczęściej ustala się w oparciu o powierzchnię lokalu mieszkalnego zajętą na prowadzenie działalności gospodarczej w proporcji do całej powierzchni domu/mieszkania.
W kosztach znajdą się wydatki dotyczące eksploatacji i utrzymania części domu przeznaczonej na działalność gospodarczą, które są rozliczane wyliczonym wskaźnikiem.
Działalność gospodarcza może być również prowadzona w wynajmowanym mieszkaniu, pod warunkiem uzyskania zgody wynajmującego.
Kwestie związane z rozliczeniem mediów będą w takim przypadku zależały od tego, czy wynajmowane mieszkanie będzie w całości przeznaczone na prowadzenie działalności gospodarczej, czy tylko w części. W zależności od tego przedsiębiorca zaliczy do kosztów podatkowych czynsz najmu, jak również właściwie udokumentowane obciążenia za media otrzymane od wynajmującego, odpowiednio w całości lub w części z zachowaniem ustalonej proporcji.
Podstawą wpisu do PKPiR będą stanowiły najczęściej faktury VAT, rachunki lub sporządzony na ich podstawie dowód wewnętrzny.
Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.
W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…
Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…
Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…
Od kilku lat mówi się i pisze o objęciu wszystkich przedsiębiorców Krajowym Systemem e-Faktur. Byliśmy…
Co to właściwie jest omnichannel i jakie ma znaczenie dla współczesnego biznesu? Aby zrozumieć, dlaczego…