Startup

5 sprawdzonych modeli biznesowych dla startupów

Przez modele biznesu należy rozumieć sposób, w jaki dana organizacja (np. przedsiębiorstwo) wytwarza, dostarcza oraz monetyzuje określoną wartość.

W każdym przypadku tak rozumiany model biznesu musi być dopasowany do charakterystyki przedmiotu działalności organizacji. Inny model biznesu przyjmie ta działająca w sektorze e-commerce, inny ta działająca stacjonarnie; inaczej funkcjonować będzie ta dostarczająca fizyczny produkt, inaczej zaś ta oferująca produkty cyfrowe.

Nie bez znaczenia dla doboru modelu biznesu pozostaje również stadium rozwoju, w jakim znajduje się dane przedsiębiorstwo.

Platforma

Platformy stanowią współcześnie szczególnie atrakcyjny model biznesu – zarówno biorąc pod uwagę potrzeby klienta, jak i dostępne narzędzia.

Ten pierwszy docenia możliwość podejmowania decyzji w oparciu o zagregowane w jednym miejscu dane, dzięki czemu wzrasta jego świadomość i trafność wyborów, oszczędzane są czas i pieniądze. Z perspektywy zaś młodego przedsiębiorstwa platforma, o ile jest odpowiednio targetowana, będzie generowała ruch – zainteresowanie nią rośnie bowiem wraz z zainteresowaniem określonego rodzaju transakcjami, w których ta pośredniczy.

Może ona również korzystać z systemu opartego o abonament, dzięki czemu będzie minimalizować koszty i czas potrzebny do wdrożenia; wszelkie zaś problemy techniczne rozwiązywać będzie dostawca oprogramowania.

Wśród popularnych marek, wykorzystujących ten model biznesu znajdują się m.in. Amazon, eBay, Allegro, Airbnb oraz Vinted

Freemium

Model freemium sprowadza się do równoległego zaproponowania klientom produktów w dwóch wariantach: podstawowym i zaawansowanym, przy czym ten pierwszy jest dostępny za darmo i nie posiada pewnych funkcjonalności, dostępnych z poziomu wersji premium. Jest to model pozwalający na zainteresowanie produktem publiczności w drodze bezpośredniego zaproponowania jej korzystania z produktu w ograniczonym zakresie. 

Bardzo ważne w tym przypadku jest umiejętne balansowanie między dwoma wariantami produktu – ten podstawowy, mimo ograniczonej użyteczności, musi być pozytywny w odbiorze na tyle, aby zachęcić do wypróbowania jego rozbudowanej wersji; nie jednak do tego stopnia, aby przejście na wersję płatną wydawało się zbędne.

Z tego modelu biznesu korzystają m.in. Spotify i YouTube. 

Subskrypcja

To model biznesowy wykorzystywany zarówno przez podmioty oferujące produkty cyfrowe, jak też te fizyczne. Pozwala on na zbudowanie bazy klientów, zapewniających regularny, okresowy przychód.

O atrakcyjności tego modelu stanowi wygoda, jaką oferuje się konsumentom (np. świeża żywność dostarczana regularnie do domu), niższa cena (np. cena samochodu udostępnianego w ramach modelu subskrypcyjnego vs. cena zakupu własnego samochodu) czy dostęp do najnowszych treści (np. w przypadku platform oferujących dostęp do produkcji filmowych i seriali).

W oparciu o ten model biznesowy funkcjonuje np. Spotify, BookBeat i Netflix

DIY

Ciekawym modelem biznesowym dla start-upów może być również DIY (z ang. do it yourself), oznaczający „zrób to sam”. Warto na niego zwrócić uwagę w kontekście rosnącego zainteresowania personalizowanymi towarami i usługami w ramach tzw. gospodarki doznań / doświadczeń.

Klient, posiadając wpływ na końcowy kształt produktu, wykazuje bowiem zdecydowanie podwyższony poziom zadowolenia z niego. Personalizowane produkty nie tylko cieszą się dużym zainteresowaniem, ale też ograniczają koszty produkcyjne i kształtują się w oczach odbiorcy jako bardziej wartościowe, a co za tym idzie – droższe, kiedy mowa o kategoriach cenowych.

Przykładem zastosowania tego modelu biznesowego jest np. marka biżuteryjna Lilou, oferująca klientom opcję personalizowanego graweru, czy Obag, który pozwala dostosować materiał, kształt i wykończenie torebek.

Na żądanie

Start-upy wykorzystujące ten model biznesowy wychodzą naprzeciw oczekiwaniom współczesnych klientów, dla których ważne są dostępność produktu, możliwość czynienia z niego użytku tak szybko, jak to możliwe oraz brak długoterminowych zobowiązań.

W związku z tym to kanały komunikacji i dystrybucji stanowią centrum zainteresowania przedsiębiorców decydujących się na jego wdrożenie. Źle zaprojektowany w tym zakresie user’s experience przekreśla bowiem szansę powodzenia biznesowego.

Wśród marek zorientowanych wokół tego właśnie modelu biznesowego znajdują się m.in. Uber, Glovo czy Pyszne.pl.

Zespół IFIRMA

Kreatywny zespół specjalistów tworzony przez osoby wyróżniające się doświadczeniem oraz wiedzą z różnych obszarów.

Świadomi potrzeb naszych czytelników, skupiamy się na tworzeniu zrozumiałych treści, które będą w stanie przybliżyć im często zawiłe zagadnienia z zakresu rachunkowości, marketingu, ekonomii, księgowości czy zarządzania. Ostateczny dobór bieżącej tematyki uzależniany jest od preferencji docelowych odbiorców, zmian zachodzących w biznesowym środowisku, a także samych doświadczeń i umiejętności specjalistów odpowiadających za proces tworzenia tekstów.

W efekcie zespół ekspertów Ifirma bierze czynny udział w rozwoju różnego rodzaju biznesów, pomagając zarówno ich założycielom, jak i pracownikom efektywniej organizować pracę przy wykorzystaniu jak najbardziej dopasowanych do potrzeb rozwiązań.

Rozumiejąc istotę profesjonalnego podejścia do poruszanych zagadnień, każdy tekst tworzony jest w oparciu o wiarygodne dane. Dodatkowo podejmowana tematyka ujmowana jest w logiczny i przejrzysty sposób, zwiększając tak istotną jasność przekazu, co pozytywnie wpływa na podkreślenie najbardziej użytecznych treści. W efekcie podejmowane przez nasz zespół praktyki w szerszej perspektywie można rozpatrywać jako dążenie do zwiększenia świadomości i wyczucia biznesowego osób aktywnie działających na rynku.

Najnowsze artykuły

Działalność nierejestrowana w e-commerce – rozmowa z księgowym oraz ekspertem ds. e-commerce

O możliwościach jakie oferuje działalność nierejestrowana działając w e-commerce, ze szczególnym uwzględnieniem wszelkich ulg oraz…

18 godzin temu

Kasowy PIT dla przedsiębiorcy

Kasowy PIT pozwala podatnikom na wykazanie przychodu w działalności dopiero wtedy, gdy przedsiębiorca faktycznie otrzyma…

22 godziny temu

Wskaźnik VAT – wyliczanie wskaźnika VAT

Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż mieszaną, mają obowiązek ustalania proporcji VAT. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jak…

22 godziny temu

Wspieranie nowych inwestycji – jak uzyskać decyzję?

Planujesz realizację zupełnie nowej inwestycji? Jeśli tak, to pamiętaj, że przepisy prawa przewidują pomoc w…

22 godziny temu

Niższy VAT dla branży beauty – zmiany 2024

Jesteś właścicielem salonu kosmetycznego lub salonu piękności? Zobacz, jakie zmiany w VAT szykują się dla…

1 dzień temu

Czy nazwa firmy jest niezbędna przy prowadzeniu działalności nierejestrowanej?

Wybór działalności nierejestrowanej niesie za sobą wiele ułatwień dla przedsiębiorców, którzy zyskują szansę na zmniejszenie…

2 dni temu