Blog

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – jak je rozliczyć?

Decydując się na prowadzenie działalności gospodarczej bardzo często musimy przemyśleć i zaplanować wiele kwestii. Przyszły przedsiębiorca w wielu przypadkach ponosi określone wydatki jeszcze przed rejestracją firmy. W dzisiejszej publikacji odpowiemy na pytanie, w jaki sposób rozliczyć koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności.

Kiedy wydatek jest kosztem uzyskania przychodów?

Zgodnie z przepisami, aby wydatek mógł stanowić koszty uzyskania przychodów, musi spełniać kilka warunków:

  1. Przedsiębiorca musi wykazać związek poniesionego wydatku z prowadzoną działalnością.
  2. Wydatek nie może się znajdować w katalogu kosztów nieuznawanych podatkowo.
  3. Każdy wydatek musi być właściwie udokumentowany np.: fakturą, rachunkiem, umową.

Jakie wydatki mogą być kosztem przed rozpoczęciem działalności gospodarczej?

Katalog kosztów ponoszonych przed zarejestrowaniem firmy jest otwarty, ale najczęściej występujące wydatki dotyczą m.in.:

  • założenia strony internetowej,
  • zakupu wizytówek,
  • wynajmu lokalu,
  • remontu i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych na firmę,
  • nabycie usług doradczych, np. w związku z ubieganiem się o dofinansowanie, dotację,
  • zakup środków trwałych i wyposażenia,
  • nabycie towarów handlowych,
  • wydatki na promocję i reklamę firmy.

Ujmowanie kosztów w zależności od kategorii

Zasada ujmowania wydatków w kosztach uzyskania przychodów będzie zależała od ich charakteru. Nie wszystkie koszty będą mogły od razu pomniejszać przychód, o czym napiszemy poniżej.

Zakup towarów handlowych i materiałów

Towary handlowe i materiały będą ujęte w spisie z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej. Wartość dokonanego spisu będzie stanowiła pierwszą pozycję wpisu do PKPiR. Ten wydatek nie będzie miał wpływu na wysokość kosztów uzyskania przychodów w trakcie roku podatkowego. Dopiero po zakończeniu roku jego wartość będzie rozliczona w składanym zeznaniu rocznym, jako różnica remanentowa, która może powiększyć lub pomniejszyć koszty uzyskania przychodów. Pamiętajmy, że ten sposób rozliczenia dotyczy jedynie przedsiębiorców, którzy wybrali zasady ogólne lub podatek liniowy.

Zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (ŚTWNiP)

Obowiązek ujmowania w ewidencji ŚTWNiP dotyczy zakupów o określonej wartości i parametrach. Mianowicie ich wartość powinna być powyżej 10.000 zł, a okres ekonomicznej używalności dłuższy niż rok. W takim przypadku kosztem uzyskania przychodów w PKPiR będą odpisy amortyzacyjne księgowane zgodnie z ustalonym planem amortyzacji. Podstawą ujęcia w ewidencji środków trwałych będzie faktura/rachunek zakupu. Jeżeli jednak okazałoby się, że przedsiębiorca nie posiada takiego dokumentu, wpisu może również dokonać na podstawie ustalenia wartości rynkowej.

Pozostałe wydatki
Pozostałe koszty, które zostały poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej można wpisać w kol. 13 do PKPiR na dzień rozpoczęcia działalności. Nie można zapominać, jakie rodzaje dokumentów są podstawą do dokonywania wpisów.

Więcej na temat rodzajów dokumentów wpisywanych do PKPiR można przeczytać w podlinkowanej publikacji.

Odliczenie podatku VAT od poniesionych kosztów

Zasady odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów jest taka sama, jak w przypadku innych rozliczeń. Przedsiębiorca musi spełniać wymogi formalne wynikające z ustawy. Faktura dająca prawo do odliczenia VAT musi zawierać:

  • imię i nazwisko właściciela,
  • adres siedziby firmy,
  • numer NIP.

Dlatego też przedsiębiorca musi być zarejestrowany do podatku VAT. Spełnienie tego warunku jest niezbędne, aby można było odliczyć VAT naliczony. Rejestracja powinna być dokonana od daty wystawionych faktur kosztowych.

Należy jednak pamiętać, że wówczas obowiązkowe staje się prowadzenie niezbędnych ewidencji VAT i miesięczne przesłanie JPK_V7, również za okresy wcześniejsze. W takich przypadkach najlepiej kontaktować się z właściwym urzędem skarbowym, aby ustalić prawidłowy sposób postępowania. Z uwagi na brak przepisów, które wprost regulowałyby tę kwestię, zalecane jest indywidualne podejście w każdym przypadku.

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności gospodarczej, jeżeli mają związek bezpośredni lub pośredni z tą działalnością, mogą się znaleźć w PKPiR na zasadach opisanych powyżej. Pamiętajmy jednak, że ważne jest ich właściwe udokumentowanie, o którym jest mowa w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia PKPiR. Kwestia odliczenia VAT od poniesionych wydatków zależy od spełnienia wymagań wynikających z ustawy o podatku VAT.

Małgorzata Jagusiak

Księgowa, specjalista do spraw rozliczeń podatkowych z wieloletnim doświadczeniem pracy w organach podatkowych. Przez kilka lat prowadziła własne biuro rachunkowe. Praca w sektorze prywatnym pozwoliła na zmianę perspektywy postrzegania obowiązujących przepisów podatkowych. Zdobyte doświadczenia pozwalają na łączenie wiedzy teoretycznej z wieloletnią praktyką w zawodzie.

Chętnie dzieli się posiadaną wiedzą z innymi, stara się ją przekazywać w dostępnej dla każdego formie. Z pasja poświęca się pisaniu artykułów o tematyce podatkowej. Częste zmiany przepisów wymagają otwartej głowy, kreatywności i dużej elastyczności, co jest dodatkowym atutem tej pracy, nie ma miejsca na nudę. Większość jej publikacji dotyczy rozliczeń z zakresu podatku dochodowego i podatku VAT, ale nie unika wyzwań z obszarów o innej tematyce.

Dodatkowo jest wykładowcą i szkoleniowcem z zakresu zagadnień o tematyce podatkowej. Ciągle podnosi swoje kwalifikacje, śledzi na bieżąco zmieniające się przepisy podatkowe, żeby przekazywać zawsze aktualne i sprawdzone informacje.

Najnowsze artykuły

Rodzinny kapitał opiekuńczy – komu przysługuje?

Jednym z rozwiązań przyjętych przez Polski Ład jest świadczenie rodzinne, z którego mogą skorzystać rodzice…

2 dni temu

Ponowne rozpoczęcie działalności a prawo do ulg w ZUS

Rozpoczynasz ponownie działalność i zastanawiasz się czy masz prawo do niższego ZUSu? W dzisiejszym artykule…

2 dni temu

Zmiana stawki VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024

Zobacz ile wynosi stawka VAT na artykuły spożywcze od kwietnia 2024 r.

3 dni temu

Czy Twoja firma powinna pojawić się na takich platformach społecznościowych jak X, Pinterest, Quora, Reddit, Wykop czy Twitch?

W 2024 roku boom na tworzenie kolejnych i kolejnych serwisów społecznościowych mamy już chyba za…

3 dni temu

Projekt ustawy o sygnalistach w końcu przyjęty przez Rząd! Sprawdź, co zakłada projekt ustawy i czy musisz go wdrożyć w swojej firmie

Od kilku lat dużo mówi się o ustawie o ochronie sygnalistów, która do dnia 6…

3 dni temu

AI transkrypcje i podsumowywanie audio: jak przekształcać długie nagrania w zwięzłe streszczenia?

Czy wiesz, że możesz w kilka chwil otrzymać esencję wielogodzinnego nagrania ze spotkania czy rozmowy…

3 dni temu